Degelijk Duits met Amerikaanse flair

Artikel - Degelijk Duits met Amerikaanse flair

Snelle sportboten komen vaak uit Amerika en worden meestal gemaakt op de manier die Henry Ford ooit heeft verzonnen, aan de lopende band. Zo zijn er nog een paar overeenkomsten met de automobielindustrie die maken dat de onderlinge verschillen tussen deze boten niet zo heel groot zijn. Dat begint al bij de basisingrediënten. Een hoeveelheid polyester, de motor en de interieurdelen komen allemaal van dezelfde toeleveranciers. Verschillen kunnen dan alleen ontstaan in bouwkwaliteit en styling maar ook op dat vlak houdt men elkaar nauwlettend in de gaten. Een zekere éénvormigheid is het gevolg. Of valt er toch nog wat te kiezen. De Viper 243 is anders dan de naam doet vermoeden geen massaproduct maar degelijk Duits met een flinke scheut Amerikaanse flair. Het maakt dat zowel het ontwerp als de bouw de middenmoot ontstijgt.

We melden ons In Jachthaven ‘t Leuken aan de Maas bij het plaatsje Well. Importeur Valckx Watersport heeft op deze zonovergoten dag een nagelnieuwe Viper 243 Cuddy Cabin afgemeerd om eens stevig aan de tand te laten voelen.
Bij de trailerhelling ontwaren we een sportboot waar stilliggend al de snelheid vanaf straalt. De aflopende neus met twee redelijk booskijkende schijnwerpertjes in de boeg geven de boot een sportief en ook enigszins agressief voorkomen. De zwarte romp met een wit dek blinken in de zon, zelfs onder dit onverbiddelijke licht blijkt het polyesterwerk superstrak te zijn. De deklijn is wat hoger opgetrokken waardoor het windscherm weer wat lager kon blijven. Ook dit draagt bij aan de eerste indruk met een spierballenboot te maken te hebben. Aan boord stappen gaat via het forse zwemplateau en dan over het zonnedek. Hier is een scharnierend deel gecombineerd om opengeklapt de doorloop te vormen en half of helemaal naar beneden als hoofdeinde van het zonnebed te fungeren. Geen los deel wat als het uitgenomen is ergens rondzwerft. Voor de stuurman, of -vrouw natuurlijk, is een comfortabele stoel geplaatst met een flip-up zitting zodat je op een wat hogere positie ook met je haren in de wind kunt varen. Een sportstuur en een dash wat zo uit een 60er jaren muscle car had kunnen komen, dagen je uit.
Met de stoel voor de meevaarder is iets slims aan de hand. Het is geen losstaand exemplaar maar vormt een onderdeel van een grote L-bank. De rug is omkeerbaar waarmee het als een gewone stoel dienst kan doen of omgekeerd als rug van de ligbank. In beide opstellingen zit of ligt het prima. In de bank zijn een stel bekerhouders geplaatst. Zonder afwatering maar daardoor wel uitneembaar om te legen of schoon te maken. Onder de bank zit achter een groot luik een compressorkoelbox. Dit deel van de zitting scharniert naar je toe waardoor er een grotere opening mogelijk is dan andersom. Tegenover de koeling is een console met een wasbakje, stromend water en een afsluitbare kast eronder. Er kan nog een driehoekig tafeltje worden geplaatst. De bevestiging van de tafelpoot is vertikaal geplaatst en geeft de tafelpoot een L-vorm. Indien niet in gebruik verdwijnen de onderdelen in een daarvoor bestemde ruimte achter de rug van de bank. Andere bergruimtes zijn onder de banken, de vloer en in de zijkanten. Het zijn er veel en overal opvallend netjes afgewerkt met ingelijmd tapijt of een solide topcoat. Ook de luiken zijn van het stevige en dus rammelvrije type.

Dat rammelvrije blijkt wanneer de motor wordt gestart. Het kloppend hart op deze Viper is een Mercruiser 5.0 MPI met een Bravo III Z-drive en dubbele RVS propellers. Een imposante V8 waarmee de boot tot aansprekende prestaties in staat wordt geacht. Met niet meer dan een zucht komt, met de kap open, een monster van 260PK tot leven. Maar wel eentje met manieren. Geen trillingen en geluid is stationair niet meer dan een zoemtoon. Met de kap dicht verdwijnt dat nog eens naar de achtergrond en gooien we los. Wanneer je dit vanaf de boot wil doen bereik je de boeg via een paar vaste tredes naast de cockpit, en dan door het windscherm, over het gesloten voordek. Op de boeg zit een anker op de rol met een kluis voor de ketting of lijn. Het dek is voorzien van antislip en is, redelijk uniek voor een sportboot, rondom getooid met een RVS railing. Het loopt mooi in de lijnen van de boot mee en geeft op het voordek iets om vast te grijpen wanneer dat nodig is.
Bij het wegvaren merk je direct wat een duoprop waard is. De boot stuurt nauwkeurig en heeft maar weinig correctie nodig om stationair de haven uit te slenteren. De tegen elkaar in draaiende schroeven weten het anders toch wat nerveuze gedrag van een sportboot op deze snelheid, goed te compenseren. Eenmaal op temperatuur kan het gas erop. Hoewel, een plaats waar dat kan en mag is ook belangrijk. Met de Maas om de hoek is een mooi stuk vaarwater beschikbaar waar zo hard als je kan, is toegestaan. Volgas in een boot die je niet kent is altijd even wennen maar in deze is dat moment erg kort. Met een ingetogen brul van de Mercruiser wordt in een oogwenk een topsnelheid bereikt van 80 km/u. De boot voelt daarbij uiterst solide aan. Ook in de bochten. Er is geen reden gas terug te nemen wanneer je de Viper een hoek omgooit. Alsof je op rails vaart blijkt de bocht onder hoge snelheid steeds weer een stuk korter dan vooraf ingeschat.
Een graadmeter van de bouwkwaliteit is de herrie die een boot maakt als je volgas over een paar golven gaat. Bij deze Viper ontbreekt dat volledig. Geen luiken of interieurdelen die rammelen en al helemaal geen bodem die staat te klapperen. Je kunt met deze boot de gekste capriolen uithalen. Waar je op topsnelheid best actief bezig bent, is er zo rond de 50 km/u weer rust in de tent. Je vaart dan heel ontspannen, met een koel drankje en een goed gesprek, maar schiet nog steeds lekker op.

Geheel anders aan een Viper is de mogelijkheid de boot aan te kunnen passen aan de eigen smaak. Bij een Amerikaan hoef je daar niet mee aan te komen. Alles wat niet standaard is en efficiënt lopende bandwerk verstoord, kan niet. Een Viper daarentegen wordt in opdracht gebouwd waardoor er juist volop inspraak mogelijk is. Een stapel stalenboeken laat dat zien. De rompkleur en de bekleding kunnen uit een groot aantal variaties worden gekozen. Laatstgenoemd niet alleen in kleur maar ook in soort materiaal en de uitvoering daarvan. Zo kan het bekende gladde skaileer ook als struisvogel- of krokodillenleer worden besteld en dat dan weer in vele verschillende kleuren. Indien een kleur niet in het stalenboek staat, is de kans groot dat het toch leverbaar is.



Onderdeks biedt de Viper 243 een cabine met een tweepersoons bed en een afsluitbare toiletruimte. Standaard is daar een chemisch toilet in geplaatst. Om de ruimte optimaal te benutten is de toegangsdeur gebogen tot een halve cirkel. Een fraai stuk timmerwerk als enige houtaccent in de cabine. De ruimte is verder rondom gepolsterd. Op een Europese boot hadden we eigenlijk een wat gladdere afwerking verwacht. Ook over de kleurstelling zijn we wat minder enthousiast. Belangrijk is dat echter niet want het leuke van een Viper is dat je kunt kiezen uit een breed scala materialen en kleuren om ook dit onderkomen naar eigen idee aan te kleden.
In het plafond is een vluchtluik geplaatst. Deze kan uiteraard helemaal open of op een ventilerende kier gezet worden. De twee patrijspoorten in de zijkanten zijn van een vast type. Het is dus onmogelijk ze per ongeluk open te laten met een natte kajuit tot gevolg. Er zijn verder nog een stel lichtspots in het plafond geplaatst en tegen het hoofdschot aan heeft een audioset een droge plaats gekregen.



De Viper 243 Cuddy Cabin is een boot met veel gezichten. Je kunt hem inzetten als familieboot met een uiterst luxe maxi cosi onder het voordek. Een clubje mannen onder elkaar kunnen laten zien hoe ze met de spierballen onder de motorkap omgaan. Of een verliefd stel zal er een hele vakantie op kunnen verblijven. Vooral de bouwkwaliteit en de flexibiliteit van de werf springen in het oog. Zeer goede vaareigenschappen in een op maat gemaakte sfeer zijn daar het gevolg van. De prijs van deze Viper is gemiddeld. Weeg je de kwaliteit echter mee dan kun je de boot bestempelen als een winnaar.



Maten en gewichten:
Lengte: 7.25 m
Breedte: 2.57 m
Waterverplaatsing: 1.700 kg
Diepgang: 0.48 m tot max 0.90 m
Brandstof: 225 l
Motorvermogen: 115 tot 325 PK, benzine of diesel.
Prijs: vanaf € 48.542,-

Voor meer informatie:
Jachthaven ’t Leuken / Valckx Watersport

De kamp 7
585 EG Well
Tel: 0478-501758
Fax: 0478-502292
Mail: [email protected]
Web: www.valckxwatersport.nl


Facebook Comments "Degelijk Duits met Amerikaanse flair"