De Zarro Experience 34

Artikel - De Zarro Experience 34

Eigenzinnigheid kun je botenbouwer Zarro uit het Friese Dronrijp niet ontzeggen. Is het niet het ontwerp wat opvalt dan is het wel een onberispelijke bouwkwaliteit. De werf produceert sloepen, tenders, loungeboten en nu ook een semi planerend motorjacht. De Zarro Experience 34 naar een ontwerp van H.Smeding en Zarro zelf. Deze is als hardtop of als cabrio verkrijgbaar. De open versie staat momenteel op stapel.

Hoewel Zarro voor sloepen en tenders polyester als bouwmateriaal kiest, wordt de Experience uit staal of aluminium gemaakt. In staal met een enkele 52PK Vetus vaart de Experience als een waterverplaatser. Zodra voor het lichtere aluminium wordt gekozen, en er 2x 220PK in wordt geplaatst, kun je spreken van een semi planerende furie. Vele tussenvormen in de combinatie bouwmateriaal en motorvermogen zijn natuurlijk ook mogelijk. Zarro is een werf die een opdrachtgever veel inspraak kan bieden op het gebied van indeling en uitrustingsniveau. Alle Zarro’s zijn een volledig Nederlands product. Zo dicht bij huis is semi custom build geen enkel probleem.

De verschijning is een mix tussen modern en klassiek. De rompvorm met waaiersteven, de dubbele trap naar het zwemplateau evenals de kajuitopbouw en raampartij zijn voorzien van een flinke vleug nostalgie. Indeling en comfort zijn echter weer geheel van deze tijd. Retro kun je de boot niet noemen. Wat goed en mooi is uit vroeger tijden wordt toegepast zonder daar verkrampt aan vast te houden. Gelukkig maar want dan zou er een Albin benzinemotor in staan in plaats van een wel zo zuinige en betrouwbare hedendaagse diesel. Een schip van deze tijd dus maar wel voorzien van de charme die een klassieker zo mooi uit kan stralen.

Bovendeks is de Experience voorzien van een formidabel buitenverblijf. Op en lengte van 11 meter wordt de helft gebruikt voor een comfortabele kuip. Een rondzit met tafel achterin, de keuken met koeling en kookplaat aan bakboord met daar tegenover aan stuurboord een gelijkvormige console als werkblad met daaronder extra bergruimte. Tegen de kajuit aan is aan stuurboord de stuurstand, in het midden de kajuitingang en daarnaast de meevaardersbank met eenzelfde comfort als voor de stuurman beschikbaar is. De rug is om te klappen waarmee de banken aansluiten op de kuip. Wel zo gezellig zodra er even niet gevaren wordt. Een deur in de spiegel geeft toegang tot het zwemplateau, het middendeel van de rondzit kan hiervoor wijken zodat er een onbelemmerde doorgang ontstaat. De Experience 34 heeft gangboorden die garant staan voor een ontspannen en vooral veilige wandeling naar het voordek. De boorden zijn breed en de railing biedt een prettig houvast. Deze is op zichzelf niet zo hoog, het potdeksel is dat echter wel. Door de romp wat hoger te maken en de boorden te laten verzinken wordt voorkomen dat er een al te pompeus hekwerk ontstaat. Een in esthetisch opzicht zeer geslaagde oplossing. Een ruim en leeg voordek maakt het werken met lijnen en het anker tot een genoegen. Naar achteren toe heeft de Experience 34 een tweetal trappen die toegang bieden tot het zwemplateau en tevens de spiegel een mooie ronde lijn geven. Een groot voordeel van deze opzet is dat voor- en achterschip te bereiken zijn zonder door de kuip te klauteren. Vaar je met de kuiptent gesloten, de weersomstandigheden kunnen daartoe nopen, is het niet nodig je door de tent te ritsen bij het aanleggen. De targabeugel maakt het zetten van een hele of halve tent gemakkelijk. De beugel zelf is klapbaar te maken, maar standaard is de doorvaarthoogte al beperkt tot 2,10M. Op de beugel is alle ruimte voor een woud aan antennes.

De kajuit is licht, ruim en comfortabel. Voorin is een Frans bed geplaatst wat een echte eigenaarshut creëert. In- en uit bed stappen is door de hoge plaatsing als thuis. Het hoofdschot is zo geplaatst dat er ruimte is voor hangkasten aan beide zijdes met nog steeds voldoende loop- en bewegingsruimte, zonder aan de andere kant de dinette en natte cel tekort te doen. Een tweede keuken is niet geplaatst in het onderdekse. Hier is duidelijk gekozen voor een kombuis buiten. Die keuze maakt een tweede slaapvertrek mogelijk voor de kinderen of voor een stel gasten aan boord. Deze hut heeft een eigen ingang en valt deels onder de ter plaatse verhoogde kuipvloer. Tussen de slaapvertrekken in is de natte cel geplaatst. Een toilet, wastafel en douche vinden hier een volwaardig onderdak. Een naadloze afwerking maakt het makkelijk te onderhouden.

De Zarro Experience 34 wordt vaar-, of eigenlijk vakantieklaar aangeboden voor € 169.900,- Veel zaken die bij andere aanbieders als optie gelden zoals een boiler of een koeling, zitten er standaard in. Dat is een aantrekkelijke prijsstelling voor een boot van dit formaat en van een werf met een uitstekende reputatie. Het geslaagde ontwerp maakt de boot altijd weer wederverkoopbaar, die goede reputatie zorgt daarbij voor een zekere waardevastheid. Toch is deze Zarro het schip wat je altijd al had willen hebben en niet meer kwijt wil. Een schoonheid om te zien en een echte allrounder waar een groot vaargebied mee te bestrijken is, zowel binnenlands als op groter water.

Maten en gewichten:
Lengte over alles: 11.00M
Breedte over alles: 3.77M
Diepgang: 0.9M
Doorvaart hoogte: 2.10m
Ce Kleur: B/C
Max motor:1x 150 pk / 2x 220pk
Casco: staal / aluminium
Garantie: 3 jaar op alles
Prijs: € 169.900,-

Facebook Comments "De Zarro Experience 34"