Varen op de Maas

Artikel - Varen op de Maas

“Je mag best zo’n schip voor me bouwen, maar dan moet ik er wel mee door Frankrijk kunnen varen” was het antwoord dat Bart van den Hoven kreeg van een KNMC lid - vriend van de eigenaar van een Executive 1700 die hij net had afgeleverd - op de vraag of hij ook niet een mooi nieuw schip wilde.

Bij die ene wens bleef het echter niet. Naast de maximale kruiphoogte van 3.45m moesten er ook twee spudpalen worden ingebouwd, moest er voldoende energie geleverd worden om met twee mensen comfortabel te kunnen leven en het schip moest een leefstuurhuis hebben. “Want zo’n schip waarbij moeder in de salon zit of in de kombuis staat en vader in het stuurhuis zit, dat zag ik niet meer zitten. Wij wilden een schip waarbij beide ruimtes in elkaar doorlopen, we met elkaar kunnen praten en ook mijn vrouw kan genieten van het landschap en de natuur.” Bart van den Hoven heeft in twaalf jaar een bedrijf opgebouwd dat gespecialiseerd is in custombouw en hij nam deze uitdaging dan ook graag aan. Als basis diende het eerdere ontwerp van John van Leeuwen en daarna volgde een periode van twee jaar lang vergaderen en plannen maken om ervoor te zorgen dat de minimale stahoogte van 1.93m kon worden gehaald. Om dat te bereiken moest de diepgang iets vergroot worden naar 1.50m en moest de mast – of eigenlijk de radarbeugel met antennes, radar en twee schotels - strijkbaar worden gemaakt. Dat kon alleen worden bereikt door het geheel aan de achterkant van het kajuitdak te monteren en geheel elektrisch te laten kantelen, waarbij het schip het aanzicht krijgt alsof er een spoiler op zit.

Mooi en slank
Van de Hoven Jachtbouw in Waspik is een relatief klein bedrijf dat een aantal speciale luxe motorjachten bouwt voor speciale afnemers, die hun tijd vaak doorbrengen op het water en tegelijkertijd willen genieten van het comfort van een luxe omgeving. Bij de bouw van ieder schip is het uitgangspunt dan ook om zoveel als mogelijk aan de wensen van de klanten tegemoet te komen, waarbij vaak de ervaringen van de klanten als belangrijke basis dienen om een geheel eigen ontwerp te realiseren. Zo ook met de nieuwe Executive 1700 die wij konden bezoeken daags nadat het schip overgedragen was aan de klant. De Gipsy oogt mooi en slank, terwijl we toch te maken hebben met een jacht van 17.32 m en een breedte van 4.87 m. Dat komt omdat de maximale hoogte maar 3.45 m is en de ‘mast’ achter op het schip staat. Het schip kan betreden worden via dubbele gebogen trappen vanaf het zwemplatform op het achterdek of via een zijdeur in de railing, als het schip aan een hoge kade ligt. Het achterdek heeft een ruime 4 persoons gebogen bank met een vaste tafel op één poot. Door rvs schuifdeuren kom je in een heel ruime salon met een grote bank aan bakboord een aan stuurboord een fauteuil, opbergruimte plus de stuurplaats die bijna midscheeps is geplaatst. Hierdoor heeft de schipper rondom een fantastisch uitzicht over de hele lengte en breedte van het schip. Het grote dashboard is overzichtelijk ingedeeld met alle bedieningsinstrumenten onder handbereik; Raymarine stuurautomaat, Naiad stabilisatoren en Vetus boegschroeven voor het manoeuvreren en de twee spudpalen voor het ankeren tot zes meter diepte plus twee grote schermen voor koersinformatie, radar en technische bediening.

Voortstuwing en bediening
Het schip wordt voortgestuwd door 2 Volvo Penta D4 180 Pk motoren die zorgen voor een kruissnelheid rond 7 knopen en een maximum van 9 knopen bij een waterverplaatsing van 40 ton. Er staan een SidePower boeg- en hekschroef gemonteerd, type SE 210 – 1250TC, een Mastervolt 12 Kwa generator plus omvormer en acculader, Kabola HR500 verwarming en een 12- 24- 220V elektrische installatie. De Gipsy heeft een brandstoftank van 2000 l, watertank van 1300 l, vuilwateropslag van 350 l, een dekwaspomp en een ankerlier. Bijzonder is de speciaal ontworpen mast/radarboog die de doorvaarthoogte verlaagt van 3,90 m naar 3,45 m om bruggen, kanalen en tunnels in Frankrijk te kunnen passeren. Hydraulisch wordt deze installatie in zijn totaliteit naar achteren en beneden bewogen zonder dat bemanning of passagiers daar hinder van ondervinden. Daar zijn twee dikke kabelbomen voor nodig om ervoor te zorgen dat alles stabiel blijft functioneren als de beugel weer rechtop wordt gezet. Dit kan vanuit het stuurhuis worden bediend en vereist geen enkele extra handeling, wat de vaarzekerheid in hoge mate vergroot. De kabels zijn volledig onzichtbaar weggewerkt in het dak van het stuurhuis. Zeker de moeite waard om op de aanstaande Natte Hiswa eens te gaan bekijken op Stand D4, waar ook Exclusive 1600 wordt getoond.

De motorkamer heeft twee aparte naast elkaar geplaatste ruimtes, waarbij voldoende ruimte is om rond de motoren te komen. Zoveel ruimte dat je naast iedere motor een vouwfiets rechtop zetten en bij de Whisperpower bijna rechtop kunt staan. Het is allemaal perfect afgewerkt en voldoet volledig aan de A-norm, waardoor het schip goedgekeurd is voor varen op de Middellandse Zee en de Oceaan, zodat je ook buitenom terug kunt keren.

Een ruim en licht interieur
De dekken zijn van handgelegd teak met fraaie afwerking en de gangboorden hoog en breed. Ook onderaan de gangboorden in de spuigaten vinden we goede bolders, zodat het schip op verschillende hoogte kan worden vastgelegd. Het roestvrij stalen beslag is tot in de perfectie afgewerkt. Nergens op het hele schip is ook maar een lasnaadje te bespeuren. Noch bij de bolders, noch aan de railing of afwerking in het interieur. Ook het spuitwerk is van hoge kwaliteit. Dat zien we ook in het interieur dat strak en eenvoudig is gehouden, overeenkomstig de wensen van de eigenaar. Smaakvolle effen stoffen met een lichte kleur, lichte houten panelen, grijs gespoten kasten en meubelen en grote ramen geven de binnenkant van het schip veel ruimte en licht. De kapiteinshut achterop is ruim met aan drie kanten ramen en rondom weggewerkte opbergruimte, die tevens ruimte biedt om kleren etc. op te leggen. Verder een ruime badkamer met douche en natuurstenen wastafel met fraaie verlichting. Voorin een kajuit voor de gasten met aangrenzend toilet. Ook deze ruimte met een groot tweepersoons bed met twee patrijspoorten en een groot dakraam is fraai betimmerd en heeft een comfortabele uitstraling. Zoals we de laatste jaren steeds meer zien is ook op de Gipsy gekozen voor meer ruimte en twee hutten omdat uit ervaring blijkt dat dit de meest voortkomende bezetting is voor mensen die na een werkend leven een gedeelte van het jaar aan boord gaan wonen. Dat zien we in dit jacht ook duidelijk terug in de ruime pantry, die voorzien is van een combi-magnetron, een 4-pits elektrische kookplaat, een afzuigkap, een koel-vrieskast en een vaatwasser. Ook hier is de styling strak en eenvoudig met kwalitatief goede materialen. Makkelijk schoon te houden, voldoende ruimte om te bewegen, een goede eettafel aan bakboord waar je met vier personen comfortabel kunt tafelen. En vooral veel licht door het voorste raam van de opbouw, dat hier als een dakraam fungeert.

Passie, kwaliteit en uitstraling
Bart van den Hoven begon zijn hobby – het afbouwen van jachten - in het begin van de negentiger jaren in zijn eigen achtertuin. Hij betrok casco’s van Pacific Shipyards en completeerde ze volledig naar wens van zijn klanten. Hij bleek hierin zo succesvol dat hij in 1999 een ruimte huurde binnen Pacific Shipyards om enkele jaren later zijn eigen werf te beginnen op de huidige locatie in Waspik. Tegelijkertijd werden de bouwrechten van de Pacific Allure overgenomen, wat als standaard model zou gaan fungeren. Het bedrijf specialiseert nog steeds in de assemblage van luxe op maat gemaakte jachten en werkt daarbij met een aantal vaste toeleveringsbedrijven, waarmee een jarenlange relatie is opgebouwd. tegenwoordig verlaten zo’n vier tot vijf jachten tussen 15 en 22 meter de werf. Allemaal gebouwd onder CE-keur met de classificatie A of B, wat ze geschikt maakt voor varen op de oceanen of open zee. In 2008 werd daar nog het certificaat “Communautair Binnenvaart Certificaat”aan toegevoegd. Werken blijft bij de mensen van Van den Hoven nog altijd een passie en een streven naar perfectie. Oog voor detail en topkwaliteit vind je terug in iedere hoek van ieder jacht en er wordt op tijd geleverd volgens afspraak.

B. van den Hoven Jachtbouw B.V.
Dwarsweg 19
5165 NM Waspik
Tel: 0416 319 183
Mob: 062325 3651
www.bvandenhovenjachtbouw.nl

Facebook Comments "Varen op de Maas "