Nieuw vlaggenschip mijlpaal in prestatie en verbruik

Artikel - Nieuw vlaggenschip mijlpaal in prestatie en verbruik

Honda BF250



Nieuw vlaggenschip mijlpaal in prestatie en verbruik

Als grootste producent van 4-tact verbrandingsmotoren blijft Honda volop in beweging om de voorsprong op dit gebied verder uit te bouwen. Van de voortvarende ontwikkeling in de automobielindustrie om verbruik en gewicht terug te brengen en prestaties te verbeteren, profiteren de buitenboordmotoren van Honda in hoge mate. Met een jaarlijkse productie van  18 miljoen motorfietsen en 3,5 miljoen auto’s is er voor onderzoek en innovatie een veel ruimer budget voorhanden dan wanneer dit alleen voor een serie outboards zou gelden. Veel van wat een Honda auto of motorfiets sterk, betrouwbaar en zuinig maakt vind je dan ook terug op het water. De nieuwe BF250 is daar een sprekend voorbeeld van.

Honda ontwerpt, fabriceert en verkoopt wereldwijd naast automobielen en motorfietsen ook power products. In 2010 verkocht Honda ruim 26,9 miljoen eenheden waarvan  5,4 miljoen buitenboordmotoren, generatoren en grasmaaiers. De historie van Honda begint met Soichiro Honda. Met name zijn onuitputtelijke inspanning om motorfietsen te produceren voor de massa vormen de inspiratie die Honda heeft gemaakt tot wat de onderneming vandaag is. Honda's eerste tweewieler, de 50cc bromfiets type A, werd min of meer noodzakelijk geboren in de periode vlak na de tweede wereldoorlog waarbij in Japan het openbaarvervoer ernstig tekort schoot en de brandstof beperkt beschikbaar was. Soichiro Honda was een racer, een zakenman en een producent. Zijn droom was om een betaalbaar transportmiddel te maken voor de gewone man en hij verwezenlijkte dit ook met de D-type Dream in 1949. Honda's eerste echte motor- fiets. In 1959 introduceerde Honda de 250 cc C72 Dream in Amsterdam. Dit was de eerste Japanse motorfiets die officieel werd geëxposeerd in Europa. Opvallend in die tijd waren het geperste stalen frame, de scharnierende achterbrug en de voorvering, het aluminium OHC motorblok, de startmotor en de knipperlichtinstallatie. Inmiddels  is Honda toonaangevend op het gebied van mobiliteit, veiligheid en milieu. Men loopt bijvoorbeeld voorop bij de ontwikkeling van hybride auto's,  rust als eerste motorfietsen standaard uit met een ABS-remsysteem of zelfs met een airbag. Op het gebied van buitenboordmotoren voert innovatie eveneens de boventoon. De nieuwe BF250 zit dan ook bomvol  technologieën die met name prestatie en verbruik onver- slaanbaar maken.

Het ontwerp
Met een V6 3,6 liter VTEC™-aangedreven krachtbron is de BF250 een opvallende verschijning. Het ontwerp van de kap heeft de nieuwe huiskleur van Honda. Het puur grijze is iets meer blauwgrijs geworden. Onder de kap vind je een nieuw lucht-inlaatsysteem  naast Honda's BLAST™- & ECOmo-technologie. Het gevolg is een motor met een uitgebalanceerde mix van vermogen en zuinigheid. De BF250 beschikt daarnaast over een geheel nieuw, voor topprestaties ontworpen staartstuk, dat voor een hoge hydrodynamische efficiëntie onder water zorgt. Met een nieuwe tandwieloverbrengingsverhouding (2:1) en een groot aanbod aan propellers (met diameters tot 16 inch) wordt een hoog prestatieniveau bereikt.

VTEC
Als eerste fabrikant past Honda de VTEC technologie voor buitenboordmotoren toe. VTEC, Variable Valve Timing and Lift Electronic Control, zorgt voor optimale kleptiming onafhankelijk van het toerental. Hiermee loopt de motor op laag toerental rustig en zuinig, maar accelereert snel als daarom gevraagd wordt. Het wordt bereikt met een extra en hogere nok op de nokkenas. Onder de 4500 toeren zorgen de standaard nokken voor een optimaal mengsel om op dit toerental goed te presteren. Zodra de motor harder moet werken word hydraulisch een derde piston ingeschakeld die de kleppen verder opent met meer power tot gevolg.

Power Intake-Luchtsysteem
Ook nieuw op de BF250 is het power intake luchtsysteem.  Dit zorgt ervoor dat lucht van buitenaf direct in de motor wordt gezogen met een ventilator achter de zwarte luchtroosters bovenaan de kap. Daardoor blijft de tempe- ratuurverhoging die sommige conventionele luchtinlaatsystemen als nadeel hebben,  achterwege en ontstaat meer motorvermogen.

ECOmo (Economy Controlled Motor)
Een Lambdasonde controleert en regelt continue het benzine-luchtmengsel, zodat er zo min mogelijk schadelijke stoffen de uitlaat verlaten die bij de verbranding ontstaan. Stikstof, koolwaterstoffen en koolmonoxide worden tot een minimum beperkt. Door deze technologie voldoen de BF250 aan de strengste milieuvoorschriften zoals de EPA, CARB en RCD en verbruiken de motoren tot 13% minder brandstof dan vergelijkbare modellen. BLAST (Boosted Low Speed Torque) is daarbij een door Honda ontwikkelde besturing voor het optimale koppel bij alle toerentallen. Dit wordt bereikt door het aanpassen van de ontsteking en de samenstelling van het benzine-luchtmengsel. Dit systeem zorgt ervoor dat de boot in de kortst mogelijke tijd in plané komt doordat ook bij een laag toerental er volop koppel voorhanden is.

Shift Load Control
Een andere primeur op de BF250 is een geheel nieuw Shift Load Control-systeem (schakelbelastingsvermindering). Hierdoor kost schakelen veel minder moeite en gaat dit in de praktijk een stuk soepeler. Wanneer geschakeld wordt vanuit vooruit, achteruit en vrijstand analyseert de ECU de motorsnelheid en de gashendelstand en veranderd op basis daarvan het ontstekingstijdstip en het motorkoppel. Een oorverdovende “bonk” die bij andere motoren eerder regel dan uitzondering is blijft met dit systeem uit.

Automatisch laden in vrijloop
De BF250 is uitgerust met een automatisch oplaadsysteem in vrijloop, waardoor de motor voldoende stroom kan leveren voor de elektronische apparatuur aan boord. In vrijloop signaleert de ECU wanneer de vraag naar stroom toeneemt en verhoogt dan het toerental van de motor. Hierdoor geeft de dynamo meer vermogen en blijft de inhoud van de koelkast op temperatuur.

Alle innovaties in praktijk
Over het vaargedrag in de praktijk van een outboard alleen kun je niet zoveel zeggen. Het is de combinatie boot en motor die bepalen hoe het vaart. Voor een complete indruk waar de nieuwe Honda toe in staat is gaan we daarom met een tweetal boten op pad. Een Brig Eagle 780 RIB en een nieuwe consoleboot van Ranieri International, de Voyager 26S.  Beide zijn uitgerust met de nieuwe Honda BF250. Wat als eerste opvalt is het sneller aanslaan van de motor. Er zijn een paar tornen minder nodig om de zespitter tot leven te wekken in vergelijk met de voorganger. Ook hoor je de ventilator van de luchtinlaat op de achtergrond zijn werk doen. De kap is driehoekig vormgegeven waardoor er in omvang geen groot geheel aan de spiegel hangt. Terwijl de prestaties daar wel naar zijn. Althans, wanneer je die aanspreekt. Tot ongeveer 4000 toeren produceert de Honda een beschaafd en bescheiden geluid. Boven dat toerental echter gaat er duidelijk een tweede trap open. Volgas gooit de Honda met een  agressieve brul alles eruit wat erin zit. Met de Brig rib is dat 85km/u op een behoorlijk golvend IJsselmeer.  De Ranieri heeft ongeveer dezelfde lengte maar is zo’n 600kg zwaarder dan de rib. De Honda weet de consoleboot  tot 78 km/u te bewegen onder deze omstandigheden. Daar gaan de boten verschillend mee om. De rib is met het lichte gewicht eerder airborne en heeft de neiging over de golven te gaan. De Ranieri zet die golven eerst een stukje opzij voor ze er doorheen gaat.  Spektakel tegenover onverzettelijkheid. In beide disciplines  levert de nieuwe Honda een prestatie van formaat zonder daarbij al te zeer op de voorgrond te treden.  De klappen die een rib maakt bij het landen vangt de motor moeiteloos op. Ook de knal waarmee de Ranieri een hoge golf pakt  maakt geen indruk op de nieuwe BF250. Een onverzettelijke machine waar een hoop spektakel mee te beleven is.

Maten en gewichten:
Motortype: 4 takt V6
Waterverplaatsing: 3583 cc
Boring en slag: 89 mm x 96 mm
Schroefasvermogen: 250 hp @ 5800 rpm
Kleppen per cilinder: 4
Alternator: 90 A
Tandwieloverbrenging: 2:00:1
Propeller: tot 16”
Afmetingen: 920 x 625 x 508mm (lxbxh)
Gewicht: 278kg

Voor meer informatie: www.honda.nl "https://www.honda.nl"> www.honda.nl

Facebook Comments "Nieuw vlaggenschip mijlpaal in prestatie en verbruik"