Hightech sportieveling voor een aantrekkelijke prijs

Artikel - Hightech sportieveling voor een aantrekkelijke prijs

De productie van Larson boten is een hightech proces. Als pionier in vacuümtechniek is Larson de specialist in het bouwen met het VEC systeem. Romp en dek worden onder vacuüm in een gesloten mal van exact de juiste hoeveelheid hars en harder voorzien. Het resultaat van deze technologie is seriebouw waarmee een constante kwaliteit is gegarandeerd. De bouwwijze is echter ook uitermate efficiënt. Er is geen verspilling, nauwelijks uitval en garantiegevallen zijn tot een minimum beperkt. Deze efficiëntie is terug te vinden in de prijsstelling. Larson introduceert een nieuwe 850LX voor een vaarklaarprijs van €19.900,- Veel boot voor een sportieve prijs.

Het water op
De Mercruiser is stationair en op snelheid nooit overmatig aanwezig. Lang verkeerde we in de veronderstelling met een zes cilinder van doen te hebben maar onder de kap was toch echt de standaard vierpitter geplaatst. We hebben er eerder mee gevaren en vonden de motor niet de stilste. Op deze Larson 850LX is de isolatie kennelijk van een andere orde. Ook trillingen zijn niet waar te nemen. De nieuwe Larson onpopt zich als een levendige runabout. Sturen gaat vlijmscherp, ook in een snel genomen bocht blijft d boot goed in het spoor. Niets rammelt of resoneert. De VEC bouwwijze van Larson zorgt voor een uitermate stijve romp, dat geldt ook voor deze nieuwe 850.

Het interieur
De zit in de stoelen is comfortabel en diep genoeg om geheel uit de wind te zitten. Van de zitting is ook hier het uiteinde opklapbaar zodat je op diverse manieren achter het stuur kunt zitten of staan. Een volledig, maar geeft alle info over de motor, brandstof en andere navigatiegegevens. De boot kan 7 opvarenden herbergen maar dan is het wel vol aan boord. Het gewicht speelt natuurlijk ook mee. In de doorgang naar de boeg is het windscherm wegklapbaar. De raampartij loopt bij Larson boten aan de voorzijde rond maar maakt op de hoeken een knik voor meer ruimte acter het scherm. Op de lage zitpositie is het ook echt windstil. Het geeft de boot tevens een mooie strakke. De romp is in verschillende kleuren leverbaar waarbij de gekozen kleur op het gehele vrijboord wordt gezet. De afwerking bestaat verder uit een stel 3D stickers die de luchtinlaten voor de motor suggereren. Je moet ze echt beetgrijpen om te merken dat het niet de echte zijn. Die zitten in het achterschip wat hoger weggewerkt. Met twee personen kun je in het voorschip languit liggen met de cupholders binnen handbereik. Voor alle opvarenden zijn goede handgrepen geplaatst zodat iedereen aan boord blijft zodra de boot op golven vaart. De gehele binnenschaal werkt ook het interieur af. Alles in strak polyester. Er is geen tapijt ingelijmd. De binnenbekleding zit netjes op druknoppen. Voor de meevaarderstoel prijkt een dashboardkastje met een radio/cd erin. Bij de bank achter zijn de waterdichte speakers gemonteerd. Ook de meevaarderstoel zit prima maar heeft niet hetzelfde opklapbare deel als de bestuurdersstoel. Onder de achterbank is bergruimte voor stootwillen e.d. of een koelbox. Bergruimte is ook nog onder de vloerdelen te vinden. De bovenzijde van de motorkap is bekleed met skai-leer. Er valt op te zonnen en biedt tijdens het varen een wat hogere zit dan op de bank. Het staat verder ook mooi afgewerkt. De kap is makkelijk te openen en maakt de motor prima bereikbaar. De VEC robot heeft ook hier exact werk verricht, de inbouw van motor en appendages ziet er perfect uit. Achterop is een geïntegreerd zwemplatform met een telescopische trap. Deze schermt de heckdrive aan de bovenzijde af voor extra veiligheid voor zwemmers. Op de boeg zit nog een ankerluik met daaronder een telescopische boegladder.

De vaarbeleving, zeker op dit vlakke water, verschilt minder met de grotere modellen dan je zou verwachten. Deze nieuwe Larson ontpopt zich als een net zo stijf en strak sturende sportieveling als de andere familieleden. Deze 850LX wordt nadrukkelijk in de markt gezet als een goed gebouwde boot voor een aantrekkelijke prijs. Als een kale instapper kun je de 850 daarmee niet wegzetten. Het is een boot van formaat. Ze kan uitgerust worden met een prettig V-6 blok maar vaart al zeer goed met de standaard 135pk viercilinder, en is voorzien van alle accessoires en appendages voor een veilige en comfortabele vaart. Maar door een back to basic filosofie consequent te hanteren zonder aan vaarplezier en bouwkwaliteit in te boeten, heeft de boot een scherpe vanafprijs.

Larson wordt in Nederland door twee dealers aangeboden. Aanspreekpunt voor het zuiden is Watersport Center Kerkdriel. Een bedrijf met een A tot Z service van hoog niveau, waar naast de verkoop van nieuwe boten en occasions, onderhoud en reparatie, ook een jachthaven met tankstation toebehoort. Deze ligt aan de Maas, op de locatie van het voormalige Den Bol, waar snelvaren is toegestaan. In de nabije omgeving bieden de Zandmeren of Litse Ham mooie ankerplaatsen. Voor langere tochten is Zeeland zonder sluizen te bereiken. Voor het noordelijk deel van Nederland is Sportboat Store in Hengelo de Larson specialist. In 2000m2 showroom staan de belangrijkste modellen tentoongesteld. Sportboat Store is daarnaast gespecialiseerd in reparatie en onderhoud aan motoren. Ook voor polyesterreparaties kan men hier terecht.

Maten en gewichten Larson 850LX
LOA 6.9m
Breedte 2.3m
Gewicht 1,110kg
Brandstof 87L
Diepgang 79cm
Aantal personen 7
Motor 220PK max

Voor meer informatie:
Watersport Center Kerkdriel
Maasbandijk 1a  

5331 KB Kerkdriel

tel 0418-631004  

fax 0418-635385
www.watersportcenterkerkdriel.nl
www.larsonboats.com

Sportboat Store
Loodsstraat 24
7553 ED HENGELO (ov)
Tel 074 851 32 99
Mob 06 51 81 43 12
[email protected]

Facebook Comments "Hightech sportieveling voor een aantrekkelijke prijs"