Een comfortabel schip

Artikel - Een comfortabel schip

De Eagle 1500 Cabrio gebouwd door Zijlmans Jachtbouw in Drimmelen is een comfortabele knikspant met goede vaareigenschappen dat tevens kan dienen als uitstekend weekend- of vakantiehuis, waarmee je op veel plaatsen in Europa van je vrije tijd kunt genieten.

Het jacht heeft een scherpe voorsteven met een lang voordek dat vloeiend overloopt in de schuin oplopende voorkant van zowel de kajuit als de bovenbouw. Acht smalle ramen vlak onder de deklijst - die asymmetrisch verdeeld zijn over de lengte van de romp - accentueren het gevoel van rankheid. Wanneer je de Eagle 1500 ziet varen op het water van de Biesbosch met een mooie krullende snor voor de boeg, valt het meteen op door de slanke belijning.

Opstappen gaat makkelijk via het zwemplatform, waarvandaan twee brede trappen naar het achterdek voeren. Daar vinden we ook het grote raam dat de kapiteinshut van voldoende licht voorziet en tevens als vluchtluik dient. Een andere manier om aan boord te komen ligt op het hoger gelegen dek via de instap aan bakboordzijde. Op het met teak beklede achterdek vinden we een buitenmeubel met fonteintje en een 65 ltr ingebouwde koelkast. Daarvoor vinden we de centraal geplaatste stuurplaats, die opvalt door zijn eenvoud. Deze heeft een losse comfortabele stuurstoel met een teakstuurwiel van 70 cm. Het dashboard – afgewerkt met wortelnoten formica - heeft een schuin opstaande kant met een centraal geplaatste kleurendisplay voor de Raymarine smart pilot koerscomputer plus twee schermen voor alle navigatie informatie; kompas, log, echosounder, radar, gps en plotter, de schakelaars voor boordverlichting en bediening, de in strak chroom uitgevoerde meters voor het mechanische gedeelte en de handels voor de voortstuwing en de hek- en boegschroeven. Door een ruim uitzicht, het ontbreken van overbodige toeters en bellen en de simpelheid van het bedieningspaneel is dit een uitstekende plaats voor de schipper, die naast het varen ook nog eens een uitstekend sociaal contact kan hebben met de overige passagiers door de driepersoonsbank aan stuurboordzijde. Achter de stuurplaats bevindt zich nog een grote ruimte met een tweede driezitsbank plus vier mooi beklede dekstoelen rond een prachtig afgewerkte salontafel. Het de dektent naar beneden is dit een uitstekende plek om te genieten van die prachtige Hollandse luchten, het riet, de watervogels en natuurlijk de andere watersporters.

Salon en kajuiten
De salon is ruim met twee niveaus. Aan bakboord een opbergkast met daarin een verzinkbare tv en aan stuurboord een L-vormige bank met ronde hoek en een kast. Beneden een uitgebreide pantry met keramische kookplaat, marmeren aanrecht, koelkast en ruime keukenkasten, tegenover een comfortabele eethoek. Verder naar voren vinden we de doorgang naar de gastenkajuit met een ruim 2 persoons bed en een dubbele toegang tot de natte ruimte met douche en toilet. Natuurlijk licht valt naar binnen door de patrijspoorten. Midscheeps vinden we de praktisch ingerichte kombuis met een natuurstenen aanrecht, een Zanussi combi-oven en een 4 pits keramische kookplaat. Er zijn twee koelkasten die gevoed worden door een Vetus 13,6 kW generator met 155 toeren/minuut. Verwarming geschiedt door Kabola vloerverwarming door het hele schip. Verder is er een 24 volt Victron omvormer van 3000 W en staan 7 accu’s gereed om voldoende stroom te hebben. De kapiteinshut is ruim bemeten. Met een 2-persoons bed, voldoende kasten en aan SB een ruime badkamer met douche, wastafel en elektrisch toilet en aan BB een derde slaapkamer met stapelbed.

Techniek. De machinekamer is makkelijk bereikbaar door de trap die loopt van de kombuis naar de kapiteinshut naar boven te klappen. We vinden in de met twee waterdichte schotten beveiligde machinekamer een 170 pk 6 cilinder Vetus Deutz DT66, Phyton homokineet koppeling met stuwdruklager voor een 5-blads schroef, 2 dieseltanks van 740 liter, hydraulische besturing, 24V en 220V bedrading met dubbele zekeringen, Victron omvormer/lader combi, 6 accu’s, Kabola B12 verwarming met radiatoren door het hele schip, automatisch blussysteem, een tank voor 900l drinkwater, 750l vuilwater met geurfilter, een gasdetector en 2 rookmelders. Het schip is mooi en degelijk afgewerkt met teak met ronde hoeken, het hang- en sluitwerk is messing, de natte cellen zijn beplaat met white-stripe formica, de plafonds hebben houten panelen en skai stoffering met ingebouwde spots. De Eagle, die uitgevoerd is in crème met een wit dekhuis, ligt op de Natte Hiswa in de verkoop vanaf €435,350.- (incl. btw). Er staan 32 draaiuren op de teller. Het schip is 14.95 m lang, 4.50 m breed en heeft een diepgang van 1.20 m. De doorvaarthoogte is 3.20 m.

Zijlmans bouwt de Eagle serie met 12 modellen, oplopend van 10 tot 17 meter en de overnaadse Oudhuyzer sloep in de uitvoeringen 600 en 720.

Voor meer info:
Zijlmans Jachtbouw Drimmelen
Havenkade 1
4924BC Drimmelen
Tel: 0162 686876
www.zijlmans.nl

Facebook Comments "Een comfortabel schip"




                         My IP