Style 280GT - Sportcruiser voor levensgenieters

Artikel - Style 280GT - Sportcruiser voor levensgenieters

Het Braziliaanse Fibrafort maakt sinds de oprichting in 1989 een complete range sportboten en cruisers van 16 tot 31ft. In Zuid Amerika is het de grootste botenbouwer. Een uitgestrekt land als Brazilië heeft natuurlijk een behoorlijke thuismarkt maar ook de export naar alle sportboot minnende landen wereldwijd, is voor de werf minstens zo belangrijk. Ook in Nederland horen de boten tot de gevestigde orde. Onder de merknaam Style vallen ze tussen de Amerikaanse en Europese evenknieën op met een frisse vormgeving en een scherpe prijs in relatie tot de hoeveelheid boot die je ervoor krijgt. We varen een stuk met de Style 280GT, de op één na grootste cruiser van Fibrafort in een overcomplete GT uitvoering.

Lang zoeken hoeven we niet in de haven van Harderwijk. De boot valt op tussen de verzameling zeilboten en andere waterverplaatsers. Een sterk aflopend vrijboord, de imposante targabeugel, een achterschip wat aan de heupen van een sambadanseres doet denken, een raampartij die het profiel mooi laag houdt en de caramelkleurige bekleding vormen een mix die de hartslag in een hogere versnelling zet. Aan boord gaat via het zwemplatform aan de spiegel. Een deurtje biedt toegang tot de cockpit. Hier vindt je een riant buitenverblijf. Een dinette die om te bouwen is tot zonnedek door de tafel van een korte poot te voorzien. Daar tegenover een console met een was- en spoelbak. Hier kun je de vaat uit het zicht in wegbergen zonder het wasbakje te blokkeren. In het kastje wat grenst aan de spiegel zit een barbecue weggeborgen. Met een ingenieuze constructie is deze omhoog te stellen en kun je het wegdraaien zodat het boven het water hangt. Een lexaan klep op een gasveer sluit de console af wanneer het niet in gebruik is. Aansluitend op de buitenkeuken is een loungebank geplaatst. Je kunt er languit op liggen of met een man of vier op zitten. Meevaren kan ook, achter de stuurstand is een twee persoons bank met een opklapbare zitting voor een hoge zit met het hoofd in de wind of een lage positie wanneer je liever geheel beschut zit. Ook is de bank naar voor en achteren te verstellen. Tevens is de positie van het stuurwiel aan te passen zodat ieder lichaam er een ideale zithouding kan vinden. Het dashboard biedt alle motorinformatie naast navigatiegegevens als snelheid en diepte. Centraal op het vlakke deel is ruimte vrijgehouden voor een flinke kaartplotter. Naar voren gaat door het windscherm, het middendeel klapt daarvoor weg. Drie treden die in het polyesterwerk zijn opgenomen en afgewerkt met een houten antislip plankje maken het gemakkelijk. Op het voordek is het tweede zonnematras te vinden. In de haven of voor anker ligt het lekker op de aflopende boeg. Helemaal voorop is een ankerkluis geplaatst.

De Style 280GT is een echte cruiser, daar zorgt de kajuit voor. De toegang klapt deels omhoog en naar de zijkant. Zowel dicht als open rammelvrij geborgd in rubber steunen en strips. Een trap af en je staat in de kajuit. De vloer is in het centrale deel verlaagd zodat op de plaats waar dat belangrijk is, achter het fornuis, ruim voldoende stahoogte is. Dat fornuis is een keramische plaat naast een spoelbak. Als werkruimte zul je al snel de tafel van de dinette gebruiken. Onder het aanrecht is een koeling te vinden, een oven-magnetron is op bladhoogte ingebouwd. Naast de pantry is nog een trendy blauw verlichte drankkast geplaatst. Ventilatie vanaf de kombuis kan door een patrijspoort open te zetten, daarbij sta je ook vlakbij de kajuitingang. Tegenover het kookgedeelte is de natte cel. Een makkelijk schoon te houden geheel met een wasbakje en een elektrisch toilet. De kraan van de wasbak herbergt tevens een douchekop. Onder het tapijt met drukknopen is een afvoer te vinden. De ruimte kan dus ook dienen als tweede douche, naast een buitendouche op het zwemplatform. Licht valt door een patrijspoort naar binnen die ook te openen is voor ventilatie.

De dinette bestaat uit een rondzit in de boeg. Het is wat hoger geplaatst zodat er meer ruimte in de breedte voorhanden is. Rechtop zitten gaat ook voor een lang persoon nog steeds goed, bovendeks hebben dit type boten geen gangboorden, dus daar stoot je het hoofd ook niet aan. In het kajuitdak is een luik geplaatst voor licht en ventilatie. Openduwen hoeft niet, op een gasveer doet het luik dat uit zichzelf. Anders dan in een Amerikaanse boot is de accommodatie niet geheel gepolsterd met skai. In de Style werkt een binnenmal met geïntegreerde lichtenlijst het plafond en de wanden af. Strak en efficiënt naast veel makkelijker te onderhouden dan bekleding. De dinette is om te bouwen naar een tweepersoons slaapplaats. Maar als de boot met twee wordt gevaren is dat niet nodig. De 280 heeft een midscheepse slaapcabine die ook voor volwassenen prima voldoet. Er zit geen wand achter de trap waarmee een open geheel is ontstaan. Ook al is de cabine onder de kuipvloer deels wat laag, benauwd wordt het nergens. Integendeel, voor een 28 voeter met heel veel leefruimte buiten, blijft er opvallend veel licht en lucht onderdeks over. De boot is een volwaardig onderkomen voor vier personen op vakantie.

Onder het achterste deel van de kuipvloer biedt een enorm luik toegang tot de machinekamer. Met gasveren is het gewicht gebalanceerd en een slimme handgreep zorgt voor een gemakkelijke bediening. In deze Style is een Mercruiser 5,7 MPI van 320pk geplaatst. Een oerdegelijke V8 met een brandstofinjectie van deze tijd. Het maximaal toegestane vermogen is een 8,1L van 425PK of een 320PK diesel. De aandrijving gaat via een hekdrive met een RVS duoprop. Deze is vrij ver naar binnen gebouwd voor een betere gewichtsverdeling en trim. De motor is ruim ingebouwd, je kunt overal makkelijk bij. Ook is het een bergruimte van formaat. De kuiptafel kan erin weggeschoven worden en een (vouw)fiets of vier past er zo in.

Varen met de Style 280GT is een feest. Midscheeps zijn air-intakes voor een beter stuurgedrag op lagere snelheden. Samen met de duoprop maakt het de boot koersvast op een lage snelheid. Iets waar veel snelle boten niet al te zeer in uitblinken. Met het gas erop laat de Mercruiser een geciviliseerde brul horen waarmee de Style statig uit het water rijst om beheerst maar onverzettelijk te versnellen naar een top van ongeveer 85km. Sturen doet de 280 vlijmscherp. In een cirkel varend kan de boot een steeds kleiner wordend rondje draaien. De step in de romp doet zijn werk maar zonder te overdrijven. Van uit de bocht glijden op de luchtlaag onder de boot is geen enkele sprake. Zonder motor weegt de Style 280GT 2900kg. We varen op vlak water maar het is goed voorstelbaar dat het gewicht en de verdeling ervan voor een zeewaardig vaargedrag zorgt wanneer er golven staan. De boot is tenslotte ontworpen voor gebruik op kustwater. In Brazilië wordt niet zozeer gevaren op de binnenlandse wateren maar vrijwel altijd op open zee. Het verbruik is volgas uiteraard fors. Het zal zo tussen de 80 en 100 liter per uur uitkomen. Echter, er zijn maar weinig plaatsen in Nederland waar je een uur lang hard mag varen. Slenterend ziet het verbruik er heel anders uit. In een seizoen, dus in de mix van snel en binnen de limiet varen, verbruiken dit soort boten zo’n 10 tot 15 liter per uur. Een diesel kan economisch zijn alleen moet daar een respectabel aantal vaaruren tegenover staan om de extra investering terug te verdienen met de brandstofrekening. Op Nederlands binnenwater lukt dat meestal niet.

De Style 280GT is vooral een boot om snel en comfortabel ergens mee naar toe te varen om vervolgens volop te genieten van wat het luxeleven op het water te bieden heeft. Aan een ankerlijn of in een haven, onder alle weersomstandigheden biedt de Style een luxe appartement voor vier die willen slapen of 10 als het feest is. Niet alleen op snelheid zet de boot een uitstekende prestatie neer, juist ook in een slakkengang gaat sturen exact en voorspelbaar zonder overmatig te hoeven corrigeren. In een strak passende box is de boot probleemloos te parkeren. Deze GT versie is voorzien van veel zaken die elders als optie gelden. Overcompleet staat deze 280GT voor € 99.500,- op de prijslijst. Een iets minder complete 280 word in juli geïntroduceerd en zal vaarklaar aangeboden worden voor € 79.500,-

Maten en gewichten:

Lengte over alles:  8,70 m.
Breedte over alles:  2,87 m.
Diepgang:  0,65 m.
Motor:  Mercruiser 5,7 MPI 320pk
Brandstof 280 Liter
Water 90 Liter

Voor meer informatie en dealeradressen:

Boat Import Holland BV
www.boatimportholland.nl
[email protected]

Facebook Comments "Style 280GT - Sportcruiser voor levensgenieters"