Ruimteschip met prima zeileigenschappen

Artikel - Ruimteschip met prima zeileigenschappen

Krezel 27
Ruimteschip met prima zeileigenschappen


Onconventioneel en futuristisch zijn termen die al snel opduiken wanneer je kennis maakt met de eersteling uit een serie zeiljachten die door het Duitse Krezel sinds kort wordt geproduceerd. Niet te zwaar en veel m2 zeil beloven aansprekende zeileigenschappen. Een volumineuze romp waarin een dubbele achterkajuit, vaste kombuis en een forse natte cel passen maken de boot tot een gedroomde toerzeiler. Of de combinatie cruiser en racer geslaagd is ondervinden we met een weekendje zeilen op de Fluessen nabij het Friese Heeg.

In de specificaties van de Krezel 27 valt één ding nogal op. De lengte over alles is dan wel 27ft maar wanneer je het zwemplateau en boegplatform niet meetelt blijft er voor de romp 24ft over. Op een dergelijke bescheiden lengte zijn maar liefst 8 slaapplaatsen gecreëerd. Een cynicus zal dit flauwekul vinden aangezien er in de kuip en dinette “slechts” 6 zitplaatsen zijn. Waar je de overige twee moet laten is daarmee wat onduidelijk. Ook zal het niet lukken om de vakantiebagage van 8 man een plek te geven hoewel de Krezel 27 toch echt van behoorlijk wat bergruimte is voorzien. Maar het is natuurlijk niet verplicht de boot met acht personen af te laden. Eerder is het een theoretische mogelijkheid met als groot voordeel dat de ruimtebeleving onderdeks, voor een 24 voeter, het gigantische benadert. We varen zelf een bejaarde Dufour van dezelfde lengte. Wanneer we op deze boot vier personen een plaats in de kajuit geven is het vol. Hier in de Krezel heb je met vier man het idee dat er nog makkelijk twee bijkunnen. Dat stuk extra komt uit de breedte die met 2,81m fors is en uit een riante stahoogte van 1.85m.

De indeling van de kajuit heeft een open karakter zonder volledige tussenschotten of afgesloten ruimtes. Alleen de natte cel is logischerwijs afsluitbaar. Op onze Krezel is hier een chemisch toilet neergezet, maar de inbouw van een pomptoilet met vuilwatertank is ook goed mogelijk. De natte cel loopt ver door naar voren en snoept daarmee een stuk van het bed voorin af. De ruimte die hiermee ontstaat is wat smal en vooral geschikt als extra bergruimte of een plaats waar je natte zeilkleding uithangt. Direct naast de deur is nog een wasbakje geplaatst. Aan de andere zijde is tussen twee halfschotjes een compacte kombuis te vinden. Een gecombineerde wasbak met een twee pits kooktoestel en een kastje eronder. Werkruimte ontbreekt maar daar kan de tafel voor gebruikt worden. Deze klapt, met de zwaardkast als basis, aan beide zijdes desgewenst naar beneden voor loopruimte of biedt opgeklapt het comfort van een zes persoons dinette. Helemaal voorin is een bed waar ondanks de ruimte die de natte cel inneemt, nog steeds twee kunnen slapen op voorwaarde dat ze elkaar wel aardig vinden. Onder de kuip zijn twee achterkajuiten te vinden die ieder, onder dezelfde voorwaarde, ook voor twee geschikt zijn. Alleen een scheidingswand maakt er twee hutten van, de voorzijde is open maar een simpel gordijntje kan nog wat extra privacy bieden. Licht wordt verzorgt door de ramen in de opbouw, een vluchtluik voorin en de kajuitingang met een transparant schuifluik. Voor ventilatie, ook wanneer de boot in de haven is achtergelaten, zorgen twee permanente ventilatoren naast de ingang. De combinatie van strak polyesterwerk en eikenfineer oogt sfeervol. Wanneer je er echter een kritische blik op werpt scoort de afwerking onvoldoende. Er is op deze boot iemand met een kitspuit bezig geweest die niet goed wist waar hij of zij nu eigenlijk mee bezig was. Op sommige plaatsen is een overdaad aan kit toegepast terwijl dit helemaal niet nodig is, op andere plekken was de koker kennelijk leeg met een halve kitrups tot gevolg. Ook is het vrijwel nergens netjes afgesmeerd. We verwonderen ons hierover want met dezelfde inspanning en hoeveelheid materiaal is gemakkelijk een veel beter resultaat te behalen. Navraag bij importeur PB watersport leert echter dat het hier om een pre-productie exemplaar gaat wat nog in Polen is gebouwd. Inmiddels is Krezel verhuisd naar Duitsland en wordt er aan de afwerking wel ruim voldoende aandacht besteed en dan ook nog volgens in Duitsland geldende normen en waardes.

Bovendeks ontpopt de Krezel 27 zich als een zeilboot pur sang met een behoorlijk complete uitrusting om ook op een wedstrijdbaan geen gek figuur te slaan. Aan de wind staat er 27m2 zeil op wat met opvarenden en een beetje bagage zo’n 2 ton dient voort te bewegen. Dat blijkt goed te lukken. Met een waardeloze trim, we hadden geen lierhendel aan boord, klokt de boot aan de wind met 4bft moeiteloos 6,5 mijl. Met een knik in de schoot en wat spelen met de stand van het zwaard loopt de snelheid zelfs nog wat verder op. Met name het gemak waar dat mee gaat is een comfortabele ervaring. Naast het zwaard is ook het aangehangen roer opklapbaar. Goed zichtbaar is daardoor het balansdeel van het roerblad waarmee de Krezel licht stuurt en lang neutraal blijft. De veiligheid blijft echter wel gewaarborgd. Wanneer de helling teveel wordt en de gangboorden nat worden loopt de boot uit het roer en draait vanzelf in de wind. Precies zoals het hoort, niet te snel en, wel zo veilig, ook niet te laat.

De grootschoot staat op een vast blok op de kuipvloer, een overloop ontbreekt. Wedstrijdzeilers zullen deze missen, toerzeilers ook maar dan als kiespijn. Om de trim te finetunen is een overloop nuttig maar het vormt in de kuip ook een sta in de weg. De vallen doorzetten, bediening van het zwaard en de strijkinrichting vindt plaats met een tweetal lieren op het kajuitdak naast de ingang. Ook de fokkeschoot. Wanneer dit zou kunnen met een stel lieren op de kuiprand kan de stuurman het nog bedienen, nu heb je er een bemanningslid voor nodig. De flinke mast is uit een niet verjongd maar wel slank profiel. Met één stel sterk gepijlde zalingen is een achterstag alleen nodig voor de trim. Met een maststrijkinstallatie op de boeg en een stevige RVS mik op de spiegel is de mast eenvoudig te strijken en weer omhoog te lieren wanneer de brugwachter met lunchpauze is. Dit maakt samen met een diepgang tussen de 29cm en 1,5m het vaargebied eindeloos groot.

De Krezel 27 kan woren uitgerust met een aangehangen motor of met een inboard diesel. Wanneer je met de boot ook wedstrijden wil varen is een outboard de beste keuze, die trek je omhoog of haal je eraf waarmee er geen extra gewicht en weerstand van een schroef is. De plaatsing van de aangehangen motor kan wel wat beter. Nu is de stoel aan het zwemplateau geplaatst. De motor staat daardoor wat ver van de spiegel af met als effect een net iets te snel luchthappende schroef in golven. Eén van de twee zwemplateaus achterwege laten en de motor aan een slede direct op de spiegel monteren zal al een verbetering zijn. Maar voor een relaxed stuk toervaren waar bij tegenwind ook stukken op de motor gevaren dient te worden is een diesel de betere keuze. Dit gaat dan wel ten koste van de achterkajuiten, hier blijven met een ingebouwde Yanmar of Vetus twee hondenkooien van over.

De Krezel 27 laat na een weekend toeren en serieus zeilen zien dat beide disciplines wel degelijk in één vaartuig te verenigen zijn. Met onderdeks een zee aan ruimte en bovendeks verrassend goede zeileigenschappen biedt de boot veel mogelijkheden voor zowel gezinnen als zeilfanatici. Het uiterlijk heeft met traditie niet zoveel te maken maar met innovatie des te meer. De bouwkwaliteit van Krezel kennen we als zeer goed en deze zeilboot lijkt ons daarop geen uitzondering. Slordig aangebrachte kit doet daar niets aan af, zoiets is eenvoudig overnieuw te doen. Veel belangrijker is smetteloos strak polyesterwerk en een solide constructie. Hier slaagt de Krezel 27 met vlag en wimpel voor. Teken daar een scherpe prijs bij aan en het is verklaarbaar waarom er met name in Duitsland reeds een respectabel aantal van rondvaren.

Maten en gewichten:

Lengte: 8,27 m
Romplengte: 7,30 m
Breedte: 2,81 m
Diepgang: 0,29 m
met zwaard: 1,51 m
Zeil oppervlakte: 26,94 m²
Fok: 9,87 m
Grootzeil: 17,07 m²
Gewicht: 1850 kg
Ballast: 400 kg
Stahoogte: 1,85 m
Aantal bedden: 6 + 2 personen
CE categorie: C (B mogelijk)
Prijs: vanaf € 28.600,-

Voor meer informatie:

Krezel Benelux - PB Watersport
It Swee 10
8621 EB Heeg
Tel. +31(0)515 444255
Mob. +31(0)6 53293448
[email protected]
www.krezelboten.nl

Facebook Comments "Ruimteschip met prima zeileigenschappen"




                         My IP