Prins 625 Sundeck

Artikel - Prins 625 Sundeck

Prins 625 Sundeck


Een geheel vernieuwde bestseller

Breder, stabieler, sneller, meer luxe, een verbeterde ergonomie en met meer vernuft, meer ruimte aan boord. Dat zijn in een notendop de innovaties waarmee Prins Watersport de eigen lijn Prins consoleboten klaar heeft gestoomd voor de toekomst. Als eersteling in de nieuwe vorm is de 625 Sundeck nog maar net geïntroduceerd. We varen er een stuk mee op een zonnig Eemmeer.

Strakke lijnen
De verjongingskuur heeft de nagelnieuwe Prins 625 Sundeck beslist goed gedaan. In de havenbox treffen we een uitgesproken mooi gelijnde consoleboot aan. Zowel romp als dek komen uit nieuwe mallen wat je aan de strakheid van het polyesterwerk af kunt lezen. Er is geen hobbel of andere imperfectie te vinden. In de nieuwe vorm is gekozen voor rechte lijnen waarmee het ronde wat tot nu toe in zwang was, meteen van gisteren is. Nu is de boot ook weer niet met louter een liniaal getekend. Met een sterk aflopende boeg en achterschip ontstaat midscheeps een wulpse ronding die het sierlijke goed weet te benadrukken. Ook het windscherm draagt daar aan bij. De achterwaartse hoek waarin deze geplaatst is suggereert daarnaast snelheid. Naar onderen toe loopt het scherm nog een stuk door en gaat over in het raam wat de cabine van licht voorziet. Dit raam is geen traditionele patrijspoort, in uiterlijk heeft het wel iets weg van een booskijker op de koplampen van een gepimpte automobiel. Strakke lijnen, iets sierlijks en een vleug agressie lijkt op papier een onsamenhangend design. Maar wat we in het echt zien is juist een aantrekkelijke vormgeving die perfect in balans is.

Een ruimtewonder
De breedte van de boot is met 20cm toegenomen. Dat lijkt misschien weinig maar over de gehele lengte geeft het flink wat extra ruimte. De console staat symmetrisch in het midden waardoor langs beide zijdes naar voren gelopen kan worden. Aan stuurboord is er een opstapje en sta je wat hoger dan aan bakboord. Dat is gedaan om de toegang tot de cabine te vereenvoudigen en zorgt ervoor dat aan stuurboord er meer zitruimte binnen is. Voor de console is zonnematras gecreëerd op het dak van de cabine. Een set kussens met een nieuw ontwikkelde stof bekleedt verzorgen een net zo smaakvol als comfortabel geheel. De kussenset is driedelig. Twee grote stukken die nog wel goed in de cabine passen en een kleiner deel in de boeg waaronder de ankerkluis. Zodra je hier het anker wil bergen of tevoorschijn wil halen hoef je niet het hele matras met zonneaanbidders af te breken. De kussens worden vastgezet met drukknopen. Dit gaat wel erg gemakkelijk waarbij er in eerste instantie twijfels rijzen of dat wel blijft zitten wanneer er snelheid gemaakt wordt. Ongegrond want bij het aan de tand voelen van de boot geven de drukkers geen krimp en raken de kussens niet airborne.

Achterin de boot zijn aan stuurboord en over bijna de gehele breedte van de spiegel een tweetal banken geplaatst. Hier is iets slims mee aan de hand. De bank tegen de spiegel aan kan naar voren klappen waaronder geen bergruimte te vinden is maar een motor. Niet dat er een bun is maar een outboard wil zeker met 140PK vermogen wat hier is toegepast best wat ruimte innemen. Wanneer je gaat traileren en de motor omhoog moet is daar een extra schep ruimte voor nodig die tijdens de vaart niet gebruikt wordt. Op deze Prins kun je de bank wegklappen wanneer de motor omhoog moet, zodra dit op het water niet meer nodig is neemt de bank alleen de ruimte in die anders onbenut zou blijven. Een veel groter vloeroppervlak en meer bewegingsruimte in de kuip is het gevolg. Op onze testboot is een enkele stuurstoel geplaatst, voor een tweede ernaast is genoeg ruimte. De toegang tot de cabine is dan wel wat beperkt maar wanneer dat een probleem is kunnen de stoelen gemakkelijk verwijderd worden. De stuurstoel heeft een flip-up zitting zodat een staande positie achter het stuur nooit vermoeiend wordt. Net als de rest van de kussenset is ook de stoel in een geslaagde kleurencombinatie van antraciet en lichtgrijs. De stof blijkt bovendien sterk waterafstotend, toch nat is het snel droog en ook is het makkelijk schoon te houden.

Onderdeks

De rechte lijnen van de boot komen nadrukkelijk terug in het dashboard. Het bestaat uit een centraal deel en twee zijkanten. Daarin zijn afhankelijk van de motor de bijbehorende instrumenten in opgenomen. Centraal kan een kaartplotter worden geplaatst maar ook voor een papieren kaart is achter het scherm een plek te vinden. Naast de stuurstand is de toegang tot de cabine. De deur is een dikke gebogen plaat uit lexaan die zijdelings wegschuift. Zowel open als gesloten rammelvrij geborgd. Onderdeks is de ruimte efficiënt benut. Optioneel is een kombuis met wasbak te plaatsen. In het middendeel is onder een vulstuk ruimte voor een (chemisch) toilet. Op de banken kun je met wat kunst en vliegwerk 3 personen te slapen leggen. Claustrofobisch is het niet Je kunt rechtop zitten en het raam in de console zorgt voor zoveel licht dat een lampje niet snel nodig is. Maar omdat een dergelijke ruimte in een consoleboot toch meestal ingezet wordt als berghok is de afwerking in de standaarduitvoering daarop ingesteld. Vinyl bekleding op de kussens, voor een deel ook tegen de wand en het kajuitdak in de topcoat. Makkelijk schoon te maken en bulletproof. Onder de banken is in bergruimte voorzien. Ook de tank en accu’s zijn hier te bereiken in de ruimte onder de kajuitvloer.

Vaargedrag
De motor achter deze 625 Sundeck is een 140pk Suzuki die met de 850kg bootgewicht geen enkele moeite heeft. Het maximaal toegestane vermogen is 200pk. Voluit is de boot met een 140pk tot een topsnelheid van zo’n 75km in staat. Maar vooral het gemak waarmee dat gaat valt op. De acceleratie vanuit stilstand is spectaculair. Fijn dat er zo her en der handgrepen zijn om binnenboord te blijven. In stevig bochtenwerk geeft de boot geen krimp. Niets beweegt, rammelt of kraakt. Ook bij het bokken over een paar golven vervolgt de Prins onverstoorbaar zijn weg. Het is een boot die al snel vertrouwen inboezemt. In slecht weer verzeilt raken is hiermee niet direct een drama. De hoge romp met een sterk uitwaaierende boeg houdt het in de kuip droog en van een beetje wind raakt de boot ook niet onder de indruk. Met voldoende motorvermogen kom je er toch wel. En mocht het eens met bakken uit de hemel vallen dan kun je altijd nog een droge plek onderdeks opzoeken.

De Prins 625 Sundeck is een begeerlijke boot. Je wilt er al snel eentje hebben. Omdat het er goed uitziet en omdat het lekker vaart. Je kunt er ook van alles mee, alleen, met vrienden of gezin. En met een slordige 1000kg achter de auto is varen in het buitenland ook binnen handbereik. Dat geldt ook voor de prijs. Met € 18.000,- vaarklaar maar zonder motor heb je veel gebruiksmogelijkheden en een uitstekende bouwkwaliteit voor de deur staan of in het water liggen.

Maten en gewichten:
Lengte: 6.25 mtr.
Breedte: 2.50 mtr.
Diepgang: 0.40 mtr.
Gewicht: 850 kg.
Max. aantal personen: 8 Volwassenen
Max. motorvermogen: 200 pk Outboardmotor

Voor meer informatie:
Prins Watersport B.V.
Sluiswachter 24
3861 SN Nijkerk
T 033 - 2571950
F 033 - 2581577
E [email protected]
I www.prinswatersport.nl

Openingstijden
maandag tot en met vrijdag 09.00 tot 17.30 uur.
Zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur.
Donderdagavond koopavond tot 21.00 uur.

Facebook Comments "Prins 625 Sundeck"