In gesprek over het Fischer Panda Hybrid Drive- systeem

Artikel - In gesprek over het Fischer Panda Hybrid Drive- systeem

E-aandrijfvermogen,
maar stroom in overvloed

In gesprek over het Fischer Panda Hybrid Drive- systeem

"Wanneer is je nieuwe boot klaar ?" Vraag ik.

De eigenaar antwoordt: "Over vier weken neem ik aan."

"Ik heb gehoord dat je een elektrische aandrijving krijgt. Heb je daarvoor dan geen hele grote batterijen nodig? "

"Nee, ik heb een generator aan boord, en daarom heb ik stroom in overvloed. Ook wanneer de boot slechts 10,8 meter lang is, een grote 120 liter koelkast, een vriezer, een wasmachine en droger zullen geïnstalleerd gaan worden, en natuurlijk mag een ijsmachine  niet ontbreken. Mijn batterij heeft slechts 400 AH op 48 V, maar meer dan 13 kW nuttig vermogen. Dus ik kan meer dan 4 uur zonder aggregaat of drie dagen zonder walstroom of generator op de boot zijn zonder enige beperkingen. "

"Nou, dan zal de aggregaat lang moeten werken om de batterij weer op te laden."

"Nee, ik heb gekozen voor de kleine generator van 6 kW, maar die levert wel 110 A bij 48 V (laadspanning is 57.6 volt), na bijna 2,5 uur heb ik weer volledig opgeladen batterijen. De batterijen worden natuurlijk alleen maar volledig gevuld bij walstroom omdat de laadstroom, die wordt opgenomen door de batterijen, na het bereiken ongeveer 85% van de capaciteit sterk verminderd. "

"Bereik je met de generator gelijk 48 V DC?"

"Ja, dat is een van de grote voordelen van het Fischer Panda systeem, het apparaat werkt rechtstreeks en heeft geen verliezen op de batterij en is daardoor veel efficiënter dan een" normale "230 V AC generator."

"Een dergelijk systeem is zeker erg duur."


"Helemaal niet, als je alle voordelen op een rijtje zet.  Hij is zeer zeker goedkoper dan een standaard aggregaat, met alle extra’s, waaronder de piek ruisonderdrukking, waar u anders nog voor moet betalen. Mijn systeem van Fischer Panda is niet alleen veel stiller dan de normale diesel motor van mijn vorige boot, maar nu heb ik alleen nog maar ongeveer 50 dB in de salon nodig. Ik heb een POD motor. "

"Wat?"

"De elektromotor is niet in het schip, maar is draaibaar  geïnstalleerd onder water, het fungeert als een actief roer. Ik heb dus een veel betere wendbaarheid dan mijn laatste schip. De motor is 180 graden gedraaid, dus ik kan het schip ter plaatse keren en gebruik dat natuurlijk voor mijn koers. Tijdens mijn proefrit was ik erg onder de indruk van hoe nauwkeurig het schip, en ook bij harde wind, achteruit te besturen is. Het volgende grote voordeel is dat ik met mijn 5 kW omvormer altijd 230 V AC aan boord heb. Al mijn elektrische apparaten "witgoed" zijn in de handel verkrijgbaar, bij elk warenhuis, zo ook mijn inductie kookplaat. "

"Dat is goed te horen. Mijn vrouw zweemt  al  een lange tijd van zo'n kookplaat, geen gas meer aan boord en dus minder bang! "

"Maar dit is slechts één voordeel, het andere is dat de bijkeuken veel koeler is. Een collega van mij heeft twee jaar geleden zijn gasfornuis vervangen door een inductie kookplaat en is zeer tevreden over de lagere temperaturen bij het koken. "

"Nu even tussen ons, wat kost zo een apparaat?"

"Ongeveer rond 10.000,00 euro. Dan ook nog de generator voor ongeveer ? 12.000,00, echter die kan je niet meerekenen want die moet je zowiezo extra betalen, de POD motor draait elektrisch (en ook als automatische piloot).  Deze kosten, inclusief roer stam en roerstand indicator ongeveer 2,500.00 Euro. "


"Nou, iets minder dan ? 13.000,00 voor de aandrijving van 10 kW, dat is een hoop geld."

"Dit is 10 kW mechanisch vermogen aan de schroef! Om een vergelijkbare kracht te krijgen met een diesel motor bij een laag toerental en om met grote propeller te varen , moet je zeker ten minste 28 pk hebben. "

"Als je schip klaar is, zou ik graag een keer met je willen varen."

"Goed, dan kunt je ook bij me blijven overnachten. Door het nieuwe aandrijfsysteem, heb ik beduidend meer ruimte, omdat ik alle componenten neer kan zetten waar ik wil, zodat een comfortabele logeerkamer werd gebouwd. Bel me gewoon een keer op, dan kan ik de andere voordelen zien van het systeem dat Fischer Panda biedt, zoals de monitoring van het gehele schip via het touchscreen, het schakelen van elektrische verbruik, zoals pompen, verlichting, enz., of het toezicht op het verbruik van de batterijen of de verschillende tank levels! Een telefoontje wist alle vragen! "

Fischer Panda Hybrid Drive-systeem, 48 V
Standaard uitvoering met een 10 kW motor POD: € 10.785,00
eMove:  € 3.369,00
Accu 48 V 400 Ah AGM: € 3.800,00
Koord Mondstuk  (verhoogt de efficiëntie met ongeveer 20% bij lagere snelheden): € 2.753,00
6 kW generator eMotion: € 11.518,00
Voor vragen bel: 0049 2103 22300

Facebook Comments "In gesprek over het Fischer Panda Hybrid Drive- systeem"