Dannijs Boatland.nl - Assortimentleverancier in sportboten

Artikel - Dannijs Boatland.nl - Assortimentleverancier in sportboten

Tussen importeurs die zich concentreren op een merk is ook een andere bedrijfsvorm mogelijk. Mega Boat Store Dannijs in Meppel is daar een voorbeeld van. Hier vormen een achttal klinkende namen in snelle sportboten en een drietal aansprekende merken in outboards het kernassortiment. Niet zozeer gebaseerd op de beschikbaarheid van een importlijn maar samengesteld op basis van veel ervaring met de wensen van de klant. Boatland is een initiatief van Elwin en Ardi Dannijs. Watersport is de heren al sinds 1973 met de paplepel ingegoten door hun ouders met een watersportbedrijf in Roelofsarendsveen. Vanaf 1991 is Dannijs in Meppel gevestigd en heeft zich ontwikkeld tot een van de belangrijkste spelers op het gebied van trailerbare sportboten. In een opvallend pand wordt 9000m2 watersportplezier geboden. Natuurlijk een keur aan snelle boten maar ook alle accessoires die daarbij horen. Fenders, wakeboards, wetsuits met daarnaast propellors, onderhoudsmiddelen of andere technische onderdelen. One stop shopping is de filosofie achter Boatland.

Zet tien verschillende merken sportboten op een rij en voor je het weet dringt de vraag zich op wat de een nu toevoegt aan wat de ander ook heeft. Toch zijn er wel degelijk verschillen binnen deze ogenschijnlijke uniformiteit wat maakt dat iemand met een stel kinderen op een andere boot uitkomt dan degene die ook nog eens een hengel wenst uit te gooien of puur voor de snelheid gaat. Daarbij zijn prijs, bouwkwaliteit of uitstraling ook argumenten die de keuze voor het ene of andere model bepaald.



In- of outboard
Misschien wel het belangrijkste onderdeel van een sportieve boot is de motorisering. Het is tenslotte de bedoeling om met dit soort boten over het water te knallen. Slenteren doen we wel in een sloep met een klein dieseltje. Diesels in een sportboot komen voornamelijk voor in de grote offshore modellen waar actieradius belangrijk is. Een set benzinemotoren met voldoende pk’s om een snelvarend zeegaand jacht voort te bewegen vraagt om een tankinhoud die niet echt handig is. Een sportboot bedoeld voor binnenwater kan dan wel worden uitgerust met een diesel maar voor je het prijsverschil tussen een benzine en diesel hebt weggewerkt met het gunstiger verbruik van een zelfontbrander zit je fulltime op het water. Ook qua gewicht en acceleratie levert deze combinatie niet de optimale mix. Milieuvriendelijk(er) is het wel. De keuze richt zich eigenlijk meer op de vraag of we voor een inboard of buitenboordmotor gaan. Volvo en Mercruiser zijn de belangrijke spelers op het gebied van inbouw benzinemotoren. Kenmerkend voor een boot met een inboard is het zonnematras op de motorkap. Ook liggen deze boten wat dieper met de kont in het water. Een inboard is fors zwaarder in gewicht dan een vergelijkbare aangehangen motor. Daarbij wordt er vaak een zwemplatform boven de heckdrives geplaatst zodat even een duik nemen geen onaangenaam contact geeft met de aandrijving. Hoewel praktisch geeft dit echter wel wat extra gewicht op een ongunstige plaats, helemaal achterop. De vaareigenschappen van een inbouw zijn iets bedaarder. In een vergelijk duurt het wat langer voor de boot op topsnelheid is, ook pakt de motor vanuit stilstand wat trager op. Met standaard stuurbekrachtiging is de bediening wel weer vederlicht, zonder een optionele hydraulische stuurset voor een buitenboord heb je daarmee wat meer werk aan het stuurwiel. Glastron, Rinker en Montery zijn merken waar vooral inboards worden toegepast hoewel er ook enkele modellen in de lijn zitten die met een buitenboord worden uitgerust.
Suzuki, Evinrude en Mercury zijn de huismerken van Dannijs in buitenboordmotoren. Hoewel Volvo en Mercruiser in hun doorontwikkelingen niet stilzitten is een moderne buitenboord technisch bezien toch wat verder. De motoren lopen rustiger en hebben een lager brandstofverbruik terwijl de prestaties weer wat hoger liggen. Dat geldt echter ook voor de prijs, een buitenboord is toch wat duurder in de aanschaf.
Fletcher is het merk wat bij uitstek geschikt is voor aangehangen motoren. Een product uit Engeland tussen flink wat tegenhangers uit de USA. Sinds de start in 1964 zijn er zo’n 80.000 boten van stapel gelopen met de nadruk op de modellen met een buitenboord.



Bouwkwaliteit
Fletcher, Montery en Rinker worden met de hand lay up methode vervaardigd. De glasmatten waar een polyester boot uit wordt opgebouwd worden dan handmatig doordrenkt met hars en harder. Minder geavanceerd dan bijvoorbeeld het gesloten mal systeem van Glastron. Met dit VEC systeem wordt een constante kwaliteit bereikt en milieuwinst geboekt door een veel geringere uitstoot van styreen. De hars en harder worden niet door mensen gemengd en verwerkt maar in de juiste mengverhouding en hoeveelheid de mal ingepompt. Een maandagochtendmodel is daarmee uitgesloten. Waarom een werf toch kiest voor de handmatige methode? Zolang er voldoende ervaring en vakmanschap aanwezig is kun je op de zwaarder belaste plaatsen een dikker laminaat toepassen. Een volautomatisch systeem als VEC laat zich daarin wat lastiger sturen.
De mallen die gebruikt worden bepalen voor een groot deel de kwaliteit van een boot. Gebruikelijk is een rompje of 1000 uit een mal maar dan moet je tussentijds de plug wel bijwerken om ook bij de laatste nummers een strak geheel te krijgen. Een werf als Montery vindt dat dit beter kan en vervangt de mallen al na 70 exemplaren. Geen kleinigheid want juist deze werf past een mal toe die ingewikkelder is dan het gemiddelde. Trek maar eens een luik open. Doorgaans sluit het redelijk en wat er toch naar binnen lekt wordt door de bilgepomp geloosd. Montery heeft op dit vlak een brede flens met oversized doorvoeren voor afwatering naar buiten. Details die zich op de langere termijn uitbetalen in een frissere boot die dan ook weer en hogere inruilwaarde heeft. Service is in dit licht natuurlijk ook belangrijk. Een boot is al snel een complex geheel waar zelfs als de basis goed is toch het een en ander aan kan mankeren. Overgeleverd worden aan de grillen van een werf ergens ver weg past niet in de optiek van Dannijs. Er is een eigen serviceafdeling voor polyesterwerk en service of reparatie aan motoren. Een probleem wordt dan ook direct opgelost zonder te wachten op een uitspraak van de werf. Ook voor regulier onderhoud hoef je met deze expertise niet naar een ander.

Comfort
Sportboten hebben een stevige parallel met de autoindustrie. Ook op het water heerst een spanningsveld tussen optimale prestaties of comfort. Vaar je met je gezin dan is een naked cigarette waar je met een helm op achter een uitgekleed carbon dashboard zit niet de beste keuze. Zoiets lijkt op boodschappen doen met een F1 bolide. Meer voor de hand ligt dan een bowrider, cuddy cabin of cruiser. Mooie termen voor een boot met zitplaatsen in de boeg, een bescheiden accommodatie in het vooronder met daarboven en zonnedek of een jacht met en volwaardig interieur. Natuurlijk, hoe groter hoe meer mogelijkheden er zijn voor aangename zaken. De keerzijde is echter wel het gewicht. Een loodzware intimmering in de boeg is prettig om in te verblijven maar maakt wel dat de boot langzamer in plane komt en meer brandstof verbruikt. Er wordt dan ook veelvuldig skai en tapijt toegepast in plaats van zwaarder hout. Pas wanneer de maat van een boot bepaald dat deze niet meer trailerbaar is zijn er wat meer mogelijkheden om een interieur op te waarderen met mooiere materialen dan bijvoorbeeld het obligate hoogpolige tapijt op de kajuitvloer. Hiermee kom je in het segment van de sportcruisers.
De kleinere modellen hebben vaak hetzelfde euvel als een sloep. Waar laat je het toilet. Een ludieke oplossing met schermen of een tent voor iets van privacy werkt eigenlijk niet. Pas ergens in de 20ft ontstaat er in een bowrider voldoend ruimte om een toilet in de console van de meevaarder te plaatsen. In een cuddy of cruiser geldt dit probleem niet maar daarmee is het buitenleven wel weer wat beperkter.
Ook de vaareigenschappen dragen bij aan het comfort. Voorzieningen om ook op lage snelheid niet teveel stuurcorrecties te hoeven doen neemt veel nervositeit weg, zowel bij de boot als de opvarenden. Hier is een inboard weer in het voordeel. De prestaties zijn iets minder maar het vaart wel rustiger. Wil je harder, dan vertaald zich dat in een onrustiger vaargedrag.



Uitstraling
Sportboten willen nog wel eens kampen met het imago ordinair te zijn. Vraag het maar eens aan een willekeurige zeiler. Dat is echter een stelling die te kort door de bocht is. Wel is het en kwestie van smaak. De verschillende producenten hebben daar hun eigen benadering in waarmee de ene boot een hoger blingbling gehalte heeft dan de andere. Zet een uitbundig vormgegeven Style uit Brazilië maar eens naast de strakke lijnen van een Glastron en je kunt ze toch echt niet over een kam scheren. Op chique kan ook. Montery of Rinker hebben weer wat rondere lijnen en een interieur wat goed aansluit op wat we hier in Europa gewoon zijn. Fletcher zit weer meer in de sportieve hoek met een wat soberder vormgeving.
Voor speciale wensen is in de wijze van produceren geen ruimte. Zonder massaproductie zou een sportboot in een aanmerkelijk hogere prijsklasse vallen. Om toch aan individuele wensen tegemoet te kunnen komen kun je de kleurstelling van de boten wel op maat bestellen. De meeste websites van de producenten bieden de mogelijkheid een romp en bekleding in de beschikbare kleurcombinaties af te beelden om zo te ontdekken wat je het mooist vindt. Ook de verschillende bestickeringen zijn zo vooraf in te schatten al mooi of lelijk.

Zomaar enkele overwegingen die je tegen kunt komen als geïnteresseerde in een snelle boot. De rode draad is dat iedere boot zijn eigen karakter heeft. Je oriënteren bij een leverancier die vanuit een veelheid aan merken in staat is een advies te geven wat ook echt bij je past is een voordeel boven de vertegenwoordiger van een enkel merk. Daar zal die ene modellenlijn altijd bij je passen, reëel of niet.
Daarbij zijn de heren Dannijs zelf enthousiaste watersporters. Men weet waar het over gaat, wat belangrijk is en wat niet. Het merendeel van de boten worden uit voorraad geleverd. Met zo’n stoer speeltje wil je natuurlijk wel het liefst direct varen zodra de beslissing is gevallen. Dannijs maakt dat mogelijk met een gedegen advies, goed gevulde showroom, voorraad in boten, trailers en accessoires, een goed geoutilleerde werkplaats voor het vaarklaarmaken en vooral met veel plezier in deze tak van sport.



Voor meer informatie:
Boatservice Dannijs
Setheweg 18
7942 LB Meppel
T +31 (0) 522 - 24 05 11
F +31 (0) 522 - 25 93 11
E [email protected]
www.boatland.nl

www.fletcher-boats.co.uk
www.glastron.com
www.rinkerboats.com
www.montereyboats.com
www.fibrafort.com.br
www.sea-doo.com
www.aquamar.it
www.suzuki.nl/marine
www.evinrude.com
www.mercurymarine.com

Facebook Comments "Dannijs Boatland.nl - Assortimentleverancier in sportboten"