Boot Holland uiterst succesvol - Bezoekersaantal stijgt met 10%

Artikel - Boot Holland uiterst succesvol - Bezoekersaantal stijgt met 10%

Na een ingrijpende periode van economische teruggang doet het succes van watersportbeurs Boot Holland vermoeden dat we het ergste nu wel gehad hebben. De eerste tekenen wezen daar al op, alle standruimte was ruim voor de aanvang van de beurs uitverkocht. Aanbieders van boten of accessoires hadden er duidelijk zin in om van de beursvloer een spetterend watersportfeest te maken. Dit enthousiasme is door de bezoekers aan de beurs beloond met een stijging van 4.328 personen tot een totaal van 47.614 in het beursaanbod geïnteresseerde watersporters.

Om tot dit succes te komen zijn er drie partijen nodig. Natuurlijk de exposanten en bezoekers die vraag en aanbod tot een overeenkomst moeten zien te smeden. Maar vlak het belang van een goede beursorganisatie vooral niet uit. Een belangrijk deel van Boot Hollands succes door de jaren heen is te danken aan een actieve, meedenkende en meewerkende beursorganisatie. In een periode waarin bezoek aan een watersportbeurs onder druk staat heeft Boot Holland alles uit de kast gehaald om tot een aansprekend succes te komen. Projectleider Pieter Fokkema is dan ook dik tevreden met de stijging van ruim tien procent ten opzichte van vorig jaar. “We hebben er dit jaar extra veel aan gedaan. Extra veel geadverteerd en de publiciteit hebben we grotendeels uitbesteed aan Klik & Co Mediaproducties. Dat heeft goed uitgepakt. Want we hebben nog nooit zo groots de media gehaald als dit jaar. Dit samen met het feit dat het goed beursweer was, ligt aan de toename van het aantal bezoekers ten grondslag. Vorig jaar hadden we sneeuw en gladde wegen. Dan kun je nog zo goed je best doen, maar dan blijven de mensen thuis.”

Andere aspecten die het voortgaande succes van deze relatief nog jonge watersportbeurs verklaren zijn de toegangsprijzen, de mogelijkheid om dicht bij de ingang een parkeerplaats te vinden en de tarieven daarvan. Het maakt de botenshow gemakkelijk bereikbaar en houdt het lekker laagdrempelig. Opvallendste gevolg is de gemoedelijkheid die Boot Holland zo typeert. Hier kom je niet gestrest uit de auto na een noeste zoektocht in een parkeergarage en schrik je niet van de prijs voor een uitrijkaart. Als het ticket bij de kassa dan ook nog eens meevalt loop je als rechtgeaarde Nederlander toch al snel met een prettig gemoed de beurs op. Goed voor de bezoekersaantallen maar ook goed voor de kwaliteit van deze bezoekers. Met een slecht humeur valt nu eenmaal minder goed zaken te doen.

Boot Holland is begonnen als regionale beurs met voornamelijk stalen motorkruisers aan de showsteigers. Dat pakte dermate goed uit waardoor zeiljachten en leveranciers van accessoires inmiddels ook een vaste waarde vormen. Het aanbod op Boot Holland is dan ook van alle markten thuis zonder het goede van vroeger uit het oog te verliezen. Nog steeds is staalbouw een even belangrijk onderdeel maar is de beurs groter gegroeid met polyester en aluminium schepen naast vele presentaties van watersportartikelen, veelal met de mogelijkheid ter plekke een aankoop te doen.

Hoewel internet het karakter van een beurs heeft veranderd in één van de mogelijkheden je te oriënteren in plaats van het enige moment van het jaar dat je dit kunt, is er toch ouderwets zaken gedaan. Een fors aantal werven en importeurs hebben daadwerkelijk een verkoopcontract kunnen tekenen of hebben in ieder geval verregaande interesse ontmoet waar in de dagen na de beurs nog volop mee in de slag kan worden gegaan. Een bloemlezing:

Ed Houben, sales engineer van Linssen Yachts en met twee schepen vertegenwoordigd op Boot Holland: “Boot Holland begint steeds meer naam te krijgen. Zeker onder ingewijden en voor mensen die geïnteresseerd zijn in stalen boten. Naast de bekendere gevestigde namen, vind je hier ook veel kleinere bedrijven en werven. Wat dat betreft biedt de beurs een grote verscheidenheid. Boot Holland is ook een fijne, laagdrempelige beurs. Mensen nemen makkelijker de stap om ook te kijken naar boten die buiten hun bandbreedte vallen. En, wat mensen heel fijn vinden, het is ook de enige beurs die goed te doen is op één dag.”

Rob Jansen van Holland Nautic is goed te spreken over Boot Holland: “Het publiek was serieuzer dan andere jaren. Het had gerichtere vragen en de sfeer was goed. Boot Holland is wel echt een motorbotenbeurs. De zeilers die komen zijn liefhebbers van platbodems of hebben een open boot.” Willem Folkerts van Waterspoor dat op de beurs twee boten verkocht: “Natuurlijk waren er ook dagjesmensen maar de kwaliteit was nog beter dan vorig jaar. De eerste drie dagen hebben we heel veel belangstelling gehad en met name het weekend hadden we gericht publiek. Opvallend was het aantal mensen van buiten het noorden.”

Ook volgens Marcel Jetten van het in Sneek gevestigde Jetten Yachting is de crisis voorbij en is Boot Holland daarvan het voorbeeld: “Je merkt aan de mensen dat ze er weer zin in hebben. De crisis is duidelijk voorbij. Daar heeft niemand het meer over. Ik ben benieuwd hoe zich dat de rest van het jaar vertaalt. We hebben op de beurs één boot verkocht en zijn met twee mensen in verregaande onderhandeling. We zijn dus dik tevreden. De beurs zag er ook super uit. Nog professioneler dan andere jaren. Echt een verbetering.”

In de komende periode zal blijken of Boot Holland de economische belofte waarmaakt. Een goed begin is echter het halve werk dus de eerste slag van dit seizoen is gewonnen. Volgend jaar is er zeker weer een Boot Holland. De organisatie laat daar nu al een “fan herte wolkom” over uitgaan.

Voor meer informatie: www.boot-holland.nl

Facebook Comments "Boot Holland uiterst succesvol - Bezoekersaantal stijgt met 10%"