Dubbeltest: Atlantic Suncruiser 570 vs Open 530

Artikel - Dubbeltest: Atlantic Suncruiser 570 vs Open 530

Sportieve MPV’s te water


In de wereld van snelle sportieve boten nemen de exemplaren met een console een geheel eigen plaats in. Waar een conventionele speedboot een stevige parallel heeft met een sportauto, gaat dit voor een consoleboot wat minder op. Het karakter van deze boten is een stuk multifunctioneler. Naast hard varen met eventueel iemand op de ski’s erachter biedt een console meer loopruimte in de boot wat door een sportvisser weer op prijs wordt gesteld. En met wat meer ruimte kan een gezin met kinderen ook goed uit de voeten. Zo zijn er nog een aantal verschillen die deze boten in autotermen het best laat vergelijken met een MPV. Atlantic Marine voegt aan dit firmament een tweetal nieuwe modellen toe, een Open 530 en een Suncruiser 570 met een slechtweer accommodatie in de boeg. We varen ermee op een zonovergoten Veluwemeer.

Atlantic Marine is een product van Polifactor. Deze Poolse fabriek maakt sinds 1994 een complete range console boten. De Open serie, Adventures en Suncruisers, in totaal een twaalftal verschillende modellen. Het uitgangspunt van de werf is kwaliteit. Van een haastig uit de mal getrokken massaproduct is dus geen sprake. Duurzaamheid en veiligheid bepalen eerst de kwaliteit van de boten, daarna volgt de prijs die daarbij past. Dat dit geen loze kreet is bewijst de samenwerking met motorenmerken als Yamaha en Honda. Voor o.a. Nederland worden de Atlantic modellen uitsluitend met Honda outboards geleverd. Honda verbind daar ook nadrukkelijk haar naam aan. Dat doen ze niet over een nacht ijs. De eisen die de aan eerder genoemde kwaliteit maar ook aan bijvoorbeeld de after sales gesteld worden liegen er niet om. Alleen een moderne productiefaciliteit waar met kennis van techniek en -zaken een goed eindproduct wordt vervaardigd komt voor een dergelijke samenwerking in aanmerking.

Atlantics worden in Nederland geïmporteerd door R&R Aquasports in Nijverdal. Een echte sportbotenspecialist met een uitgesproken voorkeur voor buitenboordmotoren. Die mening delen we volledig zodra we het tweetal Atlantics aan de kade van Jachthaven Strand Horst ontwaren. Voor een goed vergelijk zijn beide boten uitgerust met een 90PK Honda. Beide zijn reeds gestart maar alleen het koelwater en wat condens verraad dat. Te horen valt er eigenlijk niets. Met het bekende viercilinder inboard benzineblok van Volvo of Mercruiser is een dergelijk geluidsniveau niet haalbaar. Voor trillingen geldt hetzelfde. Deze vierpitters van Honda staan zich echter muisstil op te warmen.

Als eerste ervaren we waar de Open 530 toe in staat is. Met het gas erop versnelt de boot in een oogwenk naar een top van tegen de 80km p/u. Vooral het gemak en de souplesse waar dat mee gaat vallen op. Ook op volle snelheid blijft de geluidsproductie ruim onder de irritatiegrens en kun je nog steeds een goed gesprek met elkaar voeren. De boot stuurt en vaart alsof ze op rails loopt. Zoals alle Atlantic rompen heeft ook deze een diepe V onder water met een vlijmscherp puntje om als een loefbijter de golven aan te snijden. De boeggolf wordt door de rompvorm direct naar de zijkanten weggewerkt, aan dek hebben we geen water gezien. Ook niet al raggend op de eigen- en de hekgolven van andere boten. Het windscherm houdt de vaarwind uit de boot maar is natuurlijk op een consoleboot wat smaller dan het scherm over de gehele breedte bij een sportboot. Maar met twee personen op de stoelen kun je uit de wind zitten. Of erin wanneer je het flipup gedeelte van de stoelen in de hoge stand zet. De Open versie dankt de naam aan een open boeg. Deze kan met zitplaatsen en eventueel een tafel worden ingericht of als riant zonnebed. Als mooi weer boot is er voorzien in een tweede zonnebed, wanneer van de achterbank de rug wordt uitgenomen kan hiermee de zitting worden verbreed. Ruzie om het mooiste plekje aan boord kan daardoor maar moeilijk ontstaan. Kiezen is lastiger. De console biedt op deze versie geen accommodatie maar wel een bergruimte van formaat. Fenders, proviand of de kussenset wanneer de boot wordt achtergelaten in de haven vinden er een droog en veilig onderkomen. Ook is het mogelijk er een chemisch toilet in te plaatsen. Op lage snelheden vervolgt de boot probleemloos de gewenste weg. Stuurcorrecties zijn nauwelijks nodig. Manoeuvreren in de haven is hiermee eveneens een genoegen. Met de ruimte rond de console is even afhouden of een landvast beleggen extra gemakkelijk.

We stappen over op de Suncruiser 570 om deze eens te vergelijken met de sensatie die ons in de Open 530 toegediend is. De aandrijving is gelijk, ook een Honda 90pk wat de boten goed met elkaar laat vergelijken. Als eerste valt op dat de vaarbeleving niet zoveel verschilt. De topsnelheid ligt een fractie lager maar de grom achter je klinkt net zo lekker als in de Open. Het aangename gevoel een dot vermogen geheel onder controle te hebben blijft. Aan de boot valt op dat deze nog wat stijver is dan de Open 530. De Suncruiser heeft een interieur waarvan de schotten kennelijk voor meer stevigheid zorgen. Overigens is ook hier de layout van de boot geheel rammelvrij. In de Open versie is de ruimte in de console afgesloten met een standaard luik. Dit bestaat uit drie delen en klapt weg. De Suncruiser heeft een plexi schuifdeur uit een stuk die in de console zijdelings wordt weggeschoven. De zit achter excentrisch geplaatste console is comfortabel. Twee flipup zetels laten je beschut achter het windscherm of wat hoger met je haren in de wind plaatsnemen. Rondom de plexi ruit is een RVS beugel aangebracht die je tijdens het ruigere werk als meevaarder aan boord houdt. De stuurman heeft nog een uitneembare vloersteun voor extra grip. Een extra handgreep op het dashboard en het railingwerk rondom de boeg verfijnen de ergonomie nog wat verder.
Voorin kun je zonnen op de ankerplaats. Door de kajuit eronder is het niet om te bouwen tot zitplaatsen met eventueel een tafeltje zoals in de open versie. Ter bescherming van de kussenset schuif je het ene kussen onder de andere en kun je zonder botweg over de kussens te banjeren de boeg bereiken. Hier vindt je een in de mal opgenomen ankerplatform met plaats voor een electrische lier, een ankerluik en de standaard ankerrol met kettingstop. Achterin de boot vind je een bank met aan een zijde een doorgang naar de spiegel met zwemplatform en -trap. Onder de bank is bergruimte te vinden, een rolkussen op de railing fungeert als rukleuning. De luiken waar de bergruimte mee afgedekt is laat goed het niveau van de afwerking zien. Geen slordig uitgezaagd plankje maar een perfect passend kunststof deel zonder scherpe randen. De traptredes naar het voordek zijn afgewerkt met teak. Het is netjes gelegd en geeft de Suncruiser een luxe uitstraling. Wij zijn vooral blij met de antislip eigenschappen van het houtwerk. Onder de kuipvloer is nog een flinke bergruimte waar hengels of het wakeboard een plek vinden.
De Suncruiser is een all-round boot waar je ook in kunt overnachten. Nu kun je op een lengte van 5.7M geen balzaal verwachten maar een bruikbaar kajuitje ontwaard zich wel achter de schuifdeur. Met een lengte van 1,90M passen we er prima in. De bedden bestaan uit een V-vormige kooi die volgens de folder voor 2 a 3 personen geschikt is. Als dat echter 3 volwassenen zijn komt er eentje bekaaid af maar een stel met een kind kan er onderdak vinden. De lengte van de bedden is voldoende, de hoogte is wel beperkt maar omdraaien kan nog steeds zonder klem te lopen tegen het bovenliggende zonnedek. De afwerking van het geheel is netjes. Strak polyesterwerk met een spikkeldesign wat het net iets gezelliger maakt. Gelukkig is hier niet in Amerikaanse stijl alles met tapijt beplakt. De hut is hierdoor wel schoon te houden en blijft veel langer in een frisse conditie. In de praktijk zal de kajuit vooral dienst doen als bergruimte waarin heel wat kan worden meegenomen.

Weer terug in de haven laten de twee Atlantics een prettige indruk achter. De boten zien er goed uit. Hebben snelle lijnen zonder daar opzichtig in te zijn. Functioneel is een andere term die bij het uiterlijk past. Het polyesterwerk ziet er smetteloos strak uit en kan wedijveren met iedere meer in het westen gelegen werf. Onderscheidend is Atlantic met de prijsstelling. Ook al hanteert de werf kwaliteit als uitgangspunt, de boten worden met een aantrekkelijke prijskaart aangeboden. Het verschil in vaareigenschappen is klein. De Open is wat levendiger, komt iets eerder op snelheid die een fractie hoger ligt dan van de wat zwaardere Suncruiser. Maar deze verschillen zijn niet groot genoeg om je keuze op te baseren. Dat ligt meer in het doel wat voor ogen ligt. Hoe ga je de boot gebruiken en met wie. Voor een gezin met kinderen kan de accommodatie van de Suncruiser een doorslag geven, een stel vissers echter zal weer meer lol beleven aan een open boeg.

Maten en gewichten:
Open 530:
Lengte :5,26 mtr
Breedte :2,35 mtr
Gewicht :680 kg
CE-categorie :C
Max :100 pk
Max :6 pers.

Suncruiser 570:
Lengte :5,71 mtr
Breedte :2,50 mtr
Gewicht :886 kg
CE-categorie :C
Max :150 pk
Max :6 pers.

Voor meer informatie:
R&R Aquasports
Fuutweg 12a
7442 CL NIJVERDAL
Tel : 0548-610003
Fax : 0548-611202
Mail : [email protected]
www.rr-aquasports.nl

Facebook Comments "Dubbeltest: Atlantic Suncruiser 570 vs Open 530"