Roughneck 808 VFI Sport - Een allround rallykanon

Artikel - Roughneck 808 VFI Sport - Een allround rallykanon

Roughneck Marine is nog niet zo lang geleden opgericht door twee fanatieke watersportliefhebbers. Dat heeft zijn weerslag op de boten die er gemaakt worden. Supersportieve RIB’s die vele prijzen in de wacht slepen. Toch kunnen gezinnen met kinderen ook terecht, er is zelfs voorzien in een cabinversie met slaap- en kookgelegenheid. Toch springen de sportieve modellen het meest in het oog met de 808 als rallytopper.

Het hoofdkantoor van Roughneck is gevestigd in Wieringerwerf. Ook de productielocatie vind je in dit Noord-Hollandse dorp. Sinds enige tijd worden de boten geheel in eigen beheer gebouwd. De polyester romp wordt met de hand-lay-up methode opgebouwd uit zware en dichtgeweven glasmatten. Door gebruik te maken van vinylester en een premium gelcoat ontstaat een laminaat waarin ook op de lange termijn geen vochtproblemen kunnen optreden. De romp is voorzien van een overbemeten centrale stringer vanaf de spiegel naar de boeg. Niet voorzien van hout als kernmateriaal maar wel dik opgebouwd voor voldoende stijfheid. Een high-tech stringer systeem vervolmaakt de basis en maakt het klaar om het geweld te trotseren wat het maximale motorvermogen van 300PK teweeg kan brengen.

Onder water heeft de romp van voor tot achter een diepstekende V romp met een dubbele step. Voorin snijdt de boot hiermee de golven goed aan, achterin houdt de rompvorm de boot in het spoor bij snel genomen bochten. De forse airintakes zitten wat hoger dan de kuipvloer en zijn in de boot zichtbaar, het lijken een stel voetsteunen om je schrap te kunnen zetten maar dat blijkt slechts een bijkomende functie. De dubbele step verzorgt een luchtlaag tussen de romp en het wateroppervlak met minder nat vlak en weerstand en dus een hogere snelheid tot gevolg. Ook zorgt het voor een brandstofbesparing doordat de boot makkelijker of sneller in plané gaat. De tank is centraal in de vloer opgenomen en heeft een inhoud van 240L. Voorin is het dek verhoogd en vindt je opbergruimte net zoals rond de console en onder de achterbank.

De tubes rondom maken van de polyester romp een RIB. Hier haalt dit type boot zijn onovertroffen vaareigenschappen op ruig water vandaan. Rechtuit op een vlakke zee zou je bijna zonder kunnen. Ook in rust raken de tubes het water maar nauwelijks. Pas wanneer je ermee gaat gooien en smijten geven de tubes in snelle bochten en bij de landing vanaf een golf zoveel extra drijfvermogen dat je zo¬ín beetje alles met deze boot kunt uithalen zonder afgestraft te worden. De tubes worden gemaakt uit Hypalon. Dat is iets anders dan het PVC van een doorsnee opblaasboot. Dit kan niet goed tegen zonlicht, verouderd relatief snel en scheurt door bij schade. Hypalon is een synthetisch rubber wat vrijwel ongevoelig is voor zonlicht en ook voor chemicali√ęn. Ook bij een lage temperatuur blijft het materiaal soepel en elastisch.

Een Roughneck RIB vaar je om zijn vaareigenschappen. Maar de boot heeft ook een zekere uitstraling die je verder kunt uitbouwen naar eigen smaak. Vloerverlichting, een teak alternatief op de kuipvloer, diverse kleuren voor de romp of tubes, Ullman jockeyseats of een A-frame, het kan allemaal wel of niet, uiteraard ook afhankelijk van het budget. Shoppen op de optielijst kan overigens wel in de papieren lopen. Bijvoorbeeld de stoelen. Denk niet dat dit slechts een detail is. Gebruik je de RIB waarvoor ze is bedoeld dan krijgt niet alleen de boot maar ook je ruggengraat forse klappen te verwerken. Het verschil tussen een met composiet geveerde en hydraulisch gedempte Ullman stoel a € 4.500,- en een exemplaar uit de watersportwinkel om de hoek is een hernia. Vaar je met een gezin dan is een zonnedek en een comfortabele bank achter de console weer een beter idee dan de aggressief ogende layout van deze 808 VFI in commando-uitvoering. Het loont om vooraf goed te bepalen hoe en waar de boot gebruikt gaat worden.

Roughneck RIB’s kunnen met elke motor geleverd worden. Twee maal 150pk of een enkele 300pk mogen aan de spiegel gemonteerd worden als maximaal vermogen. De slechts 1000kg wegende 808 VFI haalt daarmee een top van over de 100 km/u. Met een maximale Suzuki, vier Ullman stoelen, een flink navigatiescherm, Esthec als afwerking van de vloer en nog wat snuisterijen naar keuze, staat er voor rond de € 100.000,- een toprib op een trailer. Dat lijkt een fors bedrag voor een boot zonder koelkast of toilet. Je krijgt er echter onvergelijkbare vaareigenschappen voor terug waar geen enkel ander type vaartuig ook maar aan kan tippen.

Voor meer informatie:
www.roughneckmarine.com
www.suzuki.nl

Facebook Comments "Roughneck 808 VFI Sport - Een allround rallykanon"