Lomatec Dieselmotoren - Een budgetvriendelijk alternatief

Artikel - Lomatec Dieselmotoren - Een budgetvriendelijk alternatief

De keuze in dieselmotoren voor nieuwbouwjachten en de vervangingsmarkt is overzichtelijk. Een aantal bekende merken profileren zich met een lijn gemariniseerde industrieblokken. De kleur van de motor is een opvallend verschil, verder zijn er veel overeenkomsten. Ook de prijs. Een nieuwe motor is vaak een grootaandeelhouder op de rekening van de refit. Met de komst van Lomatec diesels verandert er echter iets in dit landschap. Veel motor voor een opvallend scherpe prijs kan nu ook.

Lomatec wordt sinds 2 jaar geïmporteerd door Pemar Boats in Aalsmeer. De motoren komen uit China waarmee direct het forse prijsverschil met de concurrentie nader verklaard is. In ontwikkeling is een Europees dealernetwerk waarin o.m. Noorwegen nu al een belangrijk afzetgebied is geworden. Aldaar voornamelijk in de hogere vermogensklasse, hier in Nederland vindt juist de kleinere 27PK in behoorlijke aantallen de weg naar een nieuwe eigenaar. Op dit moment is deze 27 de kleinste in een serie van 10 modellen tot 300PK. Een 10PK is in aantocht.

De 27PK driecilinder nader bekeken levert het beeld op van een goed uitgeruste motor. Voor de basis stond Nissan model. Dit blok wordt af-fabriek voorzien van alle appendages om het goed te laten zwemmen. Voor onderhoud en controle kun je van bovenaf bij het brandstof- en oliefilter. De peilstok is ook goed te bereiken en zit naast een pompje om het carter te legen. Voor de impeller moet je wel aan de voorzijde zijn, daar waar je ook de dubbel uitgevoerde V-snaar, weggewerkt achter een beschermkap, kunt controleren en eventueel vervangen. De keerkoppeling is van Technodrive, brandstofpomp en startmotor van Bosch en de waterpomp van Johnson. Dat maakt de slijtdelen van de motor zoals filters en de impeller gemakkelijk te verkrijgen zijn. Ook in het buitenland. Zowel de keerkoppeling als het oliecarter zijn van waterkoeling voorzien. Het blok zelf is indirect gekoeld. Voor het interne koelsysteem prijkt bovenop een expansievat.

Het is een direct ingespoten diesel waarbij voorgloeien niet nodig is om het te laten starten. Ook is voorzien in een stopknop, er hoeft geen hendeltje uitgetrokken te worden om de boel tot zwijgen te brengen. Het dashboard waarop dit wordt bediend is verrassend uitgebreid. Oliedruk en temperatuur, voltmeter, watertemperatuur, een grote toerenteller met digitale urenteller erin en zelfs ook nog een klokje. De ronde instrumenten zijn voorgemonteerd op een strak paneeltje. De motor staat in proefopstelling en kan dus aan. De nog koude start gaat moeiteloos en laat geen ouderwets dieselgenagel horen, eerder een mooie diepe brom. Start- of andere rook hebben we niet kunnen ontdekken. Alles bij elkaar een modern stuk techniek wat in deze vermogensklasse goed geschikt is voor bijvoorbeeld een sloep. Wapenfeit van Lomatec is ontegenzeggelijk de prijsstelling. Voor ? 3450,- staat deze 27PK vaarklaar in de motorkist. Een vergelijkbare concurrent prijkt al snel voor het dubbele in de lijst.

Maten en gewichten:
Aantal cilinders: 3
Direct ingespoten
Watergekoeld uitlaatspruitstuk met warmtewisselaar
Boring x slag: 80x90
Verplaatsing: 1.378 l
Verbruik 226 (g/kwh)
Vermogen 27pk / 3200rpm
Maximaal koppel: 77
Keerkoppeling reductie 2:1 of 3:1
Afmetingen 840x570x680mm(lxbxh) inclusief keerkoppeling
Gewicht 192 kg
Levering inclusief instrumentenpaneel
met kabelboom en motorsteunen
Motor is CE gekeurd
Garantie 1 jaar

Voor meer informatie:
Pemar
Witteweg 57
1431GZ Aalsmeer
tel: 06-20614792
www.scheepsdiesel.com
[email protected]

Facebook Comments "Lomatec Dieselmotoren - Een budgetvriendelijk alternatief"




                         My IP