Tohatsu 2010

Artikel - Tohatsu 2010

Evenals in voorgaande jaren heeft Tohatsu ook in 2010 de nodige noviteiten voor u in petto. Tohatsu blijft haar producten continu verbeteren en is nu al bezig om aan de eisen die pas in de toekomst gaan gelden te voldoen.

Als oudste Japanse fabrikant van buitenboordmotoren heeft Tohatsu zich erop toegelegd om de huidige motorenlijn verder te ontwikkelen en te perfectioneren in plaats van slechts te focussen op het ontwikkelen van motoren met steeds hogere vermogens zoals vele andere fabrikanten doen. Tohatsu behoort qua kwaliteit dan ook tot de beste buitenboordmotorenfabrikanten ter wereld. Niet voor niets komt Tohatsu in klanttevredenheidonderzoeken zeer regelmatig als winnaar uit de bus. Kwaliteit in plaats van kwantiteit, dat is de grootste kracht van onze motoren.

Als we de lijn van motoren bekijken, valt op dat Tohatsu in de motoren t/m 30 pk kiest voor viertakttechniek. Het voordeel van deze techniek is dat de motoren een zodanig karakter hebben dat deze uitermate geschikt zijn voor lange tochten op lagere snelheid, zoals bijvoorbeeld op de vele plassen in Nederland. Vanaf 30 pk vertrouwt Tohatsu op de vooruitstrevende TLDI-techniek. Dankzij deze techniek zijn deze motoren zeer spaarzaam met brandstof, voldoen zij aan de strengste milieueisen en bieden zij tevens uitstekende prestaties die vooral grotere viertaktmotoren nogal eens missen.

Dat Tohatsu alle motoren in haar gamma serieus neemt, bewijst wel de grote aandacht die er is besteed aan de 2.5 en 3.5 pk viertakt. Dit zijn eencilinder motoren, voorzien van vrijloop en vooruitschakeling met een geïntegreerde tank van 1 liter. Ondanks dat er aan het uiterlijk niets gewijzigd is ten opzichte van modeljaar 2009 is er onder de motorkap sprake van een ware revolutie. Zo werd het motorblok stevig onderhanden genomen en waar mogelijk verder verbeterd, speciaal op punten van demping van het motorgeluid. Verder werd de ontsteking voorzien van een krachtiger magneet waardoor er een sterkere vonk door de bougie wordt geproduceerd wat een betere verbranding tot gevolg heeft. Daarnaast heeft ook de carburateur een aantal aanpassingen ondergaan. Het totaalresultaat van al deze verbeteringen is dat deze motoren minder brandstof verbruiken en dus ook minder vervuilen. Bovendien zijn deze alreeds stille motoren nog eens 4 dB minder geluid gaan produceren. Kortom: met deze motoren koopt u toptechniek in de kleinste vermogensklasse.

De volgende modelreeks bestaat uit de 4, 5 en 6 pk eencilindermodellen. Voor 2010 wordt de 6 pk langstaartuitvoering nu standaard voorzien van een lichtspoel met gelijkrichter en een zogenoemde werkschroef. Omdat deze motoren vaak worden gebruikt achter een zeilboot of een sloep waar trekkracht en comfort belangrijker zijn dan snelheid is dit een welkome ontwikkeling. De in 2009 geïntroduceerde 6 Sail Ultra Lang blijft wegens groot succes ook in 2010 in het programma.

De 6Z, 8 en 9.8 pk staan weer een treetje hoger op de motorenladder. Dit zijn tweecilindermotoren die niet voor niets meerdere vooraanstaande Awards op watersportgebied hebben ontvangen. In prestaties zijn deze motoren ongeëvenaard. De uitgesproken stille manier waarop deze motoren hun werk doen, is indrukwekkend. Voor 2010 zijn de 8 en 9.8 pk elektrisch gestarte versies optioneel leverbaar met powertilt installatie. Met deze installatie kunt u de motor elektrisch omhoog kantalen als u bijvoorbeeld door ondiep water vaart of als u aan het einde van de tocht de motor omhoog wil kantelen om aangroeien van het staartstuk te voorkomen.
De 6Z is een 6 pk tweecilinder motor. Dit is in feite een iets teruggeschroefde 8 pk. Het voordeel van deze motor boven een 6 pk eencilinder is het nog rustiger draaien van de motor. Zowel wat betreft trillingen en geluid is deze motor net een stapje hoger. De 6Z is overigens ook in een elektrisch gestarte versie leverbaar.

In de kleine middenklasse springen de 15 en 20 pk direct in het oog. Deze compacte krachtpatsers zijn in vele varianten leverbaar. Handgestart voor achter een rubberboot of kleine open polyesterboot, of een elektrisch gestarte versie met of zonder afstandbediening. Wilt u powertilt op deze motoren zodat ze makkelijk omhoog klappen? Ook dat is mogelijk. Tohatsu heeft er alles aan gedaan om in elke klasse de meest verfijnde, betrouwbare en gebruiksvriendelijke motoren te ontwikkelen.

De 25 en 30 pk zijn al enkele jaren regelrechte bestsellers en dat is uiteraard niet voor niets. Deze driecilindermotoren herbergen toptechniek in optima forma en zijn de afgelopen jaren meermalen uitgeroepen tot de beste motoren in deze vermogensklasse. Het meest revolutionair is hun brandstofinjectie gecombineerd met ontsteking in één centrale computer die werkt op de spanning van de motor en dus geen accu nodig heeft om te kunnen functioneren. Daardoor zijn deze modellen ook in een handstartversie leverbaar en in het geval van een leeggelopen accu altijd te starten. Dat maakt dat deze motoren uitstekend dienst kunnen doen achter een opblaasbare rubberboot die u in de auto meeneemt op reis, maar ook in een complete uitvoering met powertrim en -tilt achter een consoleboot.

Vanaf 40 pk stapt Tohatsu over naar de beproefde TLDI-techniek. De TLDI motoren hebben het beste van twee werelden in zich verenigd. De snelheid en acceleratie van een tweetakt en de relatieve rust en zuinigheid van een viertaktmotor. Het grote voordeel van een TLDI motor is dat ze niet voorzien zijn van het hele kleppensysteem van een viertakt, het resultaat: een lichtere, betrouwbaarder motor met een minimum aan onderhoud.

De 40 en 50 pk TLDI zijn goede voorbeelden van de grote voordelen die de TLDI techniek biedt. Deze motoren zijn bijzonder compact en licht, maar leveren wel de prestaties die van ze verwacht mogen worden. Onder de motorkap is er een aparte sensor bijgekomen om de precieze temperatuur van de compressor te kunnen regelen. Bovendien zijn de hoeken waarop brandstof en lucht in de cilinders worden geïnjecteerd gewijzigd waardoor de uitlaatgassen nog schoner zijn geworden. Deze motoren voldoen daardoor aan de actuele eisen van CARB die gelden in Californië en tot de strengste ter wereld behoren.
Deze motoren zijn leverbaar met knuppelbesturing alsook met afstandbediening. Bij de versie met afstandbediening worden de motoren compleet geleverd met schakelbox en toerenteller met waarschuwingslampje voor oververhitting, te lage accuspanning en olieniveau. Bovendien wordt er een aparte meter geleverd voor de stand van de motor zodat deze optimaal te trimmen is met de standaard geleverde power trim/tilt installatie en ook de propeller wordt standaard meegeleverd. Voor 2010 is de bestickering van de motorkap aangepast aan de laatste designspecificaties.

In de loop van 2010 worden de 70 en 90 pk TLDI voorzien van een nieuw uiterlijk. Dit uiterlijk zal in de familietraditie passen zoals die door de 115 pk is gestart: een ronder, modern, stoer model. Het voordeel is bovendien dat de inlaatlucht een ander traject zal volgen dan tot nu toe bij deze motoren het geval was. Hierdoor worden de motoren een stuk stiller en wordt het vaarcomfort verder verhoogd. Uiteraard krijgen ook deze motoren het nieuwe ontwerp van de stickers op de motorkap. Onderhuids zijn het brandstof- en luchtinjectiesysteem zodanig gewijzigd dat ook deze motoren weer schoner zijn geworden en aan de actuele CARB eisen voldoen.

Als laatste heeft ook de 115 pk TLDI, het topmodel van Tohatsu, voor 2010 een technische update ondergaan. Bij deze motor is het brandstof- en luchtinjectiesysteem nog verder verbeterd, waardoor deze nu net als zijn kleinere collegae ruimschoots aan de actuele CARB eisen voldoet. Uiteraard heeft ook ons topmodel de nieuwe kernmerkende Tohatsu bestickering op de motorkap gekregen.

Excellent Watersport heeft het initiatief genomen om een unieke garantietermijn van vijf jaar te verlenen op alle Tohatsu motoren die verkocht worden via de erkende dealers. Daarnaast is Excellent Watersport de initiator van het vernieuwende en milieubewuste T.E.N. systeem. Hiermee worden alle nieuw verkochte Tohatsu motoren klimaatneutraal gemaakt voor een periode van vijftien jaar. In het tropisch regenwoud wordt er een speciaal Tohatsu bos geplant met bomen die de CO2 uitstoot van de motoren opnemen. Op alle gebieden denkt Tohatsu na over duurzaamheid, zowel voor mens als milieu.

www.tohatsu.nl

Facebook Comments "Tohatsu 2010"




                         My IP