Een klein formaat superjacht

Artikel - Een klein formaat superjacht

Van oudsher is Succes jachtbouw een werf die de naam heeft waargemaakt met de productie van motorkruisers die ook op de chartermarkt gretig aftrek vonden. Op basis van een budgetbewuste bouw zijn altijd modellen ontstaan die meer boot bieden voor een scherpe prijs. Althans, volgens de opvattingen in die tijd. Een belangrijk kenmerk was om zoveel mogelijk slaapplaatsen te creëren op een bescheiden lengte. Die tijden zijn echter aan verandering onderhevig. De ommekeer die bij deze verandering hoort is door het huidige Jachtbouw 2000 al geruime tijd geleden gemaakt . Ook de verhuurbranche vraagt tegenwoordig om meer comfort en luxe terwijl die grote gezinnen als doelgroep minder belangrijk zijn geworden. Net als in de particuliere sector is een jacht voor twee plus een stel gasten, maar dan met de luxe van thuis veel meer van deze tijd. Jachtbouw 2000 maakt in deze ontwikkeling een forse stap voorwaarts met de introductie van de 1250 GTS. Een snel gelijnde kruiser met een afwerking op het niveau van een superjacht.

De eerste aanblik laat een ontwerp zien wat wel iets wegheeft van een sportcruiser. Ook stilliggend straalt de boot snelheid uit. De zeeg lijkt negatief te zijn door zowel de aflopende lijnen in het achterschip als het naar de boeg toe geknepen railingwerk. Een stel redelijk boos kijkende navigatielichten in de boeg en op maat gemaakte beluchtings roosters voor de motor in het vrijboord maken duidelijk dat hier met een consequent gevoel voor detail aan getekend is. Rechte lijnen zijn er niet, alles loopt mee in de vorm. Meest prominent is de salon met de langste ramen die de fabrikant kon produceren. Het achterste deel van het dak is verhoogd en doet dienst als de targabeugel die op sportieve boten zo in zwang is. Maar in plaats van zo’n spullenpaal waarvoor iedere brug openmoet blijft hiermee de doorvaarthoogte beperkt tot 2,65m. Het mastje klapt daarvoor elektrisch neer, de twee zwarte domes op het dak bepalen de maximale doorvaarthoogte.

De verschillen met een sportcruiser zijn echter legio. Allereerst is dit eerstgebouwde exemplaar een waterverplaatser. Met een Volvo D3 van 150 PK wil de Succes goed vooruit maar planeren zit er niet in. Dat kan wel wanneer gekozen wordt voor aluminium als bouwmateriaal en een dikke diesel gekoppeld aan Volvo’s IPS systeem. Voor de configuratie die wij bekijken valt echter veel te zeggen. Snelvaren mag op binnenwater bijna nergens waarmee een forse investering in een snelle aandrijving doorgaans ver onder zijn kunnen aan het werk is. Een diesel die moet werken voelt zich veel prettiger. Daarbij zijn brandstofverbruik, aanvangssnelheid, geluidsproductie en onderhoud ook van een aangenamer niveau.

Aan dek biedt de Succes veel bewegingsruimte. Brede gangboorden, een ruim voordek met de mogelijkheid een zonnematras te plaatsen op de kajuitopbouw. Een open kuip om van de zonsondergang te genieten en een zwemplateau voor als het overdag lekker weer is. Hier zijn ook een stel wegneembare davits geplaatst voor het bergen van de bijboot. De afwerking is met een solide laag teak, behalve op de gangboorden en voordek, daar is volstaan met antislipverf. Een duurzame keuze, de kuip zal in de haven afgedekt worden waarmee alleen het teak op het zwemplatform aan weer en wind wordt blootgesteld. Die dure renovatie waar ieder teakdek na vele jaren uiteindelijk toch eens aan toe zal zijn, blijft hier dus uit terwijl het voornaamste leefgedeelte wel mooi en rijk is afgewerkt. Dat rijke geldt op de 12.50 voor alle details wat voornamelijk voortkomt uit het GTS pakket. Dit voorziet de boot van nogal wat extra accessoires en tilt het design naar het hoogst haalbare niveau zonder de prijsstelling uit de bocht te laten vliegen. Een sprekend voorbeeld is het GTS logo waarin LED verlichting is verwerkt. Veel functie heeft het niet maar het is wel één van de details die van de boot iets bijzonders maakt.

Het onderdekse geeft nog meer de ware aard van de GTS prijs. Een geslaagde combinatie van luxe, design en comfort in leder, hout en stof. Het geheel gaat een standaard jachtinterieur ver te boven. Dat begint al met de toegang tot de salon. Een in hoogglans RVS uitgevoerde pui die geheel weg te vouwen is zodat de kuip en salon drempelloos op elkaar aansluiten. De grote ramen laten een zee aan licht door. Ook lucht wanneer het voorste deel wordt weggeschoven. Er is ruimte voor een groot schuivend dakluik maar de eigenaar van dit exemplaar vond dat niet nodig. In plaats daarvan is het plafond afgewerkt met gestoffeerde panelen waarvan het materiaal eruit ziet en aanvoelt als volleder. Ook hier geen rechttoe rechtaan panelen maar ingelegd met een lijnenspel wat weer aansluit op de vormen van de inrichting. Koken vindt plaats in de salon met uitzicht over het voorbij glijdende landschap. Een hoogglans werkblad in zwart marmer met eveneens hoogglanzende kasten daaronder. Alles zit erin. Een koelkast, keramische kookplaat en oven/magnetron. Zowel werk- als bergruimte doet niet voor de keuken thuis onder. Een massieve opstelling is het echter niet, de keuken past perfect in het interieur.

Tegenover de pantry is een lange bank die net als de stuurstoel en dinette uitgevoerd is in crèmekleurig leder. Die stuurstoel komt uit de fabriek waar ook stoelen voor o.a. BMW’s geproduceerd worden. Een team van specialisten heeft zich gebogen over het zitcomfort, vakmanschap garandeert een zeer goede kwaliteit. Zonder in de stoel plaats te nemen kun je dat al zien, het is het fraaiste exemplaar wat we als stuurstoel in een jacht zijn tegengekomen. Dat moet ook wel want de stuurstand zelf is ook al zo’n plaatje. Rust en ruimte is het thema, uitgevoerd in beuken met een inleg van leder. Schakelaars die voor de vaart niet nodig zijn zitten uit het zicht. Voor je geeft een multifunctioneel scherm de gewenste gegevens weer waarmee er voldoende ruimte overblijft om een kaart op uit te vouwen. De rust op het dashboard wordt mede mogelijk gemaakt door een in het dak opgenomen console voor motorinstrumenten en bijvoorbeeld nog een dieptemeter. Ook aan de kant van de stuurstand is het raam open te schuiven waarmee je vanuit de luie stoel de middenbolder kunt bedienen. Solo een sluis doen is dus geen enkel probleem. Voor meevaarders is er de dinette. Een plezierige positie om van het uitzicht of de verrichtingen van de stuurman te genieten. Zodra je daarop uitgekeken bent popt er een flatscreen omhoog voor een andere vorm van vermaak. De betimmering, of eigenlijk de constructie lijkt het meubilair te doen zweven. Door het op een sokkel te plaatsen en de vrijgekomen ruimte te voorzien van LED verlichting lijkt het los te komen van de gerookt eiken vloer. Uiteraard is de setting ook zeer geschikt om aan te dineren en is het eventueel om te bouwen tot een extra bed. Dat zal echter niet snel nodig zijn want verder naar voren heeft de 1250 GTS slaapaccommodatie voor vier personen. In de boeg is de eigenaarshut met een vrijstaand Frans bed. De wanden en plafonds zijn ook hier met stoffen panelen afgewerkt. Een tweede flatscreen is strategisch geplaatst aan de wand. Aan bakboord is een eigen toegang tot het toilet, aan stuurboord de toegang tot de separate douchecabine. De twee verschillende disciplines, toilet en douche, zitten elkaar dus nooit in de weg. In de wanden zijn verder hangkasten opgenomen, meer bergruimte is in ladevorm onder het bed te vinden. Voor gasten is een eigen hut met een stapelbed. Ook hier heeft de betimmering een plint meegekregen die eenzelfde zwevend effect geeft als bij de dinette en keuken. De lichte houtsoort is hier horizontaal gefineerd waarmee de nerf in het houtwerk de ruimte optisch groter doet lijken.

Met deze Succes 1250 GTS geeft Jachtbouw 2000 een visitekaartje van formaat af. Deze nieuwe eigenaar sinds 2004 heeft in de bestaande reeks motorjachten al een succesvolle omslag teweeggebracht in techniek en afwerking. Zo zijn alle jachten voorzien van een CAN bus systeem waarmee elektronische storingen makkelijk te traceren zijn. Maar door het ontbreken van een complexe kabelboom komen die storingen eigenlijk niet voor. Uitbreidingen zijn in dit systeem eenvoudig te implementeren, zie het als een computernetwerk waar je gemakkelijk een extra werkstation aan kunt toevoegen. Ook is het mogelijk op afstand een storing aan bijvoorbeeld de TV antenne, uit te kunnen lezen via GSM. Handig met service hoog in het vaandel. Zodra er ergens in Europa een probleem is lost de werf dit ter plekke op. De gehele bouw van de schepen vindt in eigen huis plaats. Dit geeft de klant veel inspraak in hoe het nieuwe schip moet worden. Zelf afbouwen kan echter niet. Er is een naam hoog te houden en dat lukt niet als een ander niveau als dat van de absolute vakman de eindmontage doet. Iedere Succes is dan ook smetteloos. Langs de romp kijkend is echt geen lasnaad of andere hobbel te zien. De 1250 GTS is hierin een soort apotheose. Een puzzel van drie stukken, kwaliteit, comfort en design, die naadloos in elkaar past.

Maten en gewichten:
Lengte: 12,50 meter
Breedte: 4,10 meter
Diepgang:1,15 meter
Doorvaarthoogte: 2,65 meter
Waterverplaatsing:15 ton
Brandstoftank: 800 liter
Watertank: 600 liter
Vuilwatertank: 400 liter
Prijs: v.a. € 299.000,00 (GTS uitvoering v.a. € 340.000,-)

Voor meer informatie:
Jachtbouw 2000
Oudeweg 32

8316 AC Marknesse 
Nederland
Tel: +31 (0)527 - 201 705

Fax: +31 (0)527 - 203 216
Mail: [email protected]

Facebook Comments "Een klein formaat superjacht"