Ultieme vertrekkersboot ook voor korte trips

Artikel - Ultieme vertrekkersboot ook voor korte trips

In stoere stevige zeiljachten die ontworpen en gebouwd zijn voor lange oversteken heeft de Nederlandse jachtbouw een naam hoog te houden. Custom built in aluminium vormt de basis van het succes. Een aluminium casco heeft een variabele indeling waarin een nieuwe eigenaar alle wensen tot vervulling kan laten komen. Ideaal maar daar hangt wel een prijskaart aan. Een serie gebouwde boot kan dan het betaalbare alternatief zijn. Met de Bestewind 50 is een boot beschikbaar die rechtstreeks is ontwikkeld uit een aluminium langeafstandscruiser maar door seriebouw in polyester een veel grotere doelgroep bediend.

Voor wie van traditionele lijnen houdt is de Bestewind beslist een schoonheid. Een rechte boeg, mooie zeeg, de ronde patrijspoorten of het dekhuis doen sterk aan een traditionele loodskotter denken. Toch heeft het met een replica niets te maken. Wat er traditioneel aan de Bestewind is, heeft een duidelijke functie. Die rechte boeg verlengt de waterlijn wat ten goede komt aan de snelheid. De zeeg, en daarmee een wat hoger voorschip, houdt het aan dek langer droog op een knobbelige zee. Onder dergelijke omstandigheden biedt het dekhuis weer ongekend comfort naast een gezelligheidsfactor van formaat eenmaal afgemeerd in de haven.

Aan dek
De Bestewind is uitgerust met een fraai gelegd teakdek op de gangboorden en in de kuip. Op de kajuitopbouw is antislip aangebracht in de gelcoat. De opbouw is laag waarmee het gehele voordek bijna flush is. De gangboorden zijn al breed, door het dekhuis wat smaller te houden dan de opbouw wordt de bewegingsruimte nog eens extra vergroot. Op het dak zitten handgrepen, de voldoende hoge zeerailing maakt verder naar voren een veilige rondgang aan dek mogelijk onder alle omstandigheden. Op de boeg hangt een ploegschaaranker op een rol, ketting en lijn verdwijnen via een elektrische ankerlier met kaapstander onderdeks in de kluis. Hier is ook de zeilenberging annex aanvaringscompartiment. Het is waterdicht afgesloten van de rest van het interieur en via een luik van bovenaf te bereiken. Op de kajuitopbouw zijn een viertal doradeboxen gemonteerd voor een goede ventilatie van het interieur. Geheel in lijn met de zee-eigenschappen van de boot zijn ze beschermd met een stevige RVS beugel. De boot heeft een echt potdeksel, afgewerkt met een teak rand. In het potdeksel zijn bij de kikkers in RVS kluisgaten voorzien.

De kuip is voor een boot met een dekhuis, uitzonderlijk ruim. Achterin is de stuurstand met een prettig bemeten stuurwiel, kompas, motorbediening en een teak klaptafeltje. Het wiel is gekoppeld aan een Raymarine stuurautomaat die het op iedere koers moeiteloos overneemt. De stuurkuip heeft oplopende zijkanten waarmee je onder helling nog enigszins rechtop staat. Met een lichaamslengte vanaf 1,7m heb je een vrij uitzicht over het dekhuis heen. In het voorste deel van de kuip bieden de banken genoeg steun om je schrap te kunnen zetten. Tegen de spiegel aan is een ruimte voor het reddingvlot. De spiegel zelf kan uitklappen om als zwemplatform te dienen of als loopplank wanneer de hoogte van de steiger daartoe noopt. Ook kun je hiermee het reddingvlot snel en eenvoudig te water laten. De kuip blijft vrij van de grootschoot. Die zit op een overloop op het dak van het dekhuis. Op de kuiprand zijn aan beide zijdes een drietal op hun taak berekende lieren gemonteerd waarvan de middelste elektrisch bediend wordt. De vallen en reguleerlijnen worden onderdeks naar een stopperblok aan weerszijden van het dekhuis geleid.

Onder zeil
Deze Bestewind 50 heeft een kottertuigage. De beide voorzeilen staan op Furlex rollers en hebben een UV bestendige baan in het achter- en voorlijk. Hiermee hoeft er geen hoes om. Dat scheelt met optuigen en in de wind staat er geen hoes klapperend het zeil door te schavielen. Het grootzeil wordt gehesen met een elektrische lier. Drukknopzeilen dus zonder een zwoegende ploeg matrozen rond de mast. Er is in een Selden giekophouder voorzien waardoor er geen kraanlijn nodig is. Op de giek is aan weerszijden een rek gemonteerd om het doorgelatte grootzeil op te bergen. Ook zijn er lazy jacks die het zeil zonder hulp van een opvarende naar de juiste positie dirigeren. Op- en aftuigen is hiermee een fluitje van een cent. Het is dan wel een echte vertrekkersboot voor lange reizen. Opstarten bestaat alleen uit het wegnemen van de grootzeilhoes en die om de stuurstand. Daarna is het motor aan en de box uit. Ook om een tochtje in een verloren uur te maken vormt de handling van de boot daar geen belemmering toe. Met een boegschroef, de elektrische lieren en een goede stuurautomaat is ook solozeilen, of varen met een incompetente bemanning, zeer goed mogelijk.

De boot wordt mechanisch aangedreven door een 110PK Yanmar die onder de vloer van het stuurhuis staat. Ruim voldoende vermogen om ook als het tegenzit met het weer toch de bestemming te bereiken. De motor drijft een watergesmeerde schroefas aan met een Maxprop vaanstandpropellor. Anders dan bij een klapschroef worden de bladen onder zeil in een stand gezet waarmee ze geen weerstand bieden. Het voordeel is dat zowel voor- als achteruit deze schroef een optimaal rendement levert.

We treffen windkracht 3 tot 4bft onder de hoge wal van het Markermeer. In een vergelijk is de Bestewind met een waterverplaatsing van 17 ton niet de lichtste en de breedte is met 4,4m gematigd te noemen. Met daardoor in theorie wat meer nat oppervlak zou je verwachten dat de boot wat meer wind nodig heeft om lekker op gang te komen. Zeker ook omdat ze met een aandewinds zeiloppervlak van 121m² niet overtuigd is. In de praktijk echter geeft het log al 7,5mijl aan op alleen het grootzeil en de genua, bij een koers van 60° aan de wind. Met de kotterfok erbij loopt de snelheid op naar 8,5mijl, de rompsnelheid, in licht weer. Een prima prestatie, vooral het gemak waar het mee gaat is opvallend. Sturen met de Bestewind is een genoegen. Je voelt goed wat er gebeurd en ook een kleine stuuruitslag geeft een reactie. De boot laat zich probleemloos manoeuvreren, zowel bij overstag gaan als weer terug in de haven. De boegschroef blijkt op deze lengte een handig hulpmiddel bij het inparkeren. Hoe de boot zich in golven gedraagt hebben we niet kunnen constateren. Maar met alle zware gewichten rond de kiel gegroepeerd kan dit gedrag niet anders dan goed zijn.

Interieur
De indeling van de Bestewind 50 maakt het mogelijk (semi)permanent aan boord te verblijven. Handig wanneer je voor jaren over de wereldzeen aan het zwerven bent. Het dekhuis en de kuip vormen het vaargedeelte. Zodra de omstandigheden daartoe nopen kun je de boot besturen vanachter de kaartentafel. Navigatiegegeven bevinden zich voor je neus, met een afstandbediening van de stuurautomaat zijn correcties aan het roer te geven en door de zij- en dakramen is de stand van de zeilen goed waar te nemen. Er zijn vier zitplaatsen op met leer beklede kussens. Het dekhuis heeft stahoogte, groot is het verder niet, wel knus.

Het woongedeelte bevindt zich onderdeks. In de lage kajuitopbouw ontbreken zijramen maar dat wreekt zich hier niet in een te donker geheel. Via het dekhuis en door een drietal dakluiken valt genoeg licht naar binnen. Ook de patrijspoorten in het vrijboord helpen op dit vlak een handje mee. De indeling is traditioneel. Een dubbele kooi in het achterschip waarvan er op deze Bestewind er één in gebruik is als bergruimte en plaats biedt aan een wasmachine. Met een stapelbed is ze echter nog steeds als slaapkamer te gebruiken. De andere achterhut heeft een dubbel bed. Een poort in de kuipbank verzorgt hier licht en lucht. De hoogte is voldoende om het goed bereikbaar te maken. Een derde onderkomen bevindt zich in het voorschip. Dit is de eigenaarshut met een riant Frans bed, flink wat kast- en bergruimte, genoeg vloeroppervlak en stahoogte om ieder claustrofobisch gevoel uit te sluiten en een eigen natte cel met toilet en vast opgestelde douche. Een tweede natte cel bevindt zich bij de kajuitingang. Ook hier kun je douchen naast een wastafel en toilet.

De kombuis is van het zeevaste type. Een bijna gesloten U vorm geeft de kok ook onder helling veel steun. De werkruimte is fors ondanks de plaatsing van een dubbele spoelbak. Het fornuis met oven is cardanisch opgehangen. De ruimte onder het werkblad zit vol met opbergmogelijkheden voor het kommaliewant. Op ooghoogte zijn er nog drie kasten tegen de zijkant aan geplaatst. Een flinke slingerlijst rond het werkblad houdt alles op het aanrecht in zeegang. In het midden van de kajuit is de dinette met een L-vormige – en een losse bank. Aan de andere zijde is nog een langsbank geplaatst. De vloer is van licht esdoorn en de plafonds en wanden in gebroken wit. Alleen kasten en banken zijn door een uitstekende timmerman uit mahonie gemaakt. Met deze combinatie is een licht geheel ontstaan zonder het scheepse tekort te doen.

De ontwerper
Geestelijk vader van de Bestewind is Gerard Dijkstra. We kennen geen andere ontwerper die een ongelofelijke hoeveelheid wedstrijdzeilervaring heeft weten te combineren met een uitermate succesvol nautisch architectenbureau. Iemand die op de Flyer van Conny van Rietschoten de toen nog Whitbread geheten en tegenwoordige Volvo Ocean race heeft weten te winnen als enige, en laatste, ongesponsorde deelnemer. De met oceaan racen opgedane schat aan ervaring is verwerkt in de ontwerpen van zijn architectenbureau met zeer aansprekende successen tot gevolg. De grootste superjachten onder zeil zoals de Matese Falcon (87meter), het tuigen van de clipper Stad Amsterdam of de Ecolution van Wubbo Ockels zijn van deze hand. In 2003 werd de Bestevaer 53ST te water gelaten. Door Gerard Dijkstra zelf omschreven als zijn retirement cruiser. Met een oudemannenboot heeft dit ontwerp echter niets te maken. Alles wat een boot snel doch zeewaardig maakt is hierin verwerkt. Daarnaast stond een makkelijke bediening, solo of shorthanded, ook centraal.

De Bestewind 50 is hieruit voortgekomen. Het ontwerp is in essentie niet aangepast, alleen polyester als bouwmateriaal en daarmee seriematige productie vormen het verschil. Wat gebleven is zijn de inzichten en ervaringen van een ontwerper die tot de wereldtop behoord.

Conclusie
De Bestewind 50 is een echte vertrekkersboot met een hoog comfortgehalte. Het is daardoor geen racer maar wel een snelle mijlenvreter. De accommodatie is perfect afgestemd op dit doel met een gescheiden vaar- en leefgedeelte. Toch is de handling zo eenvoudig dat een korte trip geen langdradig optuigen vereist. De boot heeft een aangenaam traditioneel uiterlijk en kwalitatief blijkt het ook allemaal dik in orde te zijn. De Bestewind die we gevaren hebben is te koop. Een primeur aangezien het de eerste is die op de tweedehandsmarkt beschikbaar is. De boot wordt volledig uitgerust en vaarklaar aangeboden voor een prijs die in overeenstemming is gebracht met de huidige marktomstandigheden. Naar ons idee een buitenkans.

Maten en gewichten:
Ontwerper Dykstra & Partners Naval Architects
Materiaal composiet
Aantal hutten 3 tweepersoonshutten
Totale lengte 14,96 meter
Waterlijn 13,72 meter
Breedte 4,40 meter excl. stootrand
Diepgang 2,15 meter (opties 1,80 en 2,60 meter)
Waterverplaatsing 17.000 kg
Ballast 5.600 kg
Motor Yanmar 75 pk of 110 pk
Watertank 690 liter
Brandstoftank 600 liter
Vuilwatertank 60 liter
Tuigage 9/10 sloep of kotter
Grootzeil 64 m2
Genua 110% 50,6 m2
Genua 125% 57,6 m2
CE-certificering categorie A

Voor meer informatie:
Holland Marine Service
Harderhaven 40
3898 LN Zeewolde

T 0320 - 288199
E [email protected]

www. hmsboten.nl

Facebook Comments "Ultieme vertrekkersboot ook voor korte trips"