Het meeste vaarplezier per PK

Artikel - Het meeste vaarplezier per PK

Topcraft 455 Millennium Het meeste vaarplezier per PK



Al een jaar of 16 brengt Topcraft een serie sportief varende en scherp geprijsde consoleboten op de markt. De boten zijn uitermate populair, zo’n 5000 stuks varen er inmiddels van rond. Niet allemaal dezelfde want de werf vernieuwd de modellen met grote regelmaat. De laatste ontwikkeling is de Topcraft 455 Millennium Edition. Altijd weer spannend wat een bekende merknaam met veel ervaring en mogelijkheden voor nieuws in petto heeft.

In de haven van waterskivereniging de Harder aan het Veluwemeer maken we kennis met de nieuwe Topcraft. Een snel en sportief gelijnde consoleboot die ongeduldig lijkt te liggen wachten om uitgelaten te worden. De motor zit er nog maar net op, het wordt een maidentrip. Er is een Mercury van 25pk geplaatst. Een bescheiden vermogen wat doorgaans in een outboardsloep wordt toegepast en dus niet bedoeld is om snel mee te varen. Dat blijkt echter een misvatting wanneer we de waterskibaan opvaren. De Topcraft is niet zo lang met 4,55m en relatief smal met een breedte van 1,95m Daarbij is het onderwaterschip geheel toegespitst op planeren met een minimum aan nat oppervlak. Een scherpe boeg snijdt de golven mooi aan. Naar achteren is het onderwater een stuk vlakker waarmee de boot vlot in plane moet kunnen komen.

Het interieur
We treffen het met het weer. De boot wordt nog maar net te water direct ingezegend met een intensieve hoosbui. Stof zit er niet meer op. Een goed moment om eens te zien hoe waterbestendig zo’n interieur eigenlijk is. Daar blijkt niets op aan te merken te zijn. Onder de luiken is alles kurkdroog gebleven en de kussens laten zich met een handdoek afnemen. De lay-out van de nieuwe Topcraft is overzichtelijk. Achterop een tweetal opstapjes naast de motor waarvan er eentje een vrije doorloop heeft de kuip in. Achter een asymmetrische console is een tweezits stuurbank tegen de spiegel aan geplaatst. Een stuurwiel en motorbediening maken de stuurstand compleet. In deze vermogensklasse is een set klokken niet standaard. De ruimte om instrumenten te plaatsen is er wel. Voor de console is het leefgedeelte van de boot te vinden. Hier is ook de toegang tot de bergruimte in de console. Er is door de asymmetrische indeling één doorloop naar de boeg dus de bank die geplaatst kan worden is bijna volmaakt rond. Met een vulstuk maak je er een zonnedek van. Het deksel van de ankerkluis blijft vrij van een kussen zodat je daar altijd goed bijkan.

Het water op
De buien trekken weg, we varen de baan op. Er staat nog wel wat wind waardoor het Veluwemeer een knobbelig aanzien heeft. Ideale omstandigheden om de 455 Millennium te laten zien wat ze waard is. Met het gas erop blijkt direct hoeveel dat is. De boeg verheft zich en in een oogwenk versneld de Topcraft zich naar een top van ongeveer 40km. Helemaal geen slechte waarde gegeven de omstandigheden in wind en golven. Zo af en toe maakt de boot behoorlijke bokkensprongen. Toch blijft het aan boord vrijwel droog terwijl er zijdelings flink wat water wordt weggezet. Dit is sensatie en spektakel met maar 25pk aan de spiegel. Rustig aan kan ook. We varen een rondje onder de beschutting van een eiland waar de Topcraft 455 zich weer laat kennen als een makkelijk te hanteren allemansvriend. Het is dan ook een echte consoleboot. Stoer, multifunctioneel en met name deze Topcraft voorziet in een funfactor van formaat.

Aantrekkelijke prijs
Een vaarklare Topcraft 455 Millennium heeft inclusief een 25pk outboard een prijs van rond de € 10.000,-, afhankelijk van het motormerk waarvoor wordt gekozen. Dat is onverslaanbaar scherp geprijsd voor een boot met zoveel gebruiksmogelijkheden. Topcraft is in staat een dergelijk lage prijs te hanteren door efficiënt in Polen te bouwen. Desondanks staat kwaliteit hierbij voorop. Je kunt geen 5000 Topcrafts te water laten terwijl het product niet goed is. Een dergelijk aantal kan alleen gehaald worden wanneer ook op langere termijn de boel heel blijft. Een goede kwaliteit wordt bereikt door niet oneindig veel boten uit dezelfde mal te halen. Er komt een moment dat deze versleten is en er een nieuwe moet komen. Dat is een aardige investering wat het voor minder kwaliteitsbewuste botenbouwers verleidelijk maakt nog even door te gaan. Ook kun je de snelheid van de productie niet straffeloos verhogen. Polyester moet uitharden in de mal. Wanneer een boot te snel uit de mal wordt gehaald is dat proces nog niet klaar. Laat je dit verder uitharden in een te vochtige fabriekshal of nog erger, op een buitenterrein, dan kun je er vrijwel zeker van zijn dat het laminaat niet de gewenste sterkte en levensduur heeft. Bij Topcraft doen ze dat anders, er worden niet meer dan twee boten per week uit een mal getrokken zodat een doffe gelcoat of osmose problemen aan Topcrafts voorbij gaan. Importeur en geestelijk vader van Topcraft is Boat Import Holland. De mallen zijn allen in eigendom van dit Nederlandse bedrijf. De bouw en ontwikkeling van nieuwe modellen wordt intensief begeleid waarmee de kwaliteitsnorm overeenkomt met wat we hier gewend zijn. Alleen voor de prijs geldt dat niet, die is weer on-Nederlands laag.

De importeur
Topcraft wordt vanaf het ontstaan op de markt gebracht door Boat Import Holland. Daarnaast ontwikkelde deze innovatieve onderneming al in 2000 de Oudhuijzer-sloepen. Het originele alternatief voor een veel prijziger dieselsloep. De 560, het grootste model, doet in vaarbeleving dan ook niet onder voor een duurdere zus met zelfontbrander. Het is een overnaadse polyester spitsgatsloep met een klassieke uitstraling. Maar wat mist is de motorkist. Een outboard zit onzichtbaar in een bun. In 2002 splitste de onderneming zich in Outboard Centre Wilnis en BoatImport Holland. Om zich volledig toe te leggen op de verkoop via een dealernetwerk vond een verhuizing plaats naar een representatief nieuwbouwpand in Ermelo. Met een steeds breder assortiment was er een nijpend tekort aan ruimte ontstaan. Temeer omdat in 2003 Style het assortiment kwam versterken. Een van de belangrijkste botenbouwers in Brazilië. Style biedt als modellenlijn een tiental sportboten aan van 15 tot 26ft. Ook hier zijn de grotere modellen voorzien van onderdekse accommodatie. Allen worden door buitenboordmotoren aangedreven. Met een assortiment van inmiddels zo’n 36 modellen biedt Boat Import Holland voor iedere watersportwens een boot. Van roeiboot tot cabincruiser met sloepen, vis-, console- en speedboten daartussenin. Anno 2012 is Boat Import Holland verantwoordelijk te houden voor de import van duizenden boten. Varend in Nederland maar ook in Duitsland, Engeland en andere buurlanden. De basis van dit succes is een goed product voor een aantrekkelijke prijs enerzijds en een vruchtbare samenwerking met een netwerk van wederverkopers aan de andere kant. In het nieuwe Ermelose onderkomen is dan ook geen showroom te vinden. De verkoop van de boten vindt uitsluitend via de dealers plaats. Belangenverstrengeling is uitgesloten en Boat Import Holland kan zich daardoor concentreren op de ontwikkeling van nieuwe modellen. Met het nieuwe bedrijfspand is er tevens een faciliteit van formaat om nieuwe boten zodanig op te slaan dat ze ook echt nieuw blijven. Niet gestapeld op een buitenterrein maar netjes in stellingen, overdekt en verwarmd. De zorg voor een kwalitatief goed product houdt dan ook niet op met instructies aan de fabriek. Het gehele traject, van productie tot aan de oplevering is gericht om een nieuwe eigenaar jarenlang onbezorgd vaarplezier te bieden.

Maten en gewichten Topcraft 455 Millennium Edition:
Lengte:4.55 meter
Breedte:1.95 meter
Max. vermogen:50 pk

Standaard o.a. voorzien van:
Navigatieverlichting, RVS railing, -zwemtrap en –kikkers, kussenset, zonnedek en monokabelbesturing

Voor meer informatie en dealeradressen: www.boatimportholland.nl

Facebook Comments "Het meeste vaarplezier per PK"