Winsome - De sloep als maatpak

Artikel - Winsome - De sloep als maatpak

Voor liefhebbers van sloepvaren is er volop keuze uit een veelheid aan merken en modellen. Vaak echter zijn de onderlinge verschillen maar moeilijk te ontdekken. Bij seriebouw is nu eenmaal geen plaats voor individualisme. Er is een basis met daarnaast een meer of minder uitgebreide optielijst en dat is het dan. Of toch niet? In de visie van AVR watersport, geestelijk vader van de Winsome sloepen, ligt dat anders. Er is geen standaard of basismodel. Iedere boot wordt geheel naar wens van de klant afgebouwd waarmee ieder exemplaar een geheel eigen identiteit krijgt. De enige overeenkomst is een onberispelijke bouwkwaliteit.

AVR watersport heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot één van de belangrijkste sloependealers in Nederland. De onderneming bestaat nu ruim 6 jaar. Na de start in een bescheiden onderkomen in Gouda is sinds kort intrek genomen in 600m2 showroom te Waddinxveen. Aan de basis van dit succes staan de dealerschappen van verschillende scherp geprijsde toer- en visboten naast outboard en dieselsloepen. Topcraft, Oudhuijzer sloepen, Riomar en Liberty zijn enkele van de merknamen waar het allemaal mee begon. Hoewel hiermee een meer dan compleet assortiment valt samen te stellen miste er aan de bovenkant toch nog iets. Na een onverwacht succesvolle introductie van een polyester vlet met een inboard ontstond als snel het idee om een eigen sloepenlijn te ontwikkelen waarmee de Winsome sloepen zijn ontstaan. De serie bestaat uit vier types in drie lengtematen. Sloepen in 5,5m, 6,5m en 7,5m. De vlet is verkrijgbaar als 5,5m model. In de drie jaar dat AVR deze sloepenlijn aanbiedt, zijn er reeds zo’n 25 exemplaren van stapel gelopen.

Er zijn veel boten die een zekere anonimiteit uitstralen en de status van gebruiksartikel te water maar moeilijk ontstijgen. Daar tegenover staan exemplaren die iets met je doen. Noem het besmetting of verliefdheid. Al bij de eerste aanblik zie je jezelf achter het stuurwiel op weg naar die ene idyllische aanlegplaats. De Winsome vlet 5,5m is zo’n boot. In deze lengte met een breedte van 2,05m een compact en daarmee handzaam formaat. De vlet heeft nauwelijks een zeeg waardoor de gestrekte ronde boeg in het oog springt. De kabelaring met een forse kopleguaan doet daar nog eens een flinke schep bovenop. De romp heeft een laag vrijboord waardoor met eerder genoemde gematigde zeeg de doorvaarthoogte beperkt wordt tot 75cm. In gebieden met veel lage en vaste bruggen een uitkomst. Ook de geringe diepgang draagt bij aan de grootte van het vaargebied wat met dit scheepje te ontdekken valt. De vlet heeft een rondspant romp waarvan de vorm bijna overeenkomt met een halve cirkel. De waterlijn staat daarmee niet haaks op het wateroppervlak maar loopt er schuin in weg. Met een dergelijke weke kim is er weinig aanvangsstabiliteit. Oftewel, stap aan boord en de boot zegt enthousiast hallo tegen je. De eindstabiliteit van deze rompvorm is echter wel weer erg groot. Dus het eerste stukje helling gaat makkelijk, daarna ligt ze als het spreekwoordelijke huis in het water. Bij een knikspant romp is dat andersom Daar is veel aanvangstabiliteit voorhanden maar ga je daar doorheen dan ontstaat er een risico op kapseizen. Een rondspant is in theorie dus wat veiliger maar kan in golven wel wat oncomfortabel gaan rollen. Om dat tegen te gaan heeft de vlet aan weerszijden van de lange kiel een tweetal kimkielen om dit slingeren tegen te gaan.
Zoals bij alle Winsome’s het geval is bepaald de klant de indeling en afwerking. Verschillende houtsoorten, een andere rompkleur of een andere vorm van de stuurstand is allemaal mogelijk zonder dat de kosten uit de hand lopen. Ook leent de vlet zich erg goed voor elektrisch varen.

De Winsome sloepen onderscheiden zich door een hoge graad van afwerking. Denk niet dat door de wensen van de klant toe te passen, er een soort zelfbouwproject ontstaat. De boten worden in Polen gebouwd. Maar de mallen zijn eigendom van AVR en alle toegepaste materialen komen uit Nederland. Doordat er op maat gebouwd wordt is de (Nederlandse) begeleiding intensief. De mannen die het uiteindelijk moeten doen komen uit Polen maar hebben wel een 8 jarige opleiding in Nederland genoten bij een gerenommeerde botenbouwer. Je kunt dan ook aan geen enkel detail zien dat de sloepen ergens gebouwd zijn waar de lonen nog enigszins betaalbaar zijn.
De drie Winsome sloepen hebben een overnaadse romp met een bijna hartvormige spiegel. Het roer kan aangehangen of doorgestoken worden. Onderling verschillen de boten in lengte en in specificatie van de opdrachtgever. De luxe uitstraling van de Winsome’s is echter bij alle drie de maten nagenoeg gelijk. De kleinste is dus zeker geen instapmodel. Er kunnen slechts wat minder mensen aan boord een zitplaats vinden dan in de grootste van 7,5m. Andere verschillen zijn het maximaal toegestane motorvermogen en daarmee de te behalen snelheid. Bij een waterverplaatser als een sloep wordt de rompsnelheid bepaald door de lengte van de waterlijn. Hoe langer deze is, hoe hoger de theoretische maximale snelheid komt te liggen. Nog harder kan maar daar is bij een sloep onevenredig veel extra PK’s voor nodig naast voorzieningen om het ingraven van het achterschip te voorkomen. Snel varen met een sloep kan dus wel, maar het originele ontwerp van een sloep is gemaakt met zeewaardigheid in gedachten. Winsome sloepen zijn voorzien van flinke vinnen onder de spiegel om die zeewaardigheid te kunnen combineren met een behoorlijk snelheidspotentieel.

Het water op
Een boot laat zich het best beoordelen in zijn element. We steken daarom van wal met een drietal Winsome’s. De grootste in de range van 7,5m en twee kleinere maten van 6,5m. De een met een mahonie interieur en een andere met een afwerking in blank teak. In mahonie is de blank gelakte boot een plaatje. De teak variant voegt daar iets unieks aan toe. Lakken zal nooit nodig zijn. Ook olie is niet toegepast. Het houtwerk blijft onbehandeld en zal in de zon vergrijzen. Dit kun je mooi vinden en het zo laten of met oppoetsen de originele lichte kleur weer terughalen. Hoewel een kwestie van smaak vinden wij vooral de teakversie erg goed geslaagd.
De vaareigenschappen zijn zoals ze horen te zijn. Stabiel, voorspelbaar en koersvast. Maar er valt ook iets op. Stationair op de diesel lijkt het wel een elektrosloep. Met name in de 7,5m ontbreekt motorgeluid. Op dit exemplaar is dan ook extra aandacht aan de isolatie van de motorkist besteed en is het vlak ontdreunt. Met goed gevolg, bij het eruit hijsen van de boot werd vergeten dat de motor nog liep. Pas op de trailer maakte een laatste guts koelwater duidelijk dat de sleutel van de 80PK Vetus nog even omgedraaid moest worden. Een dergelijke vergissing is met een herrieschopper in de motorkist ondenkbaar. Ook motortrillingen zijn bij alle drie de sloepen afwezig.

Zo laten de Winsome sloepen een uitgebalanceerde indruk achter. Zowel technisch als in de afwerking behoren deze sloepen tot het beste wat op dit gebied te koop is. Uniek is de mogelijkheid om maatwerk te leveren. Niet verwonderlijk dat er reeds een behoorlijk aantal van rondvaren en er ook in deze wat mindere tijd een goed gevulde orderportefeuille is. Coming soon zijn een 7,5m in Bently stijl afgewerkt waarvan diverse stijlelementen refereren aan het interieur van deze limousines. Ook is het ontwerp van een speedsloep met een 5,3L V8 onder de kap bouwrijp. Een ander interessant project is dezelfde 7,5m maar dan met een elektromotor en een indeling die geheel afgestemd is op het varen met zakenrelaties.

Voor meer informatie:
AVR Watersport
Coenecoop 139
2741 PJ Waddinxveen
T 0182 392403
[email protected]
www.avrwatersport.nl

Facebook Comments "Winsome - De sloep als maatpak"




                         My IP