Varend huis met scheeps karakter

Artikel - Varend huis met scheeps karakter

Het idee is niet nieuw maar de uitvoering waarmee Jachtbouw 2000 het begrip “varen met je woning” heeft ingevuld is dat wel. Waar doorgaans een huis op een ponton gezet wordt met een weinig scheeps voorkomen tot gevolg, is de Nectus nog echt een boot. Alleen wel eentje waarin je de sfeer van een luxe recreatiewoning naar eigen inzicht kunt aanbrengen.

Je kunt de Nectus gerust een maritieme mijlpaal noemen. Technisch is de boot op zijn minst vooruitstrevend te noemen. De aandrijving op bouwnummer één is elektrisch. Om dit te kunnen heeft de Nectus een Fischer Panda aggregaat aan boord die stroom levert aan twee 10kW pods. Deze onder de boot gemonteerde elektromotoren zijn nu nog 40 graden draaibaar maar op de volgende exemplaren zal dit 360 graden zijn. Ook wordt het gekoppeld aan een pro-docker systeem. Daarnaast is een van de voordelen van een elektrische aandrijving dat je om te manoeuvreren de schroef slechts enkele omwentelingen kunt laten maken. Om dit rondom met twee motoren te kunnen geeft totale controle. Er is verder nog voorzien in een boegschroef. Een sluis nemen, achteruit de box in of andere manoeuvres op krap vaarwater beloven hiermee een fluitje van een cent te zijn.
De stroom wordt opgeslagen in een 1000Ah accubank. Een computergestuurde schakelkast regelt de stroom naar de motoren en de voeding van de accu’s. Dit kan vanaf het aggregaat komen of de walstroom. Zodra tijdens het varen het verbruik boven de 300Ah uitkomt, slaat de generator aan om de accu’s weer op te laden. Er kan dus aldoor gevaren worden zonder de kans op een leeg accupakket. Voor wie dat elektrische niet zo nodig hoeft is de Nectus overigens ook met een klassieke diesel te verkrijgen.

De accu’s leveren ook de stroom aan alle huishoudelijke apparaten aan boord. Bijvoorbeeld de koelkast of kookplaat. Deze zijn niet van een watersportmerk maar komen heel gewoon uit een witgoedzaak. Dat geeft ten aanzien van de prijs en vooral keuzemogelijkheden een groot voordeel. Dat voordeel geldt voor de gehele inrichting en ook voor de afwerking. Meubels kopen aan de boulevard is nu eenmaal niet hetzelfde als een scheepstimmerman aan het werk zetten en bijvoorbeeld de beglazing van de salon is dezelfde combinatie isolatieglas en kunststof kozijnen zoals toegepast in de woningbouw. Het geeft de Nectus een onvervalste huiselijke sfeer. Zodra je de door de openslaande deuren binnenloopt ervaar je dat. Veel licht door de ramen rondom en in het dak, een zit-hang-ligbank voor een TV met salontafel ertussen. Daarachter een volwaardige keuken met aangrenzend een eethoek. Maar toch is het een boot. Waar je de salon even gemakkelijk huiskamer kunt noemen verraad de stuurstand dat er ook nog gevaren kan worden. De console met een strak vormgegeven stuurwiel en dashboard met vaar- en navigatiegegevens sluit echter wel weer naadloos aan op de sfeer in de salon. Het uitzicht achter het stuurwiel is rondom uitstekend. Met een ruitenwisser voor je neus is alles aanwezig voor een comfortabele vaart. Een niveau lager is het toilet met daar tegenover een separate natte cel voor de douche. Beide zijn mooi afgewerkt en goed schoon te maken. De stahoogte is voldoende evenals lichtinval en ventilatie. Met 800L water in de tank doet deze accommodatie in niets voor het comfort van thuis onder. In de boeg is de slaapkamer. De rechte steven van de Nectus samen met de forse breedte van 4,33m geeft ook hier in de boeg veel ruimte aan het interieur. De afwerking is scheeps, een prettige combinatie van strak timmerwerk en een licht plafond. De Nectus is getekend door Vripack en gebouwd door Jachtbouw 2000. Een werf met veel ervaring in de complete bouw van luxe motorjachten zoals de Succes kruisers. Vanaf het casco tot aan het timmerwerk en de techniek voert jachtbouw 2000 zelf uit. De opdrachtgever heeft hierdoor veel invloed op hoe de boot moet gaan worden. Op het gebied van kleur, houtsoort en indeling van de salon is heel veel, zoniet alles mogelijk.

Aan dek kan de Nectus zich volledig meten met een “normaal” motorjacht. We vinden de verschijning van de boot eigenlijk wat meer weg hebben van een stoer werkschip dan van een varend huis. Dat stoere wordt voornamelijk ingegeven door de no-nonsense deklay-out. Er is bijvoorbeeld geen kwetsbaar teakdek toegepast maar makkelijk te onderhouden antislipverf. De boot betreden gaat het best via de kuip in het achterschip. Het terras kun je het ook noemen. De breedte van de Nectus maakt er een lekker ruim geheel van. Met een stel kussens op de vaste bank een prima plaats om van het buitenleven te genieten. De gangboorden zijn niet heel breed maar ruim genoeg voor een veilige loop naar de boeg. Hier laat een elektrische ankerlier zich bedienen, het anker hangt paraat in een RVS pocket in de boeg. De afwerking aan dek laat goed de bouwkwaliteit weerspiegelen waartoe Jachtbouw 2000 in staat is. Alles zeer strak in de lak, geen zichtbare lasnaden en waar nodig details van hoogglanzend RVS zoals slijtstripjes waar de landvasten kunnen schavielen of een oversized voetplaat onder de bolders.

Varen met de Nectus is een bijzondere ervaring. Een huis losgooien is al anders, de elektrische aandrijving doet daar een grote schep bovenop. Ook wanneer het aggregaat aanslaat vaar je in de Nectus nagenoeg geluidloos. Tenminste, er is geen sonore toon van een diesel. Wat je wel hoort zijn de geluiden die anders worden overstemd. Maar de Nectus is zo goed geïsoleerd dat er een bijna volmaakte rust heerst in de huiskamer, terwijl je toch echt aan het varen bent. Een ander punt van gewenning is het manoeuvreren met de onder de boot draaiende pods. Dat geeft een ander effect dan een conventionele schroefas met een roer erachter. Er is aan het stuurwiel wat weinig gevoel met wat er onder water gebeurd. Daarbij draaien de pods langzamer dan dat je het stuur beweegt. Maar heb je de smaak eenmaal te pakken, dan kun je inderdaad tot op de millimeter nauwkeurig de Nectus parkeren waar je wilt.

De Nectus Habitat One, zoals de boot voluit heet, is in deze elektrische uitvoering zeer geschikt om natuur- en stiltegebieden in Nederland of Europa te ontdekken. De boot vaart langs ruisend riet, rimpelloos water, eindeloos groene horizonten en watervogels zonder één decibel geluidsoverlast. Dit gegeven ontsluit duizenden vierkante kilometers gesloten watergebied voor schepen met een verbrandingsmotor. Deze schone en stille boot is bijvoorbeeld van harte welkom in Nationaal Park de Weerribben of de Wieden rond Giethoorn. Rust en ruimte zijn daarmee de belangrijkste kenmerken van deze boot.

Maten en gewichten:
Afmeting 
Lengte over alles: 12,00 meter

Breedte: 4,33 meter
Doorvaarhoogte: 2,50 meter
Diepgang: 0,80
Gewicht: 13 ton
Certificering: CE-C
Prijs vanaf € 276.650,-
Meerprijs elektrische uitvoering € 39.630,-

Tankcapaciteit
Brandstof: 200 liter
Watertank: 800 liter
Vuilwatertank: 260 liter

Techniek
Aandrijving: Elektrisch / Hybride
Aantal motoren: 2x Elektromotoren
Merk & type motor: Fischer Panda, Aziiprop-motor
Aantal kW: 2x 10 kW
Generator: Fischer Panda, 48V, 16 kW
Accucapaciteit: 48V, 1000 Ah
Boegschroef: 24V, 95KGF

Voor meer informatie:
Jachtbouw 2000
Oudeweg 32
8316 AC Marknesse
tel. 0031-527-201705

fax. 0031-527-203216
[email protected][email protected]
www.nectus.nl

Facebook Comments "Varend huis met scheeps karakter"