Comfort op snelheid

Artikel - Comfort op snelheid

Al een jaar of 95 maakt het Amerikaanse Larson snelle sportboten. Begonnen in houten kano’s en later de eerste mahonie runabouts is de werf in Little Falls Minnesota vandaag een belangrijke aanbieder in het segment van snelle polyester sportboten. Vanaf begin vijftiger jaren werd polyester het bouwmateriaal. Zeker in die tijd nog een exotisch product. Innovatie in materiaal, bouw en concept loopt dan ook als een rode draad door de lange historie van deze werf. In polyester was ineens Iedere vorm snel en gemakkelijk te produceren. De meest wulpse uitingen hiervan waren terug te zien in de ontwerpen uit die tijd. Vandaag bestaat het aanbod uit 26 modellen van 16 tot 37ft. Snelle polyester sportboten en cruisers om achter te skiën, mee te vissen of om met de familie een weekend of langer te gaan varen.

VEC
De productie van Larson is hightech. Als pionier in vacuümtechniek als bouwwijze heeft Larson de voordelen van het VEC systeem als enige sportbotenmerk volledig omarmd. Er komt in de productie eigenlijk geen mensenhand meer aan te pas. Romp en dek worden onder vacuüm in een gesloten mal van exact de juiste hoeveelheid hars en harder voorzien. In de mal is de temperatuur en luchtvochtigheid net zo exact afgeregeld waarmee een VEC romp al na één uur uit de mal kan worden getrokken. Deze is dan vrijwel geheel uitgehard. In de traditionele hand lay-up methode waar met de hand een open mal van matten en hars wordt voorzien, is dit al 8 uur waarna door minder exact gebruik van de harder, zo’n romp nog weken kan doorreageren. Voor het milieu is VEC een grote aanwinst. In de productiehal van Larson ruikt het lekker. In een hal met open mallen kun je zonder adembescherming maar beter niet vertoeven. Technisch zijn de voordelen zo mogelijk nog groter. Het resultaat van deze technologie is seriebouw zonder onderlinge verschillen. Er is geen maandagochtendmodel meer, de kwaliteit is constant en gegarandeerd. Ieder exemplaar uit dezelfde serie is volledig identiek aan het vorige en volgende zusje. Hierdoor kan bijvoorbeeld al het gereedschap in de werf worden gekalibreerd. Ieder schroefje wordt dan met een juist moment ingedraaid. Niet te los of te strak. Al het boor- en freeswerk wordt ook door robots gedaan. Een zwemtrapje wat net een tikkie scheef zit of een kikker die net niet lekker in het boorgaatje valt is volledig uitgesloten in dit productieproces.

.

Het water op
We gaan een stukje varen in een 218 LXI om te zien waar zoveel ervaring en innovatie het product toe gebracht heeft. De Mercruiser 350Mag loopt prachtig en is stationair eigenlijk niet aanwezig. Bij het wegvaren valt op dat het gebruikelijke nerveuze stuurgedrag van een snelle boot op lage snelheid vrijwel uitblijft. Het stuur helemaal los geeft een lange (of brede) slingergang maar zonder te overdrijven. De hekdrive in deze Larson is verder naar binnen gebouwd en heeft daarmee aan de zijdes een drijflichaam voor extra stabiliteit in het stuurgedrag, Dat is dus goed gelukt. Nog leuker wordt het uiteraard met het gas erop. De open boeg wijst nogal naar beneden, dus zodra de boot bij het accelereren omhoog komt is het uitzicht niet verdwenen. Met een snelheid van ruim 40 mijl gaat het hard maar ontspannen. De boot blijft goed in het spoor, stuurt licht en voelt solide aan. Niets rammelt of resoneert. Het lijkt erop dat de bouwwijze van Larson inderdaad resulteert in een uitermate stijve romp. In een snel genomen bocht of hard over de eigen hekgolf geeft de boot geen krimp. Motorgeluid is ook op toeren slechts bescheiden aanwezig. Op een boot als deze zou het zelfs wel wat rumoeriger mogen zijn. Het V8 blok produceert in ieder geval een mooie roffel.

Het interieur
De zit in de stoelen is riant en diep genoeg om geheel uit de wind te zitten. Van de zitting is het uiteinde opklapbaar zodat je op diverse manieren achter het stuur kunt zitten of staan. Voor je biedt een volledig, maar gelukkig niet overdadig dashboard alle info over de motor, brandstof en andere navigatiegegevens. De boot kan 9 opvarenden herbergen maar dan is het wel wat druk. Het gewicht is natuurlijk ook een factor. In de doorgang naar de boeg is het windscherm wegklapbaar. Zowel open als dicht netjes geborgd. De raampartij loopt aan de voorzijde rond maar maakt op de hoeken een knik. Hierdoor kan het breder worden opgezet en is het op de lage zitpositie ook echt windstil. De hoeken benutten daarnaast de beschikbare ruimte optimaal waardoor er meer lucht ontstaat voor het dashboard en het kastje aan de andere zijde. In esthetisch opzicht geeft het de boot een mooie strakke lijn waar snelheid en een overdaad aan power vanaf straalt. De romp is in veel verschillende kleuren leverbaar waarbij de gekozen kleur op het gehele vrijboord wordt gezet. De afwerking wordt hier verder vervolmaakt door een stel 3D stickers die de luchtinlaten voor de motor suggereren. Die zijn mooi gemaakt. Je moet ze echt beetgrijpen om te merken dat het niet de echte zijn. Die zitten, subtiel weggewerkt, wat hoger en verder naar achteren. Met twee personen kun je in het voorschip uitermate relaxed “bowriden”, tot aan de cupholders met keurige afwatering, zijn binnen handbereik. Voor alle opvarenden zijn goede handgrepen geplaatst zodat iedereen aan boord blijft zodra de boot een paar golven neemt. De gehele binnenschaal is tevens het interieur of deklayout. Alles in strak polyester afgewerkt. Er is geen tapijt ingelijmd. De binnenbekleding zit netjes op druknoppen. Voor de meevaarderstoel prijkt een dashboardkastje met een radio/cd erin. Bij de bank achter zijn de waterdichte speakers gemonteerd. Ook de meevaarderstoel zit prima maar heeft niet hetzelfde opklapbare deel als de bestuurdersstoel. Onder de achterbank is bergruimte voor stootwillen e.d. of een koelbox. Bergruimte is ook nog onder de vloerdelen te vinden. De bovenzijde van de motorkap is bekleed met skai-leer. Er valt op te zonnen en biedt tijdens het varen een wat hogere zit dan op de bank. Het staat verder ook mooi afgewerkt. De kap is makkelijk te openen en maakt de motor prima bereikbaar. Uiteraard heeft de VEC robot zich ook hier nergens vergist en ziet de inbouw van motor en appendages er perfect uit. Achterop is een geïntegreerd zwemplatform met een telescopische trap. Deze schermt de heckdrive aan de bovenzijde af voor extra veiligheid voor zwemmers. Op de boeg zit nog een ankerluik met daaronder een telescopische boegladder.

Larson wordt in Nederland door twee dealers aangeboden. Aanspreekpunt voor het zuiden is Watersport Center Kerkdriel. Een bedrijf met een A tot Z service van hoog niveau, waar naast de verkoop van nieuwe boten en occasions, onderhoud en reparatie, ook een jachthaven met tankstation toebehoort. Deze ligt aan de Maas, op de locatie van het voormalige Den Bol, waar snelvaren is toegestaan. In de nabije omgeving bieden de Zandmeren of Litse Ham mooie ankerplaatsen. Voor langere tochten is Zeeland zonder sluizen te bereiken. Voor het noordelijk deel van Nederland is Sportboat Store in Hengelo de Larson specialist. In 2000m2 showroom staan de belangrijkste modellen tentoongesteld. Sportboat Store is daarnaast gespecialiseerd in reparatie en onderhoud aan motoren. Ook voor polyesterreparaties kan men hier terecht.

Maten en gewichten Larson 218LXI
LOA 8.2m
Breedte 2.5m
Gewicht 1,690kg
Brandstof 129L
Diepgang 83cm
Aantal personen 9
Motor 320PK max

Voor meer informatie:
Watersport Center Kerkdriel
Maasbandijk 1a
5331KB Kerkdriel

tel 0418-631004

fax 0418-635385
www.watersportcenterkerkdriel.nl
www.larsonboats.com

Sportboat Store
Loodsstraat 24
7553 ED HENGELO (ov)
Tel 074 851 32 99
Mob 06 51 81 43 12
[email protected]
www.sportboatstore.nl

Facebook Comments "Comfort op snelheid"