Krezel 483 Tender

Artikel - Krezel 483 Tender

Snelle tender met eigen gezicht


Krezel kennen we als producent van visboten. Niet uit aluminium maar van polyester en dan zonder ingelijmd tapijt. Goed gebouwde en op hun doel toegesneden boten die je een zekere eigenzinnigheid niet kunt ontzeggen. Dat geldt nog wat sterker voor een nieuw sloepje in het programma, de 483 weekend. Duidelijk anders dan 
anderen in vorm, comfort en vaareigenschappen.

Bij de eerste kennismaking met de boot staat deze nog op de trailer en moeten we wat wennen aan de rompvorm maar eenmaal te water ontpopt zich een alleraardigst scheepje waar een stel passanten in de haven direct alle info over willen weten. Dat beloofd iets goeds voor de commerciële mogelijkheden die de boot in zich heeft.

De Krezel heeft een lepelboeg terwijl bij outboard tenders een holle klipperboeg gebruikelijker is. Wel is er een overnaadse vormgeving van de romp toegepast maar daar houdt het conventionele wel zo’n beetje mee op. Er is geen bun, iedereen mag zien dat er een keurige Honda 15PK achter hangt. Hierdoor heeft de spiegel de maximale breedte van de boot. Onder water snijdt de boeg de golven mooi aan en loopt het naar achteren uit in een vrij vlak onderwaterschip. Dit doet vermoeden dat de boot ook snel kan varen, met name wanneer het maximale vermogen van 20pk wordt toegepast. Aan weerszijden van de motor zijn opbergluiken voor een benzinetank, fenders en touwwerk. Vlak voor de motor vindt de stuurman een plaats. Niet op 
zomaar een bankje maar in een zetel waar je u tegen zegt. De rug heeft een forse verhoging die aan de bovenzijde rond is afgewerkt. 
Hierdoor is er veel effect zonder de lijnen van de boot te verstoren. Maar opvallen doet het wel. Zeker wanneer je achter het stuur plaatsneemt. Hier houd je het lekker lang uit. Een dergelijke diepe zit vindt je eigenlijk alleen in veel grotere en ook veel kostbaarder dieselsloepen. Voor de meevaarders is eenzelfde jaloersmakende 
zitplaats voorhanden, de boot biedt ruimte genoeg voor vier personen.

De stuurstand is fors maar vormt geen sta in de weg. Dat forse heeft als voordeel dat er voldoende plaats is voor navigatie- en motorinstrumenten. Naar voren is een rondzit geplaatst die met een tafel kan worden ingezet als picknickplaats of met een vulstuk als zonnebed. Met een uitgesproken slank voorschip is de breedte hier in de boot niet zo heel groot, maar door de hoge rugleuning is een goede zit- hang- ligpositie makkelijk gevonden. Het polyesterwerk ziet er overal smetteloos strak uit. Samen met de kleurstelling bestaande uit een zwarte romp, wit dek en zwarte kussens met een witte piping maakt dit van de Krezel een net zo’n aangename als interessante verschijning. De afwer-king met teak doet daar nog eens een schep bovenop. Overigens is dat niet alleen mooi, maar ook nuttig als antislip. Dat geldt vooral voor instap. Aan weerszijden is in het potdeksel een onderbreking voor twee tredes waarmee je veilig en gemakkelijk aan boord stapt zonder een voetafdruk op de kussens te zetten.
Vooral voorin is de boot slank, pas na het midden loopt het uit naar de 
maximale breedte. Van boven af gezien lijkt het wel een beetje op de vorm een zeilboot. Nu staan mast, zeilen en een zwaard niet op de optielijst maar waar een zeilboot een beetje wind 
efficiënt omzet in snelheid, heeft deze Krezel met een motor erachter al genoeg aan een beetje vermogen om een behoorlijke snelheid te maken. Varend op benzine kun je daarmee kiezen tussen lekker opschieten of de Honda slechts zeer bescheiden laten nippen aan de inhoud van de tank op een ontspannen kruissnelheid. In dit licht is het niet verwonderlijk dat een uitvoering met een elektromotor in de pen zit. Een boot als deze Krezel die met weinig al een behoorlijke snelheid maakt, komt verder met de aanwezige stroom uit een accupakket.

We varen de haven van strand Horst uit en toeren een zonovergoten 
Wolderwijd op. Er zijn van die 
momenten dat een boot testen toch echt zwaar werk is.. De theorie blijkt hier geheel in lijn met de praktijk. Met een beetje gas vaart de Krezel als een sloep. Duw je de hendel wat verder weg ontpopt de boot zich meer als een tender dan als een sloep. Met 15pk en twee volwassenen aan boord zit de snelheid tegen het planeren aan. Ondanks het brede achterschip, of eigenlijk door het gebrek aan gewicht voorin heeft deze slanke dame wel enigszins de neiging achterover te trimmen. De motor wat verder bijstellen verhelpt dit grotendeels, iemand voorin als extra tegengewicht doet de rest. Sturen met de boot is een genoegen. De lange kiel zoals onder een sloep zorgt voor 
koerstabiliteit maar staat een krappe 
manoeuvre in de haven niet in de weg. Sturen gaat als vanzelfsprekend, even wennen is nauwelijks aan de orde. De Krezel laat zich kennen als een boot voor een dagje onbezorgd vaarplezier. Hoewel de boot te boek staat als een sloep vinden we het eigenlijk meer dan dat. Gelet op de snelheid die de boot weet te behalen heeft het toch ook iets van een tender in het DNA. Een tendersloep dekt als term de 
lading wellicht wat beter. Sportief varen maar dan wel met de klassieke uitstraling en het comfort van een sloep. Bouwkwaliteit, ergonomie en vaareigenschappen zijn dik in orde. Missers kunnen we niet ontdekken. Tel daar een zeer scherpe prijs bij op en je kijkt naar een boot die je graag voor de deur van je wo-ning aan het water ziet liggen, of in de jachthaven nabij voor een tochtje tussendoor of op een trailer in een 
stalling waar je hem met mooi weer uit tevoorschijn haalt. De mogelijk-heden die dit goedvarende en overzichtelijke scheepje biedt zijn legio.

Maten en gewichten:
Lengte : 4,83mtr
Breedte : 1,90 mtr
Gewicht : 320 kg
Max : 20 pk
CE-categorie : C
Prijs: ⇔ 4.350.-

Voor meer informatie:
R&R Aquasports
Fuutweg 12a
7442 CL NIJVERDAL

Tel : 0548-610003
Fax : 0548-611202

[email protected]
www.rr-aquasports.nl

Facebook Comments "Krezel 483 Tender"