Tijdloos maatwerk van hoog niveau

Artikel - Tijdloos maatwerk van hoog niveau

Voor een anoniem serieproduct is de werf van Bart van den Hoven niet het aangewezen adres. In de visie van deze Brabantse jachtenbouwer wordt de hoogst haalbare bouwkwaliteit gecombineerd met de wensen van de opdrachtgever. Custom Build dus maar met een beproefd concept als basis.

B. van den Hoven Jachtbouw is een uit de hand gelopen hobby. Zo’n 20 jaar geleden begonnen met het verbouwen van een Biesboschaak in de achtertuin. Zowel het resultaat als de weg er naartoe smaakte naar meer waarmee de achtertuin een geheel andere aard en uitstraling kreeg. Een valkkruiser van 14 meter vormde de opmaat naar een aantal 16 meter motorjachten die op deze locatie zijn afgebouwd. Er was een goede relatie met het nabijgelegen Pacific Shipyards waar de casco’s werden ingekocht. Het interieur werd vervolgens door Bart van den Hoven vervolmaakt. Met ieder exemplaar te water groeide de onderneming stap voor stap naar de status van het bedrijfsmodel zoals dat vandaag bestaat. Deze professionalisering kwam in een stroomversnelling toen 10 jaar geleden overeengekomen kon worden om onder eigen titel bij Pacific Shipyards motorjachten af te bouwen. Hetzelfde boottype als de standaard Pacific Allure maar dan toegesneden op de individuele wensen van de klant, met het kwaliteitsstempel van Bart van den Hoven erop.

De constructie bleek zeer succesvol. Er werden jaarlijks meer dan twee jachten afgeleverd waarmee de onderneming met ruimtegebrek te maken kreeg. De oplossing werd een geheel eigen locatie op het nabijgelegen bedrijventerrein Scharloo in Waspik. Tegelijkertijd werden de bouwrechten van de Pacific Allure modellen door B. van den Hoven Jachtbouw overgenomen en de naam veranderd in Van Den Hoven Exclusive.

De constructie van de Pacific Allure is met deze naamsverandering ook aangepast. “Het was al een goed schip, maar we hebben het kwalitatief nog wat beter gemaakt”. Deze woorden met bijbehorende daden hebben geresulteerd in een hogere CE classificatie. Voorheen kreeg de Pacific Allure een C keur mee, de Van Den Hoven Exclusive verlaat met een B-keur de werf. Ook de styling wordt constant aangepast aan de opvattingen van de huidige tijd. De oorsprong van de jachten gaat 15 jaar terug, een periode waarin bijvoorbeeld de raampartijen wat hoekiger mochten zijn dan nu het geval is. Ook het stuurhuis is in de loop der jaren groter gegroeid. Toch zijn de verschillen die deze evolutie voortbrengt niet al te ingrijpend. Het ontwerp en de uitstraling van de jachten blijft tijdloos wat de waardevastheid en wederverkoopbaarheid van de schepen ten goede komt.

De werf levert de Van Den Hoven Exclusive en andere modellen volledig naar wens van de klant. “Uitgangspunt is dat we bouwen wat de klant wil; wij zien de productie van een jacht als een samenspel met onze afnemer. Het komt geregeld voor dat klanten met specifieke, vernuftige ideeën komen, die we later in de bouw van het standaarddesign opnemen," aldus Bart van den Hoven. "Bovendien onderscheiden we ons in de relatie met klanten door onze afspraken en beloftes altijd na te komen. Een uiterlijke levertijd is bij mijn weten zelden of nooit overschreden, hooguit een enkele week”.

De modellenlijn van Van Den Hoven Jachtbouw wordt uitgevoerd in de lengtes van 15 m tot 22 m en bestaat als Exclusive uit de gewone 1500, zowel in stuurhuis als in cabrio uitvoering. Daarnaast is er ook een 1600-variant leverbaar. Verder is er een stuurhuis 1500, die speciaal is afgestemd op de Franse kanalen. Bruggen en met name de tunnels zijn daar doorgaans een stuk lager waardoor de maximale doorvaarthoogte op 3.48 meter ligt, terwijl die in Nederland doorgaans 3.85 meter is. De lagere doorvaarthoogte wordt bereikt door de vloer tussen de spanten te laten zakken in combinatie met een kleine concessie aan de stahoogte in de kajuit.
Momenteel is er een Van den Hoven Exclusive 2200 in afbouw die in april 2010 afgeleverd gaat worden. Op aanvraag produceert Van Den Hoven ook heel andere modellen. Een recent project is een Luxe Motor die vanaf het voorgesneden staalplatenpakket geheel onder auspiciën van Van Den Hoven gebouwd is.

De kernactiviteit van Van Den Hoven Jachtbouw is de afbouw van motorjachten waarbij de hoogste kwaliteitsstandaard geldt. Enkele zaken worden uitbesteedt aan specialistische bedrijven waar al jarenlang een goede samenwerking mee bestaat. Zo wordt het snijwerk, cascobouw, schilderwerk en RVS beslag door ter zake kundige vakmensen gedaan. Met 5 tot 10 mensen legt Van Den Hoven Jachtbouw zich toe op de afbouw van het interieur en de inbouw van de techniek.

Momenteel heeft B. van den Hoven Jachtbouw een geheel nieuw model in ontwikkeling met een lengte van 17,50 meter. Dit model zal aan specifieke wensen van motorbootvaarders gaan voldoen. In de loop van 2010 zullen de eerste tekeningen en nadere informatie beschikbaar zijn. De levering van het eerste schip staat gepland voor mei 2011. B. van den Hoven Jachtbouw is reeds al bezig met enkele klanten die belangstelling hebben in het nieuwe concept. Daarnaast blijft B. van den Hoven Jachtbouw de lijn van Van den Hoven Exclusive jachten verfraaien en verbeteren.

Voor meer informatie:
B. van den Hoven Jachtbouw B.V.
Dwarsweg 19
5165 NM Waspik
Tel +31 (0)416 319183
[email protected]
www.bvandenhovenjachtbouw.nlwww.bvandenhovenjachtbouw.nl

Facebook Comments "Tijdloos maatwerk van hoog niveau"




                         My IP