Schilderbeurt voor het polyester jacht

Artikel - Schilderbeurt voor het polyester jacht

Schilderbeurt voor het polyester jacht

Door Walter Knopper

De eerste polyester jachten werden al halverwege de jaren 60 gebouwd. Ervaring leert dat polyester gevoelig is voor zonlicht en de invloed van water. Zo is polyester gevoelig voor osmose en gelcoats vervagen door UV straling. Een goede poetsbeurt met cleaner en wax zal het proces van de vervagende gelcoat vertragen maar vroeg of laat heeft de romp een verfje nodig.

Voor een nieuwe verflaag hebben we de keuze tussen een 1-component of 2-componenten verfsysteem. Het aanbrengen van een 2-componenten systeem vereist veel aandacht, dient bij voorkeur binnen te gebeuren en enige schilderervaring is onontbeerlijk. Een 2-componenten systeem is natuurlijk duurder dan een 1-component maar daar heeft u dan de volgende voordelen voor:

• Zij hebben doorgaans een hogere volume vast

gehalte, waardoor met een keer verven een hogere laagdikte aangebracht wordt dan bij conventionele verven. 
• Door het chemische uithardingproces zijn zij doorgaans veel sterker. 
• Ze zijn beter bestand tegen chemicaliën. 
• Zij harden ook bij lagere temperaturen goed uit 
(sommigen tot min 10º Celsius). 
• Net als conventionele verven zijn epoxy aflakken goed te verspuiten en verkrijgbaar in vele kleuren. 
• Een zeer belangrijk aspect is dat ze overschilderbaar zijn met alle soorten verf, zowel andere epoxy producten als alle conventionele verven.

Bij de keuze voor het verfsysteem kijken we ook naar de staat van de aanwezige gelcoat. Oude gelcoat is vaak poreus waardoor het risico op vochtinsluiting wordt verhoogd, dat kan leiden tot blaren in de nieuwe verflaag. Controleer de gelcoat op beschadigingen en zogenaamde pinholes ( kleine gaatjes, lijkt op verwering ) en breng eventueel een primer aan die de gelcoat afsluit voordat u een aflak aanbrengt.

Voorbereiden en aflakken
Nadat de verf en de eventuele primer is gekozen wilt u natuurlijk zo snel mogelijk daadwerkelijk de kwast of roller hanteren. Echter, de gehele verfklus bestaat voor 80% van de tijd uit voorbereidingen en maar 20% uit het daadwerkelijk aflakken. Een slechte voorbereiding zal altijd in de eindlaag te zien zijn. Het vermindert glans en hechting waardoor het nieuwe verflaagje vroegtijdig met pensioen kan. Wanneer u buiten schildert doet u er goed aan om de weersverwachtingen te volgen. Het mag voor zich spreken dat het droog moet zijn maar ook de temperatuur van de lucht en het te schilderen oppervlak zijn van belang. Verfsystemen hebben een minimale omgevingstemperatuur van tien- en bij voorkeur vijftien graden nodig. De oppervlakte van de boot heeft zich in het voorjaar wellicht nog niet zo snel aan de omgevingstemperatuur aangepast, houdt u daar rekening mee. Tevens zorgen temperatuurverschillen en hoge luchtvochtigheid voor condens wat de hechting van de verflaag bemoeilijkt. Vermijdt daarom het aflakken in de namiddag of bij een luchtvochtigheid van 80% of meer. Ook het verven in direct zonlicht of op een (te) warme boot kan resulteren in een slechte vloeiing van de verf, te snelle droging, glansverlies of craquelé. In de gelcoat kan craquelé ontstaan doordat de gelcoat minder flexibel is dan het onderliggende polyesterlaminaat. Bij beweging van het polyester barst de gelcoat en wordt craquelé zichtbaar als stervormige- of langwerpige barstjes. Verwijder de craquelé door deze uit te slijpen tot op het laminaat. Anders komt de craquelé onherroepelijk terug. Moet er dieper geslepen worden om de craquelé te verwijderen dan kan het noodzakelijk zijn om laagdikte op te bouwen met epoxyhars, polyester of glasvezel matjes. Dit is een zeer secuur werkje dat niet onderschat mag worden.

Kwasten en rollers
Een verfroller werkt fijn op grote eenvoudige oppervlakken. Een roller laat echter een structuur achter die velen niet kunnen waarderen. Een lange kwaststreek geeft vaak een mooie structuur aan een oppervlak. Schuimrollers minimaliseren belletjes die rollers van mohair of rollers met grotere cellen teweeg brengen. Een goede kwast betaalt zichzelf terug. Het verschil tussen een goede kwast en een inferieure is zichtbaar in het eindresultaat. Kenmerken voor schilderwerk met een slechte kwast zijn bijvoorbeeld: zichtbare aanzet of afstrijk, verfribbels zijn sterk aanwezig, onregelmatig oppervlak. Een goede kwast koop je bij de verfspeciaalzaak:
• een grote volle kwast met veel haar
• lange soepele haren (tot wel 7 of 8 cm), aan de haareinden geplet (lijkt op gespleten haar)
• een steel die prettig in de hand ligt en ook na een uur schilderen nog niet zal irriteren.
• Een professionele kwast kan veel verf opnemen, waardoor sneller geschilderd kan worden. Er kunnen langere streken mee gemaakt worden, waardoor het verfoppervlak vlakker wordt.
Wat tegen zal vallen is de prijs. Een goede verfkwast kost tussen de 10 en 20 euro. Toch is dat beslist geen reden om met een minder exemplaar genoegen te nemen. Wie zo’n verfkwast koopt, verzorgt hem goed en dat is minder moeilijk dan de meesten weten!

Zo houd je de kwast schoon:
• strijk de kwast zoveel mogelijk droog op bijvoorbeeld een krant of oude lappen
• pak een schoon conservenblikje en vul die met 
gewone diesel tot de haren ruim onder staan
• roer met de kwast in de diesel zodat deze goed tussen alle haren zit
• laat de kwast in het blikje staan tot je hem de 
volgende dag weer gebruikt
• schud de kwast uit, en wrijf hem droog in een oude lap, schudt hem nogmaals uit
• dompel de kwast een paar maal goed in de verf en strijk tussendoor de verf af

én: doorgaan met verven!
Ga je de volgende dag niet door met verven, laat de kwast dan enkele dagen in het blikje met diesel staan. Meestal zinkt na enige tijd de verf naar de bodem van het blik. Haal de kwast eruit, giet de diesel voorzichtig over in een nieuw blikje, zet de kwast hierin en gooi het oude blik met bezinksel weg (chemisch afval!). Na een paar dagen is de kwast schoon. Droog hem goed nadat hij uit de diesel komt en leg hem plat weg. Onderbreek je je schilderwerk voor een pauze, laat de verf aan je kwast dan niet indrogen, maar zet de kwast in een blikje met een laagje terpentine. Voordat je verder gaat met verven, laat je de kwast weer even aan de dikte van de verf wennen.

Advies van de expert
De redactie belde met Dennis Tuijnman van International Paint en vroeg naar de juiste werkwijze voor 1- en 2-componenten verfsystemen. Dennis zette het voor ons op een rijtje:

Werkwijze met 1-component systemen: Super Gloss HS en Toplac van International
• Verontreinigingen zoals siliconen, vettigheid en vervuiling verwijderen. Breng een ruime hoeveelheid cleaner verdund met water aan met doeken. Daarna afwassen met leidingwater
• Indien na deze behandeling nog druppels op het oppervlak aanwezig zijn, duidt dit op de aanwezigheid van vet en vuil. Herhaal bovenstaande behandeling totdat het water als een vlies van het oppervlak afloopt.
• Na het drogen het oppervlak schuren met korrel 180. (Of als het jacht eerder geschilderd is en de verflaag nog in goede staat is, schuren met korrel 220-230, stofvrij maken en twee tot drie lagen Toplac aan-
brengen).
• Stofvrij maken en nogmaals afnemen met Super Cleaner verdund met water, naspoelen met leidingwater en goed laten drogen.
• Twee lagen Pre-Kote aanbrengen. Bij moeilijk dekkende kleuren zoals rood en geel kan de tweede laag Pre-Kote 1:1 gemengd worden met Toplac.
• Schuren met korrel 220-230 en stofvrij maken.
• Twee tot drie lagen Super Gloss of Toplac aan-
brengen. Tussen de lagen schuren met P320 – 400 en bij voorkeur een kleefdoek gebruiken om het opper-
vlak stofvrij te maken.

Werkwijze met twee componenten systeem: Perfection
• Verontreinigingen zoals siliconen, vettigheid en vervui-ling verwijderen. Breng een ruime hoeveelheid cleaner verdund met water aan met doeken. Daarna afwassen met leidingwater
• Indien na deze behandeling nog druppels op het oppervlak aanwezig zijn, duidt dit op de aanwezigheid van vet en vuil. Herhaal bovenstaande behandeling totdat het water als een vlies van het oppervlak afloopt.
• Na het drogen het oppervlak schuren met korrel 180.
• Stofvrij maken en nogmaals afnemen met Super Cleaner verdund met water, naspoelen met leidingwater en goed laten drogen.
• Kleine beschadigingen bijwerken met epoxy 
plamuur. Schuren met P 180 en stofvrij maken.
• Twee lagen Perfection Undercoat. Is de maximale overschildertijd tussen de lagen verstreken dan schuren met P 220-280 en stofvrij maken.
• Schuren met korrel 280 – 320 en stofvrijmaken
• Twee a drie lagen Perfection aanbrengen en 
tussen de lagen schuren met P 320 – 400. Gebruik bij voorkeur een kleefdoek gebruiken om het oppervlak stofvrij te maken.

Werkwijze met veel pinholes of grotere beschadigingen
• Verontreinigingen zoals siliconen, vettigheid en vervuiling verwijderen. Breng een ruime hoeveelheid cleaner verdund met water aan met doeken. Daarna afwassen met leidingwater
• Indien na deze behandeling nog druppels op het oppervlak aanwezig zijn, duidt dit op de aanwezigheid van vet en vuil. Herhaal bovenstaande behandeling totdat het water als een vlies van het oppervlak afloopt.
• Oppervlak goed schuren met P 180, stofvrij maken en afnemen met verdunner No. 9.
• 1 laag Gelshield 200
• Plamuren met Watertite epoxy plamuur ( kleine beschadigingen) of Interfill 830 gevolgd door Interfill 833 bij grotere beschadigingen. Schuren met P 180 en stofvrij maken
• Twee lagen Gelshield 200. Schuren met korrel 220 – 280 en stofvrij maken.
• Twee lagen Perfection Undercoat. Is de maximale overschildertijd tussen de lagen verstreken dan schuren met P 220-280 en stofvrij maken.
• Schuren met P 280 – 320 bij Perfection aflak of P 220 bij Toplac en stofvrij maken
• Twee tot drie lagen Perfection (2-componenten) of Toplac ( 1-component) en tussen de lagen schuren met P 320 – 400. Gebruik bij voorkeur een kleefdoek gebruiken om het oppervlak stofvrij te maken.

Facebook Comments "Schilderbeurt voor het polyester jacht"