Vaarimpressie: De Passione 1120 OK - Handzaam en comfortabel als leidraad

Artikel - Vaarimpressie: De Passione 1120 OK - Handzaam en comfortabel als leidraad

Op onze veelal beschutte binnenwateren is een overbemeten jacht niet altijd even handig. Breedte en diepgang vormen al snel een belemmering om van de gebaande vaarroute af te wijken. Toch moet een oversteek naar Enkhuizen op een winderige dag na-tuurlijk wel mogelijk blijven. Met de Passione 1120 OK is een ba-lans gevonden tussen hanteerbaar en zeewaardig met daar tussen-in volwaardig wooncomfort voor twee personen. Met een lengte van 11.20m en een kruiphoogte van 2,35m liggen alle bestem- mingen binnen handbereik. Maar met een accommodatie die licht, lucht en ruimte ademt, onberispelijke vaareigenschappen en dito bouwkwaliteit is vooral de weg ernaartoe een ultieme manier van onthaasten.

De Passione 1120 OK is een ontwerp van deze tijd. Een grote salonopbouw met een mooi vormgegeven raampartij en een niet te hoge kajuitopbouw ervoor. De boot heeft een open kuip in het achterschip. Hier wijkt de Passione echter af van de gebaande paden. Waar andere openkuipers wel heel erg veel ruimte in de openlucht bieden is dat bij de Passione andersom. De salon is relatief ver doorgetrokken naar achteren. Dat maakt het buiten dan wel een stuk kleiner maar nog steeds kun je met een gezelschap in de open lucht verblijven. Het compacte maakt het ook beschut en daarmee in bijna ieder weertype inzetbaar. De cabriokap werkt daaraan mee. De zijkanten, achterzijde of dak kunnen afzonderlijk worden weggenomen. Een compacte opstelling als tweede stuurstand maakt dat de stuurman ook in de kuip kan zijn tijdens de vaart. Eigenlijk is het open-kuip concept er een stuk gezelliger op geworden. De Passione heeft nog een andere troef voorhanden in het achterschip. Je kunt rondom lopen zonder door de kuip te hoeven klauteren. Vanaf de gangboorden lopen twee trappen halfrond naar het zwemplatform. De RVS railing loopt met de afdaling mee en het plateau is van voldoende grootte om een gemakkelijke gang naar de kuip te maken via een deur in de halfronde spiegel. Deze bestaat uit RVS buis waarop een plaat lexaan is bevestigd. Met een goede sluiting afdoende om de kleinkinderen binnenboord te houden terwijl door het lichtdoorlatende geen afgesloten idee ontstaat.

De ergonomie aan dek is uitstekend op orde. Overal zijn handgrepen samen met een voldoende hoge railing. Deze is rondom van RVS. De gangboorden zijn aangenaam breed en maakt de gang naar voren veilig onder alle omstandigheden. Op de boeg staat een elektrische ankerlier die een glanzend gepolijst RVS anker bedient. Ook de bolders met bijpassende slijtstrips, mast en andere appendages aan dek zijn van dit metaal. Het schilderwerk is smetteloos waarmee de glimmende delen mooi contrasteren. Het dek is met grijze antislipverf geschilderd. Wel zo onderhoudsvriendelijk. De trappen en de kuipvloer zijn met teak afgewerkt. Het is geen overdadig vormgegeven boot maar details als de belijning van de salonramen die weer aansluit op de vorm van de railing verraden dat er veel aandacht is besteed aan het vervolmaken van het lijnenspel. Het is een combinatie van chique en stoer. Een sterk uitwaaierende boeg, veel RVS, een comfortabel ogende salon en een rond aflopend achterschip geven de boot een hoge mate van sierlijkheid. Het lage silhouet, de dichtgelaste pet boven de stuurramen en het negatieve boeisel maken de boot weer tot een stoere verschijning.

Het binnenste van de Passione bestaat uit een zeer ruime salon met een riante langsbank en een overzichtelijke stuurstand met een op maat gemaakte losse stuurstoel. Tegenover de bank is een kastenwand geplaatst waar in het midden een flatscreen uit omhoog komt. De vloer is in deze luxe uitvoering van kunststof met een “niet van echt” te onderscheiden houtlook met blanke bies. Verder is de betimmering in kersen met witte delen voor het plafond. In het dak van de salon is een schuifluik geplaatst. Het geeft extra lichtinval en vooral een buitengevoel achter de binnenstuurstand. Met een hor of blind is het luik op flexibele wijze af te schermen.

Een verdieping lager zijn de kajuit, kombuis en natte cel te vinden. Het kookgedeelte is net zo werkbaar als de keuken thuis. Het is natuurlijk wel kleiner maar door het slim in te delen is tussen de spoelbak en het 4-pits gas-fornuis voldoende werkruimte om ook voor meerdere personen een ordentelijke maaltijd te bereiden. Een koel-kast met opbergruimte ernaast vind je onder het corian werkblad. Geheel links is een klapdeur met een voorziening waar een standaard 60L vuilniszak inkan. Boven het blad is ook bergruimte naast de mogelijkheid een oven of magnetron op te stellen. Boven het fornuis is een wasemkap gemonteerd, een patrijspoort kan nog open voor extra ventilatie ter plekke. Al met al een pantry waar je prima mee uit de voeten kunt en één die er ook nog eens mooi en overzichtelijk uitziet.

De natte cel kent eenzelfde doelmatigheid. Geheel in watervast HPL uitgevoerd is het goed schoon te houden. Een toilet is naast een wastafel met onderkast geplaatst. Een douche bevindt zich aan de andere zijde met een plexiglazen deur als afscheiding. De stahoogte is wat beperkt voor langere mensen maar een brede, speciaal voor dit doel bestemde bank maakt het de bedoeling zittend te douchen zonder alles kletsnat te maken. De ruimte is ook van voldoende formaat om een wasmachine en droger te plaatsen. Er staat een permanente ventilator op het kajuitdak en ook hier een patrijspoort die in geopende stand voor extra beluchting zorgt.

Slaapgelegenheid openbaart zich in het voorschip. Ook hier in kersen afgetimmerd wat een licht geheel geeft. Nog lichter maakt een groot vluchtluik het en zorgt natuurlijk ook voor extra ventilatie. Een Frans bed staat prominent centraal in de ruimte. Iets te hoog eigenlijk, het kan (en zal) nog een stukje lager geplaatst worden. Onder het bed zijn lades die de bergruimte een stuk toegankelijker maakt dan alleen deuren. Aan weerszijden geeft de opstelling met een vrijstaand bed de mogelijkheid om zonder moeite in- of uit te stappen. Een ruimtevreter is het echter wel. Op dit vlak springt een V-kooi efficiënter met de ruimte om en kan met of zonder vulstuk flexibeler worden ingezet. Beide indelingen zijn mogelijk, de klant heeft veel inspraak hoe het interieur en indeling moeten zijn.

De aandrijving van de Passione is standaard een D2-75 Volvo diesel die 75pk levert bij 3000 toeren. Geen overbemeten vermogen maar toch echt ruim voldoende om de boot op rompsnelheid te krijgen. In deze Passione is een zwaardere D3-110 PK geplaatst. Beide zijn compacte diesels met een rustige loop. De motoren staan bekend als degelijk en betrouwbaar en vinden vaak een toepassing in reddingboten. De D3-110 is een vijfcilinder. Natuurlijk start zo’n nieuwe diesel vlot, wat daar wel bij opvalt is het ontbreken van trillingen. Ook nog lang niet op bedrijfstemperatuur draait het blok mooi rond en laat slechte een aangenaam achtergrondgeluid horen. Dat is een verdienste van zowel de motor als de wijze van inbouwen en isoleren. De Volvo is een exponent van de allerlaatste generatie dieselmotoren van een producent die daar al decennia lang toonaangevend in is. Dat heeft zo zijn weerslag op de geluidsproductie, balans en verbruik. Bouw je een dergelijke machine correct in dan staat er een onverslaanbare combinatie onder je voeten te snorren. Een blik onder de luiken laat zien dat het inbouwen serieus is aangepakt. Geen losliggende kabels of draden, alles netjes gebeugeld en overzichtelijk weggeleid. Doordat het blok niet zo pompeus is blijft er flink wat ruimte over voor onderhoud en controle van oliepeil en filters. Ook vinden een boi-ler, de kachel en een geïsoleerde watertank makkelijk een plaats hier. De 4-blads schroef met waterge-smeerde as is voorzien van een homokinetische koppeling en een stuwdruklager. Sturen gaat hydraulisch. De boot laat zich op dat vlak goed bedie-nen. Met een vrij laag profiel waai je niet direct alle kanten op. Onderwater zorgen een lange kiel en flink wat vo-lume in het voorschip voor genoeg la-terale weerstand. Alles tesamen is de Passione een makkelijk te varen boot waar je al snel aan gewend bent.

De prijs voor een jacht van deze klasse, uitstraling en kwaliteit is scherp te noemen. Op het kaartje van een nieuwe vaarklare Passione 1120 OK staat 209.000,- Voor dit bedrag ligt een vaarklaar schip in de haven. De optie-lijst kan zolang gemaakt worden al gewenst is. Op de Passione waar wij kennis mee maken is veel van wat je kunt verzinnen ook toegepast zoals het schuifdak, een zwaardere motor, flatscreen, corian werkblad, kersen betimmering en RVS mast. Met deze en nog wat extra’s komt er ca. 35,000,- bij de prijs. De kwaliteit van het staal-, schilder- en timmerwerk is uitstekend. Alle gebruikte materialen en merken zijn ook van een goede kwaliteit. De interessante nieuwprijs is bereikt door een perfect gebouwde motorkruiser zonder overbodige uitingen aan te bieden. Of moet er toch een zwaardere motor in. Meer elektronica, airconditioning, of een heel andere indeling. Er is ruimte voor inspraak en uiteindelijk is alles mogelijk. Toch heb je aan de Passione 1120 in standaard uitvoering een zeer luxe, ruim opgezet motorjacht waarop twee personen wel eens de hele zomer mee kunnen wegblijven.

Maten en gewichten:
Loa: 11.20 m
Breedte: 3.75 m
Diepgang: 0,98 m
Kruiphoogte: 2.35 m
Waterverpl. :ca. 10.000kg
Motor Volvo 75PK
Ontwerp Han van Vossen
Bouw Passione Yachts

Meer informatie & verkoop:
Passione Yachts
De Finnen 1
9001 XW Grou
T +31 (0)566 62 00 58
F +31 (0)566 62 00 85
M +31 (0)06 20 36 01 19
[email protected]

Facebook Comments "Vaarimpressie: De Passione 1120 OK - Handzaam en comfortabel als leidraad"