Een boot kopen, hoe gaat dat eigenlijk

Artikel - Een boot kopen, hoe gaat dat eigenlijk

Een boot kopen, hoe gaat dat eigenlijk

Deel 3: het interieur
Boten magazine laat in samenwerking met Steel Jachtbouw in Nijkerk zien hoe de aanschaf van een custom built motor- of zeiljacht in zijn werk gaat, vanaf het eerste gesprek tot de oplevering met alle facetten daartussenin. In deel 3, het interieur.

Een boot kopen is complexer dan bijvoorbeeld een auto aanschaffen. Je kunt het wel vergelijken maar een boot is een ingewikkelder geheel waar naast de aandrijving en bijbehorende techniek vaak ook op gewoond moet worden. Eigenlijk is het meer een huis in het klein. Met net zoveel mensen als wensen is het vaak lastig een seriegebouwd schip in overeenstemming te laten komen met de ideeën en verlangens van de nieuwe eigenaar. Maatwerk is dan het sleutelwoord.

In de jachtbouw is het niet ongebruikelijk om onderdelen van het bouwproces uit te besteden aan bedrijven die zich in bijvoorbeeld houtbewerking hebben gespecialiseerd. Steel Jachtbouw heeft deze expertise echter in eigen huis beschikbaar zodat de klant hetzelfde aanspreekpunt behoudt, ook wanneer het over de betimmering gaat.

Kloppend hart van een hedendaagse scheepstimmerman is een CNC freesbank. Ieder onderdeel wat hiermee geproduceerd wordt begint op de computer wanneer er een 3D tekening word gemaakt. Zolang de ingegeven maten maar kloppen wordt dit feilloos door de machine gefreesd. Uit hout maar ook uit corian of aluminium kunnen zo alle vormen worden gehaald waar een vakman met de hand vele malen langer aan staat te werken. Op een compleet interieur van een 12m motorkruiser staat de CNC ongeveer 2 dagen te frezen. De oneindige mogelijkheden die deze techniek biedt worden door Steel Jachtbouw verregaand benut. Iets nieuws ontwikkelen is een geliefde bezigheid. Een teakdek bijvoorbeeld wordt kostenbesparend geplaatst met perfect passende prefab-delen. Onder vacuüm of met gewicht erop wordt het zonder schroeven gemonteerd. Mooi, antislip en goed voor jarenlang gebruik in weer en wind. Naast de toepassing op schepen is dit plaatmateriaal ook de perfecte badkamervloer. Zo zijn er vele innovaties die geheel naar eigen idee en ontwerp tot stand zijn gekomen.

Aan een casco in de loods van Steel Jachtbouw wordt nog volop gewerkt maar al wel zichtbaar is waar de specifieke wensen van een opdrachtgever in combinatie met vernieuwing, vakmanschap en high-tech productie toe kunnen leiden. Er is gekozen voor noten als houtsoort met een liggende nerf. Te druk mag dat niet worden dus plafonds en wanden blijven in een lichte kleur. Nergens is een opdekdeurtje te ontdekken. Ook het lijstwerk is opgenomen in het geheel waarmee een volkomen vlakke afwerking is ontstaan. Dit is consequent door het hele schip doorgevoerd, tot het inspectieluikje in de wasmachinekast aan toe. De bladen in de kombuis en natte cellen zijn van LG, een soort corian, met ingefreesde spoelbakken. Onder de zitbanken is uiteraard bergruimte. Hier is deze toegankelijk gemaakt met lades in plaats van luiken aan de bovenzijde. Iedereen kan dus blijven zitten als er iets gepakt moet worden. Een tweedeurs kastje openen geeft een tweedeurs toegang tot de bergruimte. Er zit geen staander in het midden in de weg. De verwarming is op een paar strategische plaatsen opgenomen in de vloer. Een luik met gaatjes laat de warme lucht door. Je moet alleen wel goed kijken om dat te zien. De biezen in de vloerdelen lopen over het luik gewoon door, het zit er naadloos in. Iets wat voor het hele interieur geldt, naar een kitrand om iets te verhullen moet je echt tevergeefs zoeken.

Steel Jachtbouw is een initiatief van Danny Bruschke. In de huidige vorm bestaat deze werf bijna 10 jaar als full service jachtbouw en jachtservice bedrijf. Met een team van 5 man en de meewerkende eigenaar worden mooie dingen gemaakt. Visser Yachtdesign is de huisontwerper van Steel Jachtbouw en maakt ook de digitale 3D tekeningen. Maar ieder ander ontwerp is ook mogelijk. Met de komst van een nieuwe CNC frees wordt er efficiënter en daardoor ook sneller gewerkt. De bouwtijd van een 15 meter motorjacht duurt met deze ontwikkeling bij Steel Jachtbouw nog maar 6 maanden vanaf het laswerk.

In de volgende editie van Boten Magazine: de techniek.

Facebook Comments "Een boot kopen, hoe gaat dat eigenlijk"