Meridian 541 Sedan - Vernieuwend interieurontwerp met revolutionaire techniek

Artikel - Meridian 541 Sedan - Vernieuwend interieurontwerp met revolutionaire techniek

Met de introductie van het nieuwe vlaggenschip van Meridian is een nieuwe weg ingeslagen om het leefcomfort aan boord naar een nog hoger plan te tillen. Daarnaast wordt de aloude “wedstrijd” tussen Volvo en Cummins nieuw leven ingeblazen met een revolutionair aandrijfsysteem.

Meridian is opgericht in 2002 en daarmee een relatieve nieuwkomer tussen het aanbod van luxe Amerikaanse motorjachten. De werf is een onderdeel van de Sea Ray Group en valt onder de paraplu van Brunswick Boat Group. Ondanks de nog korte historie kan dit merk profiteren van de ervaring die Sea Ray in de jaren heeft opgebouwd.

De schepen die Meridian uitbrengt, hebben een flybridge en een uiterst luxe accommodatie als overeenkomst. De model-lijn omvat een viertal gespierde dames van 34 tot 54ft, allen snelle en sportieve motorjachten met een vertrouwd Amerikaans luxe interieur. Schepen in dit segment hebben in het algemeen een sterke focus op luxe en comfort. Meridian neemt hier het voortouw in en dat is in de nieuwe 541 Sedan dan ook goed zichtbaar. Er is in de standaardconfiguratie geen binnenstuurstand, zodat er een salon ontstaat die niet onderdoet voor de luxe en ruimte van de huiskamer thuis. Met de vloer op de juiste hoogte, is er uitzicht rondom door de opvallend vormgegeven raampartijen.

Achter de salon is op een lager niveau de kombuis en hier tegenover is de dinette gesitueerd. Een ruime opstelling met genoeg werkruimte, kasten en apparatuur. De dinette zit lekker en is ruim genoeg voor alle opvarenden. Ook hier is er uitzicht naar buiten door de aflopende raampartijen. De aangelegen glaswand vormt de scheiding tussen de overdekte kuip in het achterschip. Deze is vrijwel geheel weg te nemen. De deur schuift zijdelings weg en het raam bij de kombuis kan elektrisch naar beneden geschoven worden. De kuip wordt hierdoor volledig bij het interieur betrokken. Temeer omdat er uitblaasopeningen van de verwarming in zijn opgenomen en het geheel met een cabriokap is af te sluiten. De Meridian 541 is hierdoor uitgerust met wat in een woning de serre zou heten.

Onder de salon en in het voorschip is de slaapaccommodatie te vinden. Een brede trap biedt toegang tot drie volwaardige vertrekken en twee natte cellen. Centraal is een oversized eigenaarshut over de gehele breedte van de boot. Een op en top luxe vertrek met een vrijstaand bed, veel kastruimte en genoeg loop- en zitgelegenheid. Optioneel is hier ook een bureau te plaatsen waarmee een riante werkplek ontstaat. Licht en lucht valt door de in het vrijboord opgenomen patrijspoorten naar binnen. Aangrenzend heeft deze hut een eigen badkamer met douche, toilet en wasgelegenheid. Voorin is een vertrek te vinden die ook als eigenaarshut door het leven zou kunnen gaan. Ook hier een vrijstaand Frans bed in een ruime opstelling. Een tweetal grote luiken in het plafond geven hier de mogelijkheid om te luchten en bovendien geeft het natuurlijk daglicht. De tweede badkamer wordt gedeeld met de derde hut, tussen de voorste kamer en de eigenaarscabine in.

Het buitenleven op de Meridian 541 Sedan speelt zich voornamelijk af op de flybridge. Uiteraard is hier de stuurstand te vinden die samen met de navigatie apparatuur een imposant geheel vormt. De flybridge is verder voorzien met een ruime koeling een optionele gril en een riante rondzit met tafel en een L-vormige bank. De flybridge heeft standaard een bimini. Uiteraard wegneembaar zodat er ook geheel open gevaren kan worden. Optioneel is een vaste overkapping van de flybridge ook mogelijk. Zonnen kan op de flybridge op het voordek waar een tweetal matrassen voor dat doel zijn geplaatst. Aan de spiegel zit een groot zwemplateau welke optioneel hydraulisch te bedienen is. Door het platform in het water te laten zakken kan eenvoudig een bijboot op het platform gevaren worden.

Standaard is de Meridian voorzien van een tweetal Cummins diesels van 600 PK. Het maximaal toegestane vermogen is 2x 715pk. In beide configuraties drijven de motoren een tweetal Zeus poddrives aan. Schroef en roer vormen bij deze aandrijving Ă©Ă©n geheel. Roeruitslag verdraait ook de stand van de voortstuwing met een ongekend roereffect als gevolg. Mercruiser, de moedermaatschappij van Cummins, heeft het systeem jarenlang uitbundig getest en sinds kort is het beschikbaar voor de snelle pleziervaart. Het lijkt enigszins op het IPS systeem van Volvo. Een groot verschil is echter dat bij Volvo de propellors aan de voorzijde van het roer zitten. Bij MercruiserÂ’s Zeus pods zijn de propellers naar achteren gericht. Ook zijn de pods hier in een tunnel geplaatst waarmee ze optimaal beschermd worden.

Het voordeel van dit nieuwe type aandrijving is veelomvattend. Een hogere topsnelheid, lager brandstofverbruik, betere vaareigenschappen en bij het aanleggen in de haven totale controle met een joystick. De Meridian is daarnaast uitgerust met het Skyhook systeem. Met een druk op de knop blijft de boot hiermee op de plaats, ook als er stroming of een stevige bries staat regelt de autopiloot de stand van de pods en kun je koffie gaan drinken tot de brug opengaat.

De motoren staan lijnrecht op de poddrives welke beide 360 graden kunnen draaien waardoor elke stuurbeweging mogelijk is en boeg en hekschroef overbodig worden. Verder zijn de pods uitgevoerd met automatische trim-tabs dit betekend dat bij gas geven automatisch de platen naar beneden worden gedrukt zodat de boot eerder uit het water komt. Het systeem zorgt ook voor een betere gewichtsverdeling doordat er geen hekdrives achter de boot uitsteken. Door de motoren op de aandrijving te plaatsen is de inbouw compact. In deze Meridian uit zich dat in opvallend veel leefruimte waardoor ook de mogelijkheid bestaat een crewquarter op te nemen wanneer met een professionele bemanning wordt gevaren.

Deze nieuwe Meridian is geen opfrissing van een bestaand model maar in alle opzichten een nieuw innovatief motorjacht waarmee duidelijk voor een nieuwe koers wordt gekozen. Het is een imposante verschijning op het water waarbij het de opvarenden aan geen enkele vorm van luxe ontbreekt. Het interieur en de indeling zijn ergonomisch zeer goed doordacht en smetteloos afgewerkt. Een derde troef van de Meridian 541 is de hoogstaande techniek waarvan de revolutionaire Zeus Pods nog het meest in het oog springen. Een voortstuwing uit de toekomst die bereikbaar is geworden voor de hedendaagse pleziervaart.

Specificaties:

LOA 16.4 m
Breedte 4.7 m
Diepgang 1.24 m
Kruiphoogte 7.3 m
Motoren Cummins 2x 600PK (2x715PK max)
Brandstof 2,400 L
Water 568 L
Vuilwater 303 L
Waterverplaatsing 23,587 kg
Stahoogte 2.0 m

Voor meer informatie: Holland Sport Boat Centre
Zuiderzeeweg 2
NL-1095 KG Amsterdam-Zeeburg
tel.  +31(0)20 694 75 27
fax. +31(0)20 668 45 49
internet: www.hollandsport.nl
e-mail: [email protected]

Facebook Comments "Meridian 541 Sedan - Vernieuwend interieurontwerp met revolutionaire techniek"