Outboardsloep die tegen een stootje kan

Artikel - Outboardsloep die tegen een stootje kan

Sloepvaren is voor velen een rustgevende manier om in een klassiek scheepstype stijlvol langs bijvoorbeeld de buitens aan de Vecht te varen. Met een goed gevulde rieten picknickmand, glaasje koele Sancerre binnen handbereik, onderwijl gezellig babbelend over de lichtheid van het bestaan vanonder een strooien hoedje.

Voor wie daar helemaal geen geduld voor heeft en wanneer het wel wat ruiger mag introduceert Prins Watersport een sloep met een heel ander thema dan blauw met een touw. De Corsiva 570 Raw heet deze ruwe bolster met blanke pit.

Dat ruwe van die bolster zit hem in de uitstraling van de boot. Als eerste valt de dubbele rubber stootrand op waarvan de bovenste behoorlijk oversized is. Fenders zijn niet meer nodig. De romp heeft niet teveel zeeg en het vrijboord is vrij laag gehouden. In een zwarte kleur doet deze Corsiva in de verte aan een werkboot denken. Dichterbij komt de blanke pit meer tevoorschijn. Het is een Corsiva, lid van een gerenommeerde familie.

Corsiva sloepen zijn sinds een jaar of zeven een vaste waarde in het aanbod van outboardsloepen en worden op de markt gebracht door Prins Watersport in Nijkerk. Het polyesterwerk vindt in Polen plaats, de afmontage in Nederland en het vaarklaar maken door de dealer die de boot heeft verkocht.. Een landelijke dekking in verkoop en service wordt bereikt via dit dealernetwerk. De sloep is opvallend netjes afgewerkt. Met name het polyesterwerk is smetteloos strak en kan zich volledig meten met de kwaliteit van de meer in het westen gelegen botenfabrieken. Prins Watersport is om een goede continuïteit en kwaliteit te kunnen bieden eigenaar van de mallen. Ook is de verstandhouding tussen producent en importeur dusdanig dat er volop de ruimte is voor inbreng van verbeteringen. De boot voelt dan ook aan als een ontwerp waar goed over is nagedacht en doorontwikkeld is naar de inzichten van deze tijd. Met de komst van de nieuwe 570 Raw zijn er in de sloepenserie van Corsiva 7 modellen. Een 470 als kleinste waar een kabelaring omheen kan en een stuurstand in geplaatst kan worden. De 490 en 520 voegen daar wat extra lengte aan toe. De 560 vult het gat tussen de drie kleinere modellen en de 620, het grootste model in de reeks. Een 570 classic was er al, de Raw is daar bijgekomen.

Het is een overnaadse polyester spitsgatsloep met een lengte van 5,70 m. De boot heeft een prettig bemeten RVS stuurwiel en kabelaring in off-shore stijl. In een kopleguaan is niet voorzien. De geknepen spitsgatkont, matige zeeg en de uitwaaierende boeg geven de boot een mooi profiel. De breedte op de waterlijn is vrij smal waarna de boeg en het vrijboord uitwaaieren tot een normale breedte aan dek. Deze Corsiva 570 heeft een zwarte romp en een wit dek maar alle kleuren zijn leverbaar. Standaard wordt de boot voorzien van alle accessoires die de term vaarklaar rechtvaardigen. De motorisering van de Corsiva Raw sloepen kan geheel naar eigen wens worden ingevuld, desgewenst inclusief motor.

Met de kussenset in het zwart wordt het aandeel wit in de kleurstelling beperkt tot niet storend in de felle zon. De boot ziet er in standaarduitvoering strak gekleed uit. Voor de stuurman of -vrouw is in een riante zitbank achter de stuurconsole voorzien. Voldoende groot twee personen. Staande sturen kan ook maar is niet nodig. Het uitzicht naar voren is volledig. Met nog wat bewegingsruimte over vinden zes opvarenden gemakkelijk een zitplaats in deze sloep. Onder de banken is in bergruimte voorzien. In de vloer is daarnaast nog een stevig luik opgenomen waaronder de bilge niet alleen goed toegankelijk is voor inspectie maar ook een riante kelderkast biedt. De eventuele tent, tafel en lattenbodem voor het zonnedek passen er moeiteloos in. De luiken zijn van dik polyester, netjes afgewerkt en voorzien van scharnieren, een stel gasveren en een knevelsluiting. Een afwerking die veel verder gaat dan een haastig uitgezaagd plankje onder een stuk tapijt. In ligplaatsen aan boord is goed voorzien. Met de eerdergenoemde lattenbodem en de tafel is de kuip om te toveren tot een ligweide van formaat. Onder de voorste bank is verder nog ruimte gevonden voor een chemisch toilet. Een bescheiden opstelling die echter op druk binnenwater zonder geschikt eiland in de buurt hogelijk gewaardeerd zou kunnen worden.

De kuip wordt niet gedomineerd door een motorkist. Ook staat er geen buitenboordmotor achterop, althans, niet in het zicht. De motor zit in een bun. Dat heeft een aantal voordelen. In de kuip ontstaat veel meer leefruimte. Doordat de motor uit het zicht in de bun zit is er in esthetisch opzicht geen verschil meer met een dieselsloep. Motorgeluiden en trillingen zijn tot een minimum gereduceerd. Een moderne buitenboord is al heel erg stil, de omkisting helemaal achterop de boot doet de rest. Daarbij is de Corsiva stevig gebouwd. Ook de luiken zijn van een dikke soort en staan niet te resoneren op het bescheiden rumoer van de 10PK Tohatsu. De motor is prima te bereiken. Ook hier is het luik voorzien van gasveren voor een probleemloze bediening van de motorkap. Het gehele middendeel van het achterdek zwenkt zijwaarts open waarmee de motor aan alle kanten is te bereiken. Ophalen van de motor gaat niet helemaal maar wel voldoende om de schroef minder diep de steken dan de kiel doet. Het strand opvaren is dus geen probleem. Ook kom je met de motor zover mogelijk opgetrokken goed bij de schroef mocht daar wat inzitten. De uitlaat van de motor staat op een huiddoorvoer in de spiegel. De opening van de bun is wat verder omhoog getrokken zodat ook met wat snelheid deze niet als waterschep gaat fungeren. Tijdens het varen blijkt de bun het water keurig los te laten. Onder de achterbank is een handlenspomp ingebouwd en is er ruimte voor één of meerdere brandstoftanks en de accu.

Op het achterdek is met drukknopen een matras te plaatsen voor een riante plek in de zon. De stuurconsole is aan één zijde open voor de doorloop naar voren. Aan bakboord is de rondzit doorgetrokken tot aan de console. Bovenop een bergvak, afgewerkt met antislipstructuur en voorzien van een afwatering.

Op het water laat de Corsiva zich kennen als een makkelijk te hanteren allemansvriend, manoeuvreren gaat ook zonder gewenning prima. Met de wind dwars is achteruit nog steeds goed in te parkeren. Door de lange en relatief diepe kiel onderwater en de smalle breedte op de waterlijn stuurt de boot een mooie bocht zonder als een krab zijwaarts te verlijeren. Een roerstandaanwijzer zit er niet op maar mis je ook niet. Een hulproer op de staart van de outboard zit er niet op en is ook niet nodig. De boot stuurt zeer goed en reageert zonder aarzeling op wat je met het stuurwiel aangeeft, overcorrigeren blijft uit. De combinatie boot en motor is een prettige. Ergens achterin snort een moderne 4takt op een toerental wat niet teveel brandstof vraagt maar met twee personen aan boord de boot makkelijk op rompsnelheid brengt. Een 10Pk is dan ook ruim voldoende, een 15PK is het maximaal toegestane vermogen. Ook op snelheid laat de boot zich iedere kant op dirigeren maar gaat rechtuit zodra dat de bedoeling is. De Corsiva laat zich zonder nukken bedienen, een boot waar iedereen direct mee overweg kan.

De Corsiva 570 Raw laat zowel een stoere als aangename indruk achter. Het is een overzichtelijke probleemloze en degelijk gebouwde boot voor een tocht in de omgeving. Doorvaarthoogte en diepgang zijn niet echt van belang. Zowel in vaareigenschappen als uitstraling en kwaliteit kan deze sloep zich meten met een dieselvariant. Het grootste voordeel zit daarbij in de prijs. De 570 raw is al leverbaar vanaf € 9.350,- geheel vaarklaar zoals wij ermee hebben gevaren € 13.599,-. Dat is minder dan de helft van een vergelijkbare lengte met een dieselmotor. Op sommige punten zoals motorgeluid en ruimte in de kuip scoort de Corsiva zelfs beter.

Maten en gewichten:
LOA: 5.70
Breedte: 2.20
Vermogen: Max 25 pk
Gewicht: 450 kg.

Voor meer informatie en dealeradressen:


www.prinswatersport.nl

Facebook Comments "Outboardsloep die tegen een stootje kan"