Crownline 315 SCR - Een stel spierballen met flink wat comfort.

Artikel - Crownline 315 SCR - Een stel spierballen met flink wat comfort.

Op de grens tussen een speedboot en een cruiser zit de Crownline 315. De vaareigenschappen zijn zoals je die van een sportieve boot verwacht terwijl het comfort onderdeks genoeg mogelijkheden biedt voor een weekendtocht of langer. Met z’n vieren kun je er koken, eten en slapen. Maar net zo makkelijk raas je met 65 mijl naar een volgende bestemming.

Crownline bestaat als werf sinds 1991 en is gevestigd in het Amerikaanse West Frankfort, Illinois. De range bestaat uit 28 modellen bowriders, deckboats, cuddy’s en cruisers van 18 tot 35ft. De door ons gevaren 315 SCR is daarin een soort hybride tussen de kleinere sportmodellen en de grotere cruisers. Waar deze laatstgenoemde een hoger vrijboord hebben en een grotere breedte voor meer binnenruimte, is bij de 315 een veel lager silhouet en slanker profiel aangehouden. Dat maakt het verschil tussen de 315 sportcruiser en 320 cruiser nogal groot terwijl de maten bijna gelijk zijn. Vooral onderdeks is de iets langere 320 een heel andere boot wat niet wil zeggen dat je er in de 315 bekaaid vanaf komt. Integendeel. Liefhebbers van een Amerikaans gestyled interieur komen volop aan hun trekken.

De toegang tot de cabine wordt gevormd door een zijdelings wegschuivende trap die gesloten dient als opgang naar het zonnedek op het kajuitdak. Geopend daal je af naar het diepste deel van de accommodatie met een stahoogte van 1,8m Langere mensen lopen niet direct bulten en schaafwonden op, het plafond is met dik gepolsterd vinyl afgewerkt en vormt een prima stootkussen. In de boeg is een rondzit met tafel op een verhoging geplaatst. Door de rugkussens net zo schuin te plaatsen als de vorm van de romp ter plaatse ontstaat in de breedte optisch lekker veel ruimte. In de lounge-stand zit je er prima. Rechtop zittend echter heeft het als rugsteun niet veel functie meer. Achter de rug is nog bergruimte te vinden net als onder de banken. Met een vulstuk is het geheel om te bouwen tot riant tweepersoons bed. Licht valt door een rond vluchtluik boven de dinette en twee patrijspoorten in de boorden. Te openen zijn ze ook voor de nodige ventilatie. De kombuis verdeelt zich over een stuur- en bakboordgedeelte. Een warme kant met keramisch kookplaatje en een oven. Aan de andere zijde een werkblad met spoelbak. Onder de kookplaat is een koelkast geplaatst. Naast de spoelbak is voldoende ruimte voor een snijplank. Ook aan bergruimte onder en boven de beide consoles is geen gebrek. Toch doet de keuken wat druk aan. In de beperkte ruimte is gekozen voor een afwerking in kersen gecombineerd met een zwart paneel voor een schuifdeurkastje, weer een andere kleur keukenblad en opdek deuren en -lades. Het is goed geplaatst en netjes afgewerkt maar toch zou een Europeesche timmerman er een strakker geheel van maken met een meer éénvormige materiaalkeuze. De trap, vloer en opstaande vlakken onder de banken zijn met hoogpolig tapijt bekleed. Daar moet je van houden. Het voelt op je blote voeten lekker aan maar laat zich wel wat lastiger schoonhouden. De natte cel bevindt zich aan stuurboord direct naast de ingang. Je kunt er douchen maar stahoogte is er niet voldoende dus dat zal dan zittend op het toilet moeten. De afvoer is in de kunststof antislip vloer opgenomen. Er zijn geen moeilijke hoeken wat het schoonmaken en –houden makkelijk maakt. Voor gebruik van het toilet of het wasbakje biedt de badkamer voldoende bewegingsruimte. Ventileren kan door een patrijspoort te openen. De Crownline 315 SCR biedt comfort voor vier personen, onder de kuipvloer is een tweede bed te vinden. Voor de voeten is niet al te veel ruimte in de hoogte maar omdraaien blijft wel kunnen. De lengte is in ieder geval voldoende. Ook hier zorgt een patrijspoort onder een kuipbank voor licht en lucht.

Buiten is echter de plaats waar het ware leven op een boot als deze zich afspeelt. Daar staat een riante kuip voor ter beschikking. Op allerlei manieren kun je een gewenste zit- of ligpositie aannemen. Voor de stuurman en meevaarder een twee-zits flip-up bank die staand en steunend of wat dieper zittend gebruikt kan worden. Het dashboard is overzichtelijk gehouden. Wel is de vormgeving van de klokken geïnspireerd op de Amerikaanse automobielindustrie uit de jaren vijftig. Het staat mooi zo’n halfronde set meters met alle ter zake doende motor- en vaarinformatie. Een paneel met bedieningsknoppen zit wat meer uit zicht en voor extra beeldschermen is volop de ruimte. Aan bakboord naast de cockpit is een loungebank geplaatst met aan het voeteneinde de buitenbar. Achter de stuurbank kunnen 5 personen rond een tafel zitten maar zijn de rugsteunen ook te keren waardoor je weer naar achteren kijkt. Handig voor als er een skiër achter hangt die je toch maar liever in de gaten houdt. Het zonnedek achterop kan vergroot worden door de rug van de achterbank weg te klappen. Een nog groter zonnedek vind je op het kajuitdak, voor het windscherm waarvan het middendeel klapbaar is. De afwerking van het geheel staat op een hoog niveau. Het polyesterwerk is smetteloos strak en waar het ook maar even kan met vinyl afgewerkt. Handgrepen overal maken de ergonomie verder af. Cupholders op alle denkbare plaatsen slijpen het buitencomfort fijn.

Met een druk op de knop gaat de motorkap omhoog. De zonaanbidders ter plekke dienen daarvoor te wijken maar de aanblik van de techniek is het waard. Twee V8 Mercruisers van 300pk elk drijven deze Crownline 315 aan. Bravo III sterndrives met een duoprop verzorgen het maalwerk onder water. De volle breedte van het achterschip wordt ingenomen door motoren en appendages. Het luik legt de gehele bovenkant bloot, je kunt daarmee overal goed bij voor inspectie en onderhoud. Het motorruim is voorzien van een automatische brandblusinstallatie. Bij calamiteiten kan de kap gesloten blijven waarmee er geen extra zuurstof bij de brandhaard komt.

We varen met de Crownline 315 op de Maas. Die is ter plekke niet zo breed. Importeur Kolvenbach blijkt goed te weten waar zijn boten toe in staat zijn. Wij alleen nog niet dus volgas “even omdraaien” is in eerste instantie best angstaanjagend met de oevers zo dichtbij. Het vormt echter geen enkel probleem voor de boot, ook niet met de motoren vol aan het werk. Dit is spelevaren in z’n heftigste vorm. Om dat goed en veilig mogelijk te maken heeft Crownline veel aandacht besteed aan het onderwaterschip. De kimmen van de boot zijn midscheeps voorzien van luchthappers. Volgens het stepped hull principe wordt er hiermee lucht onder de boot toegevoerd. Dit zorgt voor een betere acceleratie en brengt de boot eerder in plane. Daar is dan ook nog eens minder brandstof voor nodig. Het nadeel van een stepped hull echter is dat met verminderd nat oppervlak ook minder grip op het wateroppervlak is. Zoiets wreekt zich in stevig bochtenwerk. Om uitglijders te voorkomen zijn de ventilatie-openingen in de romp van de Crownline voorzien van f.a.s.t. tabs. Een soort vleugels die zijdelings gaan “happen” zodra je de boot een bocht ingooit. Daarnaast is de V-vorm ver naar achteren doorgetrokken over het kielvlak. Ook dit draagt bij aan koersstabiliteit zodra er geventileerd wordt. Bij een lage snelheid zijn sportboten altijd wat zenuwachtig. Doordat er gevaren wordt als waterverplaatser ontstaat er een gat in het water vlak achter de boot. De stroming van het omliggende water die dat gat wil opvullen en duwt het achterschip naar een kant. Dat wordt weer tegengegaan door de andere kant waarmee een mooi oscillerende slingerkoers ontstaat. Corrigeren maakt het doorgaans erger. Crownline heeft onder water op de hoeken van het achterschip vortex generators geplaatst. Deze maken een werveling die het weer terugstromende water achter de boot vertragen. Het eerder genoemde gat wordt iets later gedicht en heeft daardoor minder grip op het stuurgedrag van de boot op lage snelheid. Deze theorie komt goed overeen met de praktijk. De haven uit gaat probleemloos zonder aanleiding tot correcties. Een boegschroef zit er niet in, met twee motoren kun je prima manoeuvreren zonder een dergelijke stuurhulp. Met een motor voor- en de ander achteruit draait de boot om de as. Zo met 19km gaat de boot in plane. De weg ernaartoe is kort en sensationeel. Accelereren doet de crownline als de spreekwoordelijke brandweer. Schrap zetten helpt niet, een handgreep of stoel is nodig om niet gelanceerd te worden. Motorgeluid blijft onder alle omstandigheden beperkt. Op volle snelheid is het weinig meer dan een aangename zoem op de achtergrond. Ook de boot zelf is stil. Geen piepend of krakend interieur, de kastjes blijven gewoon dicht ook op golven.

Varen met de Crownline 315 SCR is een feest. Dat is dan ook de sterkste troef van deze Amerikaan. Je kunt dat feest delen met veel vrienden, daar is het buitengebeuren uiterst geschikt voor. Maar met het beschikbare interieur is er ook de mogelijkheid met het gezin op vakantie te gaan. Dat geeft een breed inzetbare boot, dermate verleidelijk dat een flink aantal vaaruren al snel op de teller zal staan.

Maten en gewichten:
LOA 9,88m
Breedte 2,95m
Kruiphoogte 2,64m
Diepgang 1,00m
Gewicht 4500kg
Motoren 2x Mercruiser 350 MAG MPI (300pk)
Brandstof 526L
Prijs 154.255,-

Voor meer informatie: Kolvenbach Watersportparadise Engelseweg 219 5705 AE Helmond 0492 522483 [email protected] www.watersportparadise.nl

Facebook Comments "Crownline 315 SCR - Een stel spierballen met flink wat comfort. "