Elektrisch varen - Oude techniek weer helemaal de toekomst

Artikel - Elektrisch varen - Oude techniek weer helemaal de toekomst

Varen met een electromotor lijkt nieuw maar is dat niet. Al in 1934 bracht Minn Kota een eerste op accu’s aangedreven buitenboord op de markt. Hoewel sportvissers de motor al snel op waarde wisten in te schatten heeft het concept decennia lang geen vaste voet aan wal gekregen als voortstuwing van plezierboten. Pas nu er een noodzaak ontstaat uit milieu- en andere overwegingen om verbrandingsmotoren in de ban te doen, staat varen op volts weer volop in de belangstelling.

JMsails in Giessen speelt op deze trend in met het dealerschap van Minn Kota boeg- en spiegelmotoren naast de mogelijkheden die Krautler inboard- en saildrivemotoren bieden. Er is veel knowhow op het gebied van deze aandrijving voor de hengelsport en de pleziervaart. De toename in laatstgenoemde doelgroep blijkt niet alleen maar voort te komen uit stijgende brandstofprijzen. Steeds meer (natuur)gebieden gaan op slot voor de benzine of oliestoker. Giethoorn was daar één van de eerste mee. De elektroboot is dan een aantrekkelijk alternatief en maakt in de verhuur stevig reclame voor zichzelf. Vaar er maar eens mee, het bedieningsgemak en vooral de rust zijn overweldigend. De stroomrekening valt in het niet bij het equivalent in benzine en het onderhoud lijkt zich te beperken tot een bemoedigend klopje op het motorhuis, eens per jaar. Met de accu’s als ballast op een gunstige plaats neemt de motor zelf weinig ruimte in beslag en weegt slechts een fractie van een conventionele buitenboordmotor. Zo rijgen zich nogal wat voordelen aan elkaar en voor je het weet wil je er ook één.

Toch is de aanschaf anders dan bij een benzine- of dieselmotor het geval is. Een goed advies is veel waard aangezien niet alleen het vermogen of stuwkracht goed afgestemd dient te worden maar ook de accucapaciteit en daarmee actieradius. JMsails wil dan ook eerst graag weten welk type boot er aangedreven dient te worden en met name hoe het verwachte gebruik eruit zal zien. Die gegevens bepalen de combinatie motor en accubank. Daarbij is iedere boot tot ca. 25ft geschikt om van een aangehangen Minn Kota te voorzien.
In de 75 jaar dat Minn Kota elektromotoren produceert heeft ze niet stilgezeten. Na tal van innovaties en wereldprimeurs staat er heden een uitgebreide reeks state of the art modellen met ieder zo hun eigen specifieke eigenschappen. Voor gebruik op zoet of zout water, boegmontage of aan de spiegel. Zelfs montage op de buitenboordmotor of hekdrive, vlak onder de waterlijn, is mogelijk. Eenmaal in plané met de hoofdmotor komen de pods geheel uit het water. Terug de haven in kan dan weer muisstil en dead slow met de traploos instelbare elektro-motoren gevaren worden.
Het laatste wapenfeit van Minn Kota is de I-Pilot op de huidige modellen. Deze stuurt de boot op kompas- en GPS koers naar de gewenste richting. De snelheid laat zich op afstand bedienen met een handheld of voetpedaal.

Duurzaamheid is een andere insteek van de Minn Kota motoren. Technisch is een elektromotor niet ingewikkeld. Een goede kwaliteit gaat zeer lang mee zonder revisies of andere ingrepen. Wel kunnen omgevingsfactoren zoals zonlicht, een aanvaring of indringend vocht voor een vroegtijdig einde zorgen. Minn Kota past daarom alleen UV bestendige materialen toe. Om schade door het aan de grond lopen te beperken is de lange schacht van de motor van onbreekbaar maar wel buigzaam composiet. Ook de schroef kan tegen een stootje en de vorm is zo ontwikkeld dat waterplanten niet direct voor een vastloper zorgen. De constructie tenslotte van de motoren is dusdanig goed geseald dat vocht geen kans krijgt.

Minn Kota levert motoren van 14 tot 45kg stuwkracht. Om een vergelijk met verbrandingsmotoren enigszins inzichtelijk te maken kun je stellen dat elke pk voor 10kg stuwkracht staat. Voor grotere en zwaardere schepen is een aangehangen motor dan te licht en is een inboard van Krautler de betere oplossing. Voor sloepen, motorjachten en zeilboten tot ca. 15 meter is daarmee voldoende vermogen voorhanden. Door het toepassen van een nieuw type draaistroommotor zijn deze absoluut onderhoudsvrij. Daarnaast biedt Krautler met zijn elektrische saildrive een ruimtebesparende, robuuste en krachtige aandrijving aan. Uitgevoerd met een 3 bladsschroef is er een hoeveelheid stuwkracht beschikbaar die vergelijkbaar met een inboarddiesel maar dan trillingsvrij en stil. De stuurbare saildrive is met een stuurbeugel uitgevoerd. Daardoor wordt met een bedieningskabel de saildrive 2 x 45° gedraaid. Een zeer goede manoeuvreerbaarheid Is het gevolg. De saildrive wordt geleverd met een sokkel die in de romp gelamineerd word. Voor bestaande fundamenten van Volvo en Yanmar is een adapterplaat beschikbaar.

Aandrijving van de toekomst?
Een elektromotor heeft veel voordelen ten opzichte van een verbrandingsmotor. De stijgende populariteit komt echter niet spontaan aanwaaien. Vaak zit daar een dwingende reden achter in de vorm van een gebied waar je alleen elektrisch mag varen. Het milieuvoordeel beperkt zich dan tot de rust die de motor in een natuurgebied bewaard zonder ter plaatse iets te vervuilen. Om de accu’s vol te krijgen staat verderop echter nog wel een kolencentrale te roken voor het stopcontact op de steiger. Pas als jet het met zonnepanelen red ben je echt groen bezig. Het wachten is eigenlijk op een volgende generatie accu’s die sneller te laden zijn en meer ampères kunnen leveren bij een lager gewicht en omvang. Toch is met de huidige stand van zaken al veel mogelijk, tot waterskien achter een elektrisch aangedreven sportboot aan toe. In zoverre is de toekomst begonnen.

Voor meer informatie:
JMsails
Parallelweg 70
4283 GS Giessen
www.jmsails.nl
[email protected]
Fax: 0183-301285
Mobiel: 06-5325908

Facebook Comments "Elektrisch varen - Oude techniek weer helemaal de toekomst"