Van den Hoven 1700 - Ultiem schip voor binnenwater of oceaan

Artikel - Van den Hoven 1700 - Ultiem schip voor binnenwater of oceaan

Met een CE-A keur (oceaan) door het Franse binnenwater varen waar lengte, breedte en diepgang aan een bescheiden maximum is verbonden. Van den Hoven Jachtbouw in Waspik maakt het mogelijk met een geheel nieuw type motorjacht.

Sinds 1999 worden er in het Brabantse Waspik mooie schepen gebouwd. Van den Hoven heeft zich in deze periode ontwikkeld tot een vooraanstaand bouwer van custom built motorjachten. De wensen van de opdrachtgevers bepalen hierbij het uiteindelijke karakter van het schip. Nu in aanbouw is een ruim 17m ontwerp wat specifiek is toegesneden op de vaart door de binnenlanden van Frankrijk. Cruciaal hierin is een kruiphoogte die de 3.50m niet mag overstijgen. Met lege tanks en zonder bepakking torent de nieuwe Van den Hoven 1700 3,45m boven het water uit. Het beperken van de doorvaarthoogte doet al snel een concessie aan de stahoogte. Zoniet in deze Van den Hoven. Door het hele schip is minimaal 1,94m hoogte beschikbaar.

De marge in de breedte is al net zo klein. De smalste sluis is 5,10m breed. Het nieuwe schip gaat daar 4,87m van gebruiken. Een stootwil kan er nog net tussen. Binnen deze maximale afmetingen staat het wooncomfort op een hoog niveau. Het leven overdag speelt zich af in een groot stuurhuis, tevens de opbouw van het schip. Hier een riante salon met uitzicht rondom en aansluitend de stuurstand. Op deze positie vormt een wat hogere oever of veel begroeiing geen belemmering in het vergezicht.

Een tweetal treden naar beneden is de kombuis en dinette gesitueerd. Uiteraard van alle gemakken voorzien, goed ingedeeld en perfect afgewerkt. Verder naar voren een dagtoilet en een badkamer ten behoeve van een riante gastenhut in het voorschip. Het tweede slaapvertrek is de eigenaarshut in het achterschip. Een doorloop naar achteren splitst de machinekamer in twee delen. Ook in deze hut is de ruimte optimaal benut waardoor een licht, luchtig en vooral comfortabel vertrek is ontstaan. Uiteraard voorzien van een badkamer met toilet.

Technisch is de Van den Hoven 1700 ook al een hoogstandje. Op binnenwater wil je nog wel eens een sluis of brug tegenkomen. Wachten op opening kan met een fors schip op krap water lastig zijn. Niet overal is er een geschikte plek om even aan te leggen. De oplossing hiervoor zijn een tweetal spudpalen die tot een diepte van 6m. de boot met een druk op de knop op de plaats houden. Binnen of aan dek zie je er niets van, de telescopische spudpalen zijn achter de betimmering weggewerkt.

De aandrijving van het schip wordt verzorgd door een tweetal Volvo D4 diesels van 180PK. Moderne karren die stil en zuinig hun werk doen. Nog belangrijker is de uitstoot van deze motoren, of beter gesteld, het gebrek daaraan. De Volvo’s voldoen aan alle milieueisen die op Europees binnenwater wat strenger zijn dan buitengaats. De motoren staan in het midden van het schip voor een optimale gewichtsverdeling. In zeegang zal de boot niet snel gaan stampen en ook het ingraven van het achterschip zodra het motorvermogen wordt aangesproken is hierdoor zeer beperkt.

Deze nieuwe Van den Hoven 1700 is in deze speciale Frankrijk uitvoering een schip waar je alle kanten mee opkunt. Wooncomfort voor een langer verblijf aan boord of misschien zelfs wel permanente bewoning. In afmeting en vaareigenschappen blijft ze echter handelbaar voor een kleine bemanning. Zowel kleinschalig binnenwater als het ruigere werk op open zee ligt met deze rasechte Van Den Hoven voor de boeg.

Voor meer informatie:
B. Van den Hoven Jachtbouw
Dwarsweg 19
5165 NM Waspik
T: 0416 319 183
M: 06 23 25 36 51
F: 0416 319 955
[email protected]
www.bvandenhovenjachtbouw.nl

Facebook Comments "Van den Hoven 1700 - Ultiem schip voor binnenwater of oceaan"




                         My IP