Espevaer 288 Tender

Artikel - Espevaer 288 Tender

De sloep voorbij


Ergens begin jaren 80 in de vorige eeuw kwamen een stel verlichte geesten op het idee om voormalige reddingsloepen in te zetten als recreatievaartuig. Stoer, zeewaardig en lekker veel ruimte in de openlucht maakte van het nieuw ontstane scheepstype een hype voor mensen die graag van de gebaande paden afwijken. In de jaren daarna is vele malen voorspeld dat de populariteit van de sloep een tijdelijk fenomeen zou zijn. Inmiddels blijkt alweer geruime tijd dat sloepvaren een eigen vaste plaats heeft in de harten van watersportende Nederlanders. Begrijpelijk want sloepvaren is gemoedelijk en ontspannen, er is veel contact met het water en de omgeving maar het kent ook een beperking. Wanneer je haast hebt schiet het niet echt op. Met de introductie van Tenders is daar verandering in gekomen. De luxe en klassieke uitstraling van een sloep verpakt in een rompvorm die met voldoende vermogen wel tot planeren te bewegen is. We varen een stuk in een geslaagde combinatie van comfort en sportiviteit, de Espevaer 288 Tender.

We treffen de boot op de dag waarop het Friese Grou het watersportseizoen voor geopend verklaart. Om deze plichtpleging op te luisteren presenteren de plaatselijke watersportondernemers, en dat zijn er nogal wat, hun diensten en producten. Lang zoeken naar de Espevaer 288 Tender hoeven we echter niet. De boot valt op. Met de kont aan de kade is direct zichtbaar wat een tender een tender maakt. Een breed achterschip met uitgesproken rondingen ligt er verleidelijk bij. Met een witte romp en een afwerking in antraciet en zwart is een mooi gebalanceerd uiterlijk ontstaan. Sierlijk en stijlvol, maar wel met een flink stel spierballen.

Een geïntegreerd zwemplatform nodigt uit aan boord te stappen. In de spiegel uitgespaarde tredes maken dat extra gemakkelijk. Met de boot zijdelings afgemeerd is er midscheeps een instap, nu belanden we achter het stuurwiel. Met dank aan de specifieke vorm van een tender is hier een veel ruimere stuurbank mogelijk dan in een sloep. Door het vrij hoge achterschip is er bovendien een aangenaam diepe zit ontstaan. De stuurconsole is tevens de motorkist of zullen we het met de in deze Espevaer toegepast motorvermogen toch maar machinekamer noemen. Met een Yanmar 125PK turbodiesel erin is het maximum toegepast. Standaard wordt de boot met een 27PK diesel geleverd. Kap en console klappen weg om rondom de motor inspectie en onderhoud te kunnen plegen. Het dashboard is strak vormgegeven met een RVS onderplaat waarop de motor- en navigatie-instrumenten. Aan de voorzijde is het logo van Espevaer geplaatst, met een druk op de knop van de sfeerverlichting ledlicht deze helblauw op. Typisch een detail wat, ook al heeft het geen praktische functie, toch het verschil maakt tussen een zorgvuldig gestileerde verschijning en een dertien uit een dozijn product.

Het flexiteak in antraciet op het potdeksel en motorkist, pardon machinekamer, sluiten mooi aan op de kleurstelling van de kussens, de kap en het grijs van de antislipcoating op de vloer. Net als achterin is ook voor een riante rondzit met een lekker diep zittende rug. De bank voorin is enigszins gescheiden van de rest met een console waarin een spoelbakje en koelbox is opgenomen. Onder de voorste bank is aan stuurboord een toilet geplaatst. Niet voorin, dat blijft toch wat confronterend. Hier aan de zijkant en helemaal wanneer je de tent nog dichtritst, heb je wel voldoende privacy. De bank kun je met een vulstuk ombouwen tot zonnebed. Ook in deze opstelling blijft het bankgedeelte waar het toilet onderzit vrij en dus bruikbaar. Ook met de kap op is de boeg bereikbaar over de gangboorden. Niet breed maar wel bruikbaar. Op de hoge boeg die toch gemaakt is om een zware breker te kunnen weerstaan, is ankerbeslag in het potdeksel opgenomen en valt het gerei in een afsluitbare ankerkluis. Voor fenders en landvasten is plaats onder een stel luiken in de vloer. Ook onder de banken en in de boorden is in veel bergruimte voorzien.

Varen met de boot is een sensatie. Tenminste, wanneer je dat wil en het gas openzet. Met een brul van de diesel verheft de boeg zich enigszins waarna de Espevaer met een top van 50km/u statig voortplaneert. Daarbij neemt ze als vanzelf de juiste stand in, zonder trimplaten of andere voorzieningen onder water blijkt deze tender perfect in balans. Het koersvaste karakter van een sloep blijft daarbij behouden zonder er overmatig in te zijn. Een U-turn, S-bocht of uitwijkmanoeuvre kalligrafeert deze snelle dame moeiteloos op het wateroppervlak. Hetgeen in een picknickmand pleegt te zitten kun je onder deze omstandigheden nog steeds in stijl genieten. Het glaasje wit zal misschien niet op de tafel blijven staan maar daarvoor zijn dan ook de cupholders bedoeld. De rust blijft verder goed bewaard, ook wanneer de snelheid spectaculair is. Zonder haast vaart de Espevaer 288 als een sloep. De aanvangsnelheid is met dit overmatige motorvermogen wel wat hoog, maar daar kun je aan wennen of met een trolling valve iets aan doen. Het geeft wel aan dat de boot ook met een kleine diesel nog steeds tot aansprekende prestaties in staat is. Achter wordt het water opvallend makkelijk losgelaten. Er ontstaat maar weinig hekgolf wat het gevolg is van een uitgekiend onderwaterschip. Hiermee worden de omwentelingen van de schroef efficiënt omgezet in snelheid. Een eigenschap die de boot ook zeer geschikt maakt voor een elektrische aandrijving.

Espevaer Jachtbouw is sinds 1997 een totaalwerf waar zowel de inbouw van nieuwe motoren en elektrische installaties plaatsvindt als onderhoud, reparaties, winterstalling en ligplaatsen naast de bouw van compleet nieuwe schepen. Zowel staal als polyester/vinylester en carbon worden verwerkt. In staalbouw biedt Espevaer een uitstekende kwaliteit in een eigenzinnig klassieke vormgeving. Voor de kunststof sloepen en tenders geldt hetzelfde. Deze rompen worden hand lay-up met vynilester gelamineerd. Een variant op polyesterhars waarmee de kans op osmose nagenoeg is uitgesloten. Onderwater is een ver doorontwikkelde vorm toegepast die erop is toegespitst het beste van twee werelden te vangen, zowel ontspannen sloepvaren als met 50km langs de gele boeien tenderen. Een uitdaging van formaat die is ingevuld met een voorschip als een sloep. Een lange doorlopende kiel die de golven met flink wat gewicht en drijfvermogen aansnijdt. Verder naar achteren toe is vooral het vlak aangepast aan hoge snelheden. Een concave gevormd achterschip laat de schroef voldoende water maar werkt het overschot soepel weg. Een stel sprayrails op de kimmen zorgt ervoor dat het binnen droog blijft. Een fors roer achter een korte scheg dirigeert bij dit alles de juiste koers.

Tot aan de laatste details van het onderwaterschip zijn met sleepproeven geperfectioneerd. Het resultaat vertaalt zich in een boot die voor de behaalde snelheid aan 125PK genoeg heeft terwijl vergelijkbare concepten daar doorgaans 200PK voor nodig hebben. Een voordeel met een weerslag op zowel de investering in een minder zware motor als de kosten per uur aan brandstof. Maar het grootste voordeel zit toch in de vaareigenschappen. Op lage snelheden vaart de Espevaer als een lichtvoetige, makkelijk te manoeuvreren boot die snel en exact doet wat je wilt. Een boegschroef is handig maar het gaat al snel de sport worden deze niet nodig te hebben. Dat prettige vaargedrag blijft op topsnelheid echter nagenoeg bewaard wat een vereniging van twee werelden inhoudt, slenteren en snelvaren. Maar vooral is het een heerlijk schip om met gezin of een stel vrienden een sfeervolle dag om het water te beleven, exact het gebruiksdoel van een sloep. Alleen is er altijd die extra mogelijkheid. Het gas erop en je bent snel weer thuis.

Maten en gewichten:
Lengte 8.65m
Breedte 2.75m
Diepgang 0.65m
Kruiphoogte 1.15m
Waterverpl. 2400kg
Motor 27 t/m 125 PK
Prijs vanaf € 46.500,-

Voor meer informatie:
Espevaer  Sloepen & Tenders
Singel 24,
9001 XP Grou
tel.:0566-621084  
[email protected]
www.espevaer.nl

Facebook Comments "Espevaer 288 Tender"