Suzuki’s Lean Burn Control krijgt innovatieprijs

Artikel - Suzukis Lean Burn Control krijgt innovatieprijs

Tijdens de afgelopen Miami International Boat Show heeft Suzuki met de compleet nieuwe DF40 en DF50 wederom de prestigieuze NMMA Innovation Award in de wacht gesleept. Deze modellen werden door de vooraanstaande National Marine Manufacturers Association (NMMA) en Boating Writers International (BWI) gehuldigd als de meest vernieuwende buitenboordmotoren voor 2011. De nieuwe DF40 en DF50 volgen de originele DF40 en DF50 op, die in 1998 ook al de NMMA Innovation Award wonnen.

 

Het is maar liefst de zesde keer dat Suzuki deze felbegeerde award toegekend krijgt, waarvan vijf voor modellen die uitgerust zijn met de vooruitstrevende digitale Suzuki Multi-point injectie. De NMMA Innovation Award wordt toegekend aan producten die zich op een innovatieve manier onderscheiden van andere producten, een belangrijk voordeel bieden aan watersporters en uitblinken met gebruiksgemak, kostenefficiëntie en beschikbaarheid.  
  
De nieuwe DF40 en DF50 zitten boordevol technische innovaties voor meer prestaties en een lager verbruik, bovendien zijn het de lichtste en meest compacte modellen in hun klasse. Suzuki heeft deze modellen vanaf de tekentafel compleet nieuw ontworpen en voorzien van een driecilinder krachtbron met 15% meer cilinderinhoud die ook nog eens 5% lichter is. Bovendien zijn de nieuwe DF40 en DF50 zijn de enige motoren in hun klasse met dubbele bovenliggende nokkenassen, een onderhoudsvrije distributieketting in oliebad en Easy Start systeem. 

Dankzij het revolutionaire Lean Burn Control System kan het motormanagement ongekend nauwkeurig de minimaal benodigde hoeveelheid brandstof inspuiten. Hierdoor zijn de nieuwe DF40 en DF50 tot wel 23% zuiniger op kruissnelheid, de acceleratie is 25% sneller dan hun voorgangers

Lean Burn is een verzamelnaam voor systemen om onder alle gebruiksomstandigheden exact de benodigde hoeveelheid brandstof te berekenen voor een minimaal verbruik met maximale prestaties. Motoren draaien veelal onder het toerental waar ze voor ontworpen zijn. Stationair of slenterend is er dan een verhouding lucht en benzine voorhanden die wel wat minder mag. In de 70er jaren werd de term in de auto-industrie geïntroduceerd. Een computer die aan de hand van een aantal sensoren bepaalde wat het beste moment was om de bougies te laten vonken. Suzuki’s tegenwoordige interpretatie van een Lean Burn Control systeem is nauwelijks vergelijkbaar. Met elektronische brandstofinspuiting is er veel meer controle over hoeveel dit moet zijn. De slimheid zit in wat de sensoren allemaal meten en hoe het motormanagement daarmee berekend en voorspeld wat de ideale brandstofmix moet zijn. De prestaties, dynamiek en duurzaamheid van de motoren zijn daarentegen gelijk gebleven. Volgas grijpt het Lean Burn systeem namelijk niet in. Juist wanneer al het vermogen niet nodig is weten de motoren een dergelijke brandstofbesparing te realiseren.

Offset aandrijflijn
De DF40 en DF50 wegen met 104kg het minst in hun klasse. Een belangrijk gegeven aangezien al dit gewicht helemaal achterop de boot zit waarmee het in belangrijke mate de vaareigenschappen bepaald. Naast minder gewicht is het zwaartepunt van Suzuki motoren verder naar voren gebracht. Hiermee leunt de motor wat meer op de spiegel in plaats van dat het er geheel aan hangt.

Anti Corrosiefinish
Aluminium en zeewater is vaak een ongelukkige combinatie. Om aantasting door elektrolytische corrosie te voorkomen zijn de motoren uiteraard voorzien van anodes op strategische plaatsen. Om het uiterlijk netjes te houden is voorzien in een verfsysteem op basis van een anticorrosie finish met daarover een epoxyprimer. De afwerking bestaat uit een metallic lak en clearcoat voor een mooie glans en bescherming tegen krassen.

Veiligheid
De Suzuki’s zijn dermate stil dat met een beetje omgevingsgeluid niet meer te horen zijn. Dat heeft een heel klein nadeeltje. Je zou de motor kunnen starten terwijl deze al loopt. Daarvoor is in een blokkering van de startknop voorzien bij draaiende motor. Bij snelvaren op golven kan het gebeuren dat de schroef even geen contact heeft met het water. De stuurman hoort dan het gas terug te nemen om een al te hoog toerental te voorkomen. Vindt dit toch wat te laat plaats dan grijpt de toerentalbegrenzer in. Bij de DF50 is het max toerental 6300, bij de DF40 6000 rpm. De nieuwe motoren hebben een power trim en tilt. Tijdens de vaart wordt hiermee de stand van de motor aangepast, in de haven tilt de motor zich uit het water. Om te voorkomen dat er iets wordt geraakt heeft deze voorziening een instelbare blokkering. Te ver omhoog kan dan niet meer. Koelwater is cruciaal voor een motor. Dit wordt aangezogen door de staart. Planten of vervuiling in het water kunnen voor een verstopping zorgen. Suzuki past daarom een dubbele waterinlaat toe voor het beperken van de risico’s van drooglopen.

Marktleider
Alle inspanningen om de perfecte outboard op de markt te brengen legt Suzuki geen windeieren. Voor het derde jaar op rij is de motorenproducent met 35% aandeel marktleider in Nederland. Dat kun je alleen bereiken met een product wat de verwachtingen ook waarmaakt. Met de nieuwe DF50 en DF40 zet Suzuki wederom een stap voorwaarts met innovaties die helemaal bij deze tijd passen zoals nog compacter, lichter en bovenal, nog zuiniger in brandstofverbruik.

Specificaties DF50 en DF40
Staartlengte 508mm
Startsysteem elektrisch
Gewicht 104kg
Type motor viertakt, DOHC 12 kleppen
Brandstofsysteem multipoint sequentiële elektronische benzine inspuiting
Aantal cilinders 3
Cilinderinhoud 941cc
Boring x slag 72.5x76mm
Maximaal vermogen DF50- 36,8kW DF40 – 29.4kW
Besturing afstandsbediening of stuurknuppel
Ontsteking transistor
Lichtspoel/wisselstroomgenerator 12V 19A
Trim power trim en tilt
Overbrengingsverhouding 2.27:1
Uitlaat door de propeller
Propellermaat 9” tot 17”

Voor meer informatie en dealeradressen: www.suzuki.nl

Facebook Comments "Suzukis Lean Burn Control krijgt innovatieprijs"