Glastron GT185 - snel en stabiel

Artikel - Glastron GT185 - snel en stabiel

De Glastron GT 185 is een perfecte familieboot met sportieve eigenschappen, die door zijn lage gewicht van 1050 kilo makkelijk vervoerd kan worden achter de meeste auto’s en op het water met grote precisie gestuurd kan worden. Ook bij 75 km/uur.

Op bezoek bij Valckx Watersport in Well aan de Maas hebben wij een testvaart gemaakt met de Glastron GT185 – één van de zes modellen bowriders die we vinden in het Glastron assortiment. Een uitstekende gezinsboot voor 8 personen waar ook zeer sportief mee kan worden gevaren. Het is een middelgrote, ruime boot met standaard achterop een verlengd zwemplatform en een zonnedek voor twee personen. Achter de bestuurdersplaats een comfortabele driezitsbank met rvs handgrepen en mooi weggewerkte luidsprekers aan de zijkant. (uitschakelbaar vanaf de bestuurdersplaats!) Onder de bank een op rails verplaatsbare koelbox en twee ruime opbergvakken voor tassen of kleding. De voorruit, die in het midden weggeklapt kan worden, loopt ver naar achteren door zodat de passagiers op de achterbank ook uit de wind worden gehouden. Voorin de boot is ruimte voor twee passagiers om languit te zitten met een lekker kussen in de rug plus een zitplaats in het midden. Wanneer het kussen van de middelplek wordt weggenomen heb je een opstap naar een step op de voorpunt met antislip profiel. Bijzonder comfortabel - ook voor wat oudere personen - om gemakkelijk in en uit te stappen. De kikker om de boot aan de voorkant vast te leggen kan ook worden ingeklapt, waardoor de veiligheid verder wordt vergroot. Kikkers vinden we ook aan de zijkanten – drie stuks aan de buitenzijden.

Gelcoat aan de binnenkant
Onder de kussens van de voorkajuit vinden we zowel aan stuur- als bakboord twee vakken voor natte kleding en flesjes drinken die beide voorzien zijn van een afvoer naar de bilge. Verder een rvs drinkbeker houder – ook met afvoer – met een een opengewerkte onderkant zodat resten van kleverige frisdrank makkelijk wegspoelen als je de boot na een dag varen met de slang schoon spuit. Daar helpen de makkelijk verwijderbare matten op de vloer aan mee. Hier valt meteen op hoe mooi de opbergvakken zijn afgewerkt. Van voor tot achter is de Glastron romp aan de binnenkant voorzien van een gelcoat, zodat deze overal glad is en makkelijk schoongemaakt kan worden. Dat geldt voor alle opbergruimtes en zelfs voor de motorruimte! In het schip is geen hout verwerkt, wat scheelt in het onderhoud.

Stuurkuip
De draaibare kuipstoelen zijn naar voren en achter verstelbaar en hebben een half opklapbare zitting, zodat je ook comfortabel staand kunt sturen of bij lage snelheden hoog kunt zitten. Rechts van het houtkleurige stuurwiel een rvs drinkbeker houder. Het stuur kan naar boven en beneden gekanteld worden met daar achter een goed zichtbaar dashboard met een uitgebreide collectie klokken en meters. Diepte, snelheid, toerental, temperatuur, oliedruk, voltage en tankinhoud. De wijzerplaten zijn wit met zwarte cijfers en letters van een makkelijk leesbaar lettertype wat ook op afstand of bij minder licht goed zichtbaar blijft. De meter voor de stand van de trim reageert – ook bij hoge snelheden en in bochten - snel en accuraat vanaf de trimknop op de gashandel aan de zijkant. Hiermee wordt de horizontale stand van de boot tijdens het varen gecorrigeerd zodat de boot makkelijk en soepel over het water glijdt en niet met de achterzijde te diep in het water steekt. Dit is ook gunstig voor het brandstof verbruik want hoe minder weerstand de boot in het water ondervindt, hoe minder kracht nodig is voor de aandrijving. Aan de zijkant naast de gas- en koppelingshandel ook een verklikker voor het brandblussysteem in de motorruimte.

Motorruimte
Het zonnedek klapt naar boven op en geeft toegang tot de motorruimte. De motor ligt centraal achterin met direct daarachter het staartstuk met de schroef. Van alle zijden is hij makkelijk bereikbaar met vuldoppen voor olie, water en hydraulica aan de voorkant. Aan stuurboordzijde een grote onderhoudsvrije calcium accu en goed afgewerkte en beschermde kabels. Twee netten aan weerszijden van de motor maken het mogelijk de overgebleven ruimte te benutten als opbergplaats voor bijvoorbeeld een extra jerrycan of een dekkleed. Aan de voorzijde zitten twee klemmen voor het heklicht op rvs standaard die op de achterplecht ingestoken kan worden. Er is een automatische blus installatie gemonteerd met zoals gezegd een verklikker bij de bestuurdersplaats en het geluid wordt goed gedempt door het zonnedek erboven. De boot is zelflozend van voor naar achter en heeft daarnaast een bilgepomp met vlotter.

Motoren
Wij hebben gevaren met een 135 pk sterke 4 cilinder Mercruiser benzinemotor die de boot snel uit het water tilde en bij 2500 toeren al planeerde en een snelheid ontwikkelde van 30 km/u. De Glastron vaart dan als een uiterst comfortabele, bijna geluidloze familieboot waar je makkelijk met elkaar kunt praten. Tijdens ons tocht op de Maas passeerden we een aantal elkaar tegemoetkomende binnenvaartschepen die flinke hekgolven produceerden, maar daar trok deze boot zich weinig van aan. Door de SSV (Super Stable Vee®) vorm van de romp en de al in 1976 door Glastron gepatenteerde zijvlakken worden zijwaartse bewegingen snel gedempt en blijft de boot opmerkelijk horizontaal door het water glijden. Dat is makkelijk voor de bestuurder omdat hij zo ook in de bochten een goed overzicht houdt over het water en voor de passagiers die zich niet krampachtig vast hoeven te houden om rechtop te blijven zitten. Ook achteruit varen levert geen probleem op en tussen de steigers in de haven kun je makkelijk parkeren. Hoe goed die twee brede zijvlakken aan de zijkant van de romp voor stabiliteit zorgen merk je al op als je van de steiger aan boord stapt en de boot nauwelijks schuin gaat. Dat is bij veel V-bodems wel anders. Bij 4800 toeren vlogen we over het water met een snelheid van 75 km/u en ook dan blijft de GT185 zeer goed bestuurbaar. Op de brede Maas konden we op volle snelheid bochten draaien van 180 graden en steeds konden we met de grootste precisie de juiste koers aanhouden of met een kleine correctie precies de goede hoek insturen om de golven van de grote schepen op de meest comfortabele en veilige manier te doorklieven. In de bochten hou je als bestuurder volledig controle over de te varen koers, omdat de GT185 niet of nauwelijks opzij glijdt. Het stuurgedrag is te vergelijken met dat van een vier wiel aangedreven auto op een natte weg en ook in een steile bocht met 75 km/u kun je deze Glastron met één vinger blijven sturen. Nick Tonnaer – onze gastheer van de dag en verkoopleider bij Valckx watersport – merkte terecht op dat deze 135 pk motor precies de juiste energiebron is voor deze boot met een uitstekende verhouding tussen gewicht, snelheid en wendbaarheid. Maar voor diegenen die van extra kracht en snelheid houden heeft Glastron ook de mogelijkheid de boot te leveren met een 195 pk 6 cilinder Mercruiser of Volvo. De boot kan geleverd worden met de kleuren zwart, blauw, geel en rood en is in Nederland tijdelijk standaard voorzien van het Xl pakket t.w.v.. €2158.- voor de vaarklare totaalprijs van € 22,800.- incl. btw. Valckx Watersport De Glastron boten zijn verkrijgbaar bij Valckx Watersport in Jachthaven “t Leuken in Well aan de Maas in Limburg en Boatland in Meppel. Beide bedrijven verkopen naast het merk Glastron ook Viper, Rinker en Monterey, zowel nieuw als gebruikt en tonen een uitgebreide collectie in hun showrooms.

GT185 Bowrider
Lengte: 5.61 m
Breedte: 2.24 m
Diepte: 1.12 m
Gewicht: 1050 kg
Tankinhoud: 87 l
Laadgewicht: 522 kg – 6 tot 8 personen

Valckx Watersport
De Kamp 7a
5855 EG Well (Limburg)
Tel: 0478-501 758
www.valckxwatersport.nl

Bootservice Dannijs
Setheweg 18
7942 LB Meppel
T +31 (0) 522 - 24 05 11
www.boatland.nl

Facebook Comments "Glastron GT185 - snel en stabiel"