Het Funtube testpanel

Artikel - Het Funtube testpanel

Dit is de eerste van een serie consumenten testpanels in Boten.nl die we deze zomer gaan houden met diverse typen boten en jachten op verschillende plaatsen in Nederland. Aan het woord komen ervaren en onervaren watersporters die hun licht laten schijnen over de producten die door diverse dealers en producenten op de markt worden gebracht.

Hard funsurfen op een tube van Jobe achter een Glastron speedboot op één van die mooie plassen langs de Maas op een warme dag in het voorjaar. En dan ook nog meedoen aan een testpanel om uit te zoeken welke model van Jobe je het leukste vind. Wie wil dat nu niet als je rond de 18 bent.

Zo’n vijftig jaar geleden – toen het nog heel rustig was op het water – zag je af en toe bij mooi weer wel eens een speedboot voorbijkomen met daarachter een paar lachende en wuivende kinderen op een opgeblazen binnenband van papa’s auto. Met een snelheid van zo’n dertig to maximaal veertig kilometer ‘stoven’ ze dan over het water. Hoe anders is het tegenwoordig. De autoband is vervangen door een kleurige ‘towable’ zoals dat tegenwoordig heet, gemaakt van een zware kwaliteit PVC in speciaal ontworpen modellen uitgerust met stevige handgrepen en speciale vlakken om schaafwonden te voorkomen. En de snelheden liggen ook wel wat hoger, zoals we afgelopen week hebben kunnen zien op een lentedag met afwisselend zon en wat wolken, maar met een aangename temperatuur. Een speciale groep van zes jongelui waren - na een speciale oproep in dit blad - uitgenodigd om mee te varen, hun bevindingen op te schrijven en hun mening te geven. Hierbij een verslag.

Pontonboot als thuisbasis
De thuisbasis deze middag was een pontonboot op ‘t Leukemeer bij de Maas in Limburg. Zes jonge mensen en twee Glastron speedboten gingen aan de slag om de Hover, de Octopus en Airstream 111 te testen

De Hover is een stuurbare towable met 2 luchtkamers boven elkaar, voorzien van 4 met EVA schuim gevulde webbing handvaten die geschikt is voor twee personen. Je kunt op de Hover actief meesturen door je gewicht te verplaatsen of in de bochten tegen te hangen, waardoor je aan de buitenkant van de bocht blijft en de snelheid wordt verhoogd. Je zit op je knieën met je lichaam rechtop. Hij meet 264 bij 193 cm. En heeft een buckle aan de voorzijde.

De driepersoons Octopus heeft drie neopreen seats, waarbij je op de zijseats met één been of op de twee side floats of in het water kunt hangen. Deze Octopus is 198 cm lang en 175 cm breed heeft 6 EVA schuimsoft grip handgrepen en twee webbing handgrepen. Vijf luchtkamers inclusief twee side floats aan de zijkanten en twee opblaasbare bodems Aan de voorkant een buckle voor een snelle verbinding met het trekkoord.

De Airstreamlll heeft 8 EVA foam grips met neopreen knokkelbeschermers en is ontworpen om op je buik laag over het water te scheren, waardoor de sensatie van snelheid nog heftiger wordt. Door de bouw ben je in staat om ook bij hoge snelheden op de Airstream te blijven liggen, De Airstreamlll is 193 bij 153 cm en heeft 2 luchtkamers en is geschikt voor 3 personen.

De aparte beoordelingen
Er werden steeds in wisselende samenstelling een paar rondjes gevaren waarbij de snelheid steeds verder werd opgevoerd om te testen hoe comfortabel deze tubes waren om op te blijven liggen. Niet allen op de rechte stukken, maar ook in bochten met hogere snelheden en varend door de eigen hekgolven van de Glastron GT185. Met de speciale complimenten aan Nick Tonnaer van Valckx Watersport die alle deelnemers veilig en met veel gevoel voor avontuur over het water stuurde en uw verslaggever in staat stelde om een paar lekkere snelle plaatjes te schieten.

Het oordeel en de indrukken van de deelnemers hebben we weergegeven in een aantal tabellen – apart per Tube en per deelnemer plus een totaal score. Helaas moest Jordy na de eerste test uitvallen door een oude blessure aan zijn knie waarbij zijn banden en meniscus beschadigd waren. Luuk heeft niet meegevaren op de Hover en Loes en Josselien niet op de Airstreamlll. Daarom hebben we de totaalresultaten gedeeld door het aantal tests om een objectief oordeel te kunnen vormen.

Alle deelnemers vonden de Hover leuk en sportief.
De Octopus-3 scoorde iets minder en een paar vroegen zich af hoe ze moesten zitten, maar dat werd tijdens de eerste rit al snel duidelijk.
De Airstream leverde bij eerste aanblik een wat minder resultaat

Bij de Hover moesten de deelnemers even wennen om te blijven zitten en een goede grip te krijgen. Maar toen ze het eenmaal door hadden was het enthousiasme op de gezichten van verre af te lezen. En ik heb niemand horen klagen over de soms spectaculaire vluchten door de lucht als ze met z’n allen onderuit gingen in een spectaculaire bocht.

De Octopus-3 leverde een gevarieerd beeld op. Over het algemeen wordt hij als sportiever ervaren dan de Hover maar bleek voor sommigen een beetje krap. In het midden is de Octopus-3 wat makkelijker om te blijven zitten en het is moeilijker om je goed vast te houden.

De Airstreamlll is voor wat verbeteringen vatbaar. Alle deelnemers vonden de tube wat pijnlijk aan de bovenbenen en de knieën en er was veel kracht nodig om je goed vast te houden. Maar iedereen vond de tube leuk om mee te varen en was enthousiast over de ervaring.

De Hover was het leukst als je samenwerkt merkte Dirk op en Loes vond de stabiliteit iets minder als hij nat was. Het lage oordeel van Jordy is het gevolg van de hinder die hij ondervond als gevolg van zijn blessure – een feit waar meerdere mensen last van kunne hebben die beschadigingen aan de knieën hebben opgelopen tijdens andere sporten.

Bij de Octopus-3 was het commentaar over hel algemeen heel positief. Alleen Josselien kwam met een lage score uit de bus omdat ze van mening is dat je er met teveel mensen op zit om iets te kunnen doen.

De Airstreamlll - “Iets minder stabiel maar wel zeker vet” zegt volgens mij voldoende. Het is zeker de meest spectaculaire tube als je een beetje kracht in je armen hebt en de uitdaging is om er ook in de snelste bochten op te blijven zitten. En dat ging best hard, waarbij opviel dat de tube moeilijk om te krijgen is.

Op de Hover is genoeg ruimte, maar er op klimmen werd soms wat lastiger gevonden en als hij nat is glij je wat snel weg. Maar ik weet niet of dat nu zo erg is want ik herinner me toch vooral stralende enthousiaste smiles op de gezichten.

De één vond de Octopus-3 wat moeilijker om op te blijven zitten, vooral op de buitenste plaatsen Weinig ruimte voor de benen was een andere opmerking en soms pijnlijk aan de benen. Hier lijkt behoefte aan bekleding van het zitgedeelte met een wat ander materiaal.

De Airstreamlll vereist wat meer kracht om op te blijven liggen en ligt minder fijn dan de Octopus-3. Maar het eind oordeel is toch zeker goed.

Bij de Hover was het even wennen. Josselien vond hem bij eerste aanblik niet erg uitnodigend en een beetje vreemd, maar iedereen vond de kleuren leuk en sportief.

Het oordeel over de Octopus-3 was eensluidend. Sportief met leuke kleuren.

De Airstreamlll werd als minste ervaren maar het verschil met de andere tubes is toch minimaal.

Het eindoordeel
Aan het eind werden alle zes deelnemers gevraagd alle drie tubes met elkaar te vergelijken en een keuze te maken welke de leukste is.
Hier volgen de individuele antwoorden;
Jordy was heel kort en bondig. No. 1 staat bovenaan.
Loes kon geen keuze maken
Dirk gaf het cijfer 9 aan de Octopus-3 . “Hij is sterker.”
Luuk had niet op de Hover meegevaren en vond de Octopus-3 en de Airstreamlll even leuk. : Je moet bij beide tubes andere dingen doen om je staande te houden en dat maakt het éven leuk.”
Josselien’s favoriet was duidelijk de Hover. Als commentaar gaf ze: “Je kon flexibel meebewegen en dat maakte het een stuk leuker en spannender.”
En Fabian, die er tijdens de tests toch als enige in slaagde om niet van de Airstreamlll af te kukelen, plaatst ook de Hover bovenaan omdat hij er het leukste uit ziet.

Jobe - een Nederlands wereldmerk
Jobe Sports International is eigenaar van het merk Jobe. Naast dit toonaangevende watersport merk voert het bedrijf ook de merken Jstar en Devocean. Jobe Sports International is in staat om te functioneren als een One-Stop-Shop voor internationale watersport retailers door het ontzettend brede assortiment; van waterski's tot wakeboards, van wetsuits tot aan casual kleding. Jobe Sports International ontwerpt ook producten voor andere gerenommeerde merken en verzorgt de productie en logistiek vanuit een twintigtal fabrieken in Azië.



Wat was je verwachting van de Tube bij eerste aanblik?
Jordy Loes Dirk Luuk Josselien Fabian Tests Totaal
HOVER 8 8 8 - 8 8 5 8,0
OCTOPUS 3 - 6 8 8 6 7 5 7,0
AIRSTREAM III - - 6 8 - 6 3 6,7



Wat vind je van het uiterlijk van de Tubes?
Jordy Loes Dirk Luuk Josselien Fabian Tests Totaal
HOVER 9 8 8 - 4 8 5 7,4
OCTOPUS 3 - 7 9 8 6 7 5 7,4
AIRSTREAM III - - 8 8 - 6 3 7,3



Wat was je ervaring op het water?
Jordy Loes Dirk Luuk Josselien Fabian Tests Totaal
HOVER 8 8 8 - 8 - 4 8
OCTOPUS 3 - 6 9 8 4 7 5 6,8
AIRSTREAM III - - 6 8 - 6 3 6,7



Wat vind je van het comfort van de Tubes?
Jordy Loes Dirk Luuk Josselien Fabian Tests Totaal
HOVER 6 8 8 - 6 - 4 7
OCTOPUS 3 - 6 9 7 2 8 5 6,4
AIRSTREAM III - - 8 7 - 4 3 6,3



Wat vind je van de stabiliteit?
Jordy Loes Dirk Luuk Josselien Fabian Tests Totaal
HOVER 2 5 8 - 8 - 4 5,7
OCTOPUS 3 - 8 9 8 4 8 5 7,4
AIRSTREAM III - - 8 7 - 8 3 7,7



Facebook Comments "Het Funtube testpanel "