Geslaagde cross-over

Artikel - Geslaagde cross-over

In het gevarieerde aanbod van sloepen, tenders en loungeboten is de Zarro Maxx 27 misschien wel de meest opvallende verschijning. Ultrastrak Dutch design uit Friesland waar het beste van verschillende werelden in verenigd is.

In ongeveer een decennium heeft de aanvankelijke sloepenrage plaats gemaakt voor een volwassen, op zichzelf staande tak van watersport. Veel comfort in een makkelijk te hanteren boot die met een klassieke verschijningsvorm ook mooi is om te zien. Een nog steeds groeiende groep spreekt dit aan en kiest voor een sloep aan de steiger in de achtertuin of in een haventje nabij. Maar ondanks de veelzijdigheid van een sloep mist er snelheid, daar is het onderwater niet voor ontworpen. Om snelvaren niet alleen aan sportboten voorbehouden te laten zijn kwam daar de tender. Deze hebben de gebruiksmogelijkheden van een sloep, zien er nog steeds klassiek uit maar hebben een snelvarend onderwaterschip. Nu de moderne ouderen ook snel willen en de jongere generatie steeds meer prijs stelt op comfort, ontstaan er mengvormen zoals de Zarro Maxx 27.

Tenders zijn van oudsher bevoorradingsschepen, in de loop der tijd is de naam gaan verwijzen naar snelle bijboten, waarmee marine personeel vanaf de ankerplaats naar wal werd gebracht. De tender van tegenwoordig is een snelvarende, op een sloep lijkende boot maar dan met een heel ander achterschip. De Zarro Maxx heeft een mooi rond lopende spiegel met een doorgang in het midden. Het zwemplateau is geïntegreerd in het onderwaterschip. Daarmee vergroot het de waterlijnlengte en geeft meer drijfvermogen achterin om vertrimming bij snelvaren te beperken.

De Maxx is ontworpen door Zarro eigenaar Bart Jan van Zandbergen, het onderwaterschip door de reken- en tekenaars van designbureau Vripack. Deze samenwerking is uitgemond in een uiterst moderne boot die toch een klassieke uitstraling heeft. De Maxx is niet van een sloep afgeleid maar van een klassieke bakdekkruiser. Zowel het mooie van dit ontwerp als het handige is bewaard gebleven. De boeg is in profiel vrijwel recht waarmee de golven mooi worden aangesneden. Naar boven waaiert het prachtig uit naar de volle breedte van het verhoogde voordek. Het handige blijkt binnen waar een relatief ruime accommodatie is ontstaan met twee vaste slaapplaatsen en een toilet. De Zarro Maxx heeft een gladde romp zonder de voor een sloep kenmerkende kabelaring met kopleguaan. In plaats daarvan heeft de boot een flinke rubberen stootlijst en drie mooi afgewerkte rvs motorkamer beluchters op de boorden. De boot is vrij slank ten opzichte van de lengte, de gladde afwerking doet dat beeld nog eens versterken. Desondanks is de aanvangsstabiliteit opvallend groot. Bij het aan boord stappen, ook met twee man tegelijk gebeurt er maar nauwelijks iets. De vorm van het onderwaterschip maar vooral een goede gewichtsverdeling is hier debet aan. Alle zware onderdelen, zoals de motor en de tanks, zijn laag en in het midden van de boot geplaatst.

De indeling lijkt op die van een grote sloep. Een verschil is echter dat in de Maxx een doorloop naar het zwemplateau mogelijk is en dat door de brede kont, er meer ruimte in het achterschip is. De Maxx is verkrijgbaar in alle RAL kleuren. Een optie waar gebruik van gemaakt wordt, het ontwerp leent zich erg goed voor een wat wildere of meer uitgesproken kleurstelling. Deze Maxx was geheel uitgevoerd in combinaties van zwart en wit. Verzorgd, comfortabel en modern is de eerste indruk. Achterin is een U-vormige bank, waarvan het middendeel voor de stuurman een aparte ruggensteun heeft. Dit deel is net als de zitting weg te klappen om de doorloop vrij te maken. Twee verwijderbare schotjes zorgen tijdens de vaart dat het van achter uit binnenstromen van water wordt tegengaan.

Voor de stuurman is een console met genoeg ruimte voor een uitgebreid dashboard. Een prettig bemeten RVS stuurwiel maakt staand of zittend sturen mogelijk. De console is samen met het bankgedeelte ervoor, tevens motokist en deksel. Het interieur wordt er niet door gedomineerd, een tafel staat op een verwijderbare poot. Aan beide boorden van de boot zijn twee opstaptreden om de 84 cm diepe kuip gemakkelijk te kunnen betreden. Voor de console is aan bakboord een grote L-vormige bank. Daar weer voor de kombuis. Deze bestaat uit een 62 liter koelkast plus een unit van drie gaspitten en een wasbak onder een nette afdekplaat. De tafel is tijdens een kooksessie als werkblad te gebruiken. Aan stuurboord is een iets kortere bank. Totaal kunnen in de kuip negen personen een riante zitplaats vinden.

Met dikke rvs buizen en een stevige bevestiging op het potdeksel is de buiskap goed geplaatst. Er zijn een drietal versies. Een buiskap met achterop een aflopend havenzeil. Een kap die voor en achter een redelijke stahoogte biedt of een extra hoog model voor als de lichaamslengte daarom vraagt. Het achterste deel is met een verstelbare rail bevestigd zodat tijdens de vaart het achterste deel hoger te bergen is of om het te gebruiken voor een bimini. Doordat het stuurgedeelte iets is verhoogd, kun je zittend goed door de ruiten kijken of er overheen als je besluit staand te sturen.

Het voorste deel van de Maxx is ingedeeld als kajuit. In de meeste tenders is het voorschip alleen bestemd als toilet- en opbergruimte. Op de Zarro is het door de verhoogde boeg een volwaardig onderkomen geworden. Het bed is met een vulstuk voldoende groot voor twee volwassenen. Aan stuurboord is het pomptoilet met een schot van de slaapruimte afgescheiden. In de kajuit is natuurlijk geen volledige stahoogte. Toch is de ruimte door de efficiënte indeling en een hoogte van 145 cm zeer goed bruikbaar. Dankzij vier plafondspotjes en een groot luik heb je in de kajuit veel licht en is het ook goed mogelijk om er te ventileren. Onder het bed is de vuilwatertank geplaatst met ernaast voldoen-de opbergruimte voor de bagage. Andere bergruimtes zijn buiten onder de banken in de kuip.

De constructie van de Zarro is zeer solide. De productie vindt geheel in Nederland, of eigenlijk in Friesland plaats. De romp bestaat uit een hand lay-up polyester sandwich met schuimkern. De binnenschaal werkt het interieur af. Aan de buitenzijde is tussen het polyesterlaminaat en de gelcoat nog een barriercoat aangebracht. Hiermee zit de gelcoat er strakker op en is de structuur van de glasmat er beslist niet meer in te zien. Het maakt het laminaat ook 100% waterdampdicht. De kern bestaat uit blokjes schuim die in de vorm van de boot gefixeerd worden met hars. Romp en dek zijn onzichtbaar verbonden met lijm, bouten en een laminaatverbinding aan de binnenkant. Aan de buitenzijde is de verbinding afgedekt met een RVS strip rondom. Deze bouwwijze zorgt voor een zeer stijve romp, die in de bodem nog eens is versterkt is met spanten, een stel forse langsstringers en de motorfundatie. Ook de technische installatie is smetteloos afgewerkt. Alle kabels lopen door goten en zijn overzichtelijk aangelegd. Er zijn verschillende motoropties. Standaard wordt de Maxx 27 geleverd met een 28 pk driecilinder Vetus. Deze boot is voorzien van de zwaarste variant, een Vetus VF 250E common rail diesel met een flexibele koppeling aan de vaste watergesmeerde schroefas bevestigd. Het installatiewerk van motor en appendages is prima verzorgd. Een goede isolatie van de machinekamer komt het vaarcomfort ten goede.

Voor een korte testvaart voeren we net buiten de werf in Dronrijp het van Harinxmakanaal op. De motor loopt mooi rond en is slechts op de achtergrond aanwezig. Zodra de keerkoppeling in z’n werk wordt gezet geeft dit de Maxx een flinke aanvangssnelheid van bijna 8 kilometer per uur. In een smoorklep is voorzien waarmee het tot 4km is terug te brengen. De dikke 250PK motor, in combinatie met de 18” x 1 8”schroef zorgt dat de boot er als de spreekwoordelijke brandweer vandoor gaat. De ware aard komt vooral naar boven bij het accelereren. Zodra je de elektronische gashendel vooruit duwt, lijkt het alsof de boot wordt gelanceerd. Met vijf tellen staat er al ruim 20 kilometer per uur op teller. De top van bijna 60 kilometer per uur wordt binnen 15 seconden bereikt. Bij het passeren van de rompsnelheid komt de boeg wel iets omhoog, maar een volledig uitzicht naar voren blijft bewaard. De stuurconsole en de zitplekken bevallen goed. Je hebt er rondom zicht, voldoende voetenruimte en een prima steun in de rug. De Zarro Maxx 27 trekt maar weinig hekgolven en je kunt met een kruissnelheid van ruim 40 kilometer per uur lekker opschieten op de plaatsen waar dat toegestaan is. De insteek om het beste van verschillende disciplines te combineren, zowel snel als comfortabel varen, is met deze Zarro Maxx 27 zeer geslaagd.

Maten en gewichten:
Lengte over alles: 8.25 m
Breedte over alles: 2.65 m
Diepgang: 0.70 m
Doorvaart hoogte: 1.20 m
Gewicht: 2300 kg (zonder motor)
Ce Kleur: C
Max motor: 250 pk
Dikte polyester dek: 12mm polyester
Dikte polyester romp: Dubbel sandwich 32mm
Casco: hand-lay-up dubbel sand wich construktie 32mm
Garantie: 3 jaar
Prijs: € 64.895,-

Voor meer informatie:
Zarro Dutch Quality Boats
Harnzertrekwei 1
9035 AV Dronrijp
[email protected]
tel. 0517 - 232 664

Facebook Comments "Geslaagde cross-over"




                         my-ip