De Lifeboatcompany - Zoals het ooit begon is nog steeds mogelijk

Artikel - De Lifeboatcompany - Zoals het ooit begon is nog steeds mogelijk

Ooit kwam er iemand op het idee om reddingsloepen na 30 jaar trouwe dienst in de davits van zeeschepen niet in de shredder te laten zakken maar ze een tweede leven als pleziervaartuig te gunnen. Dat was een schot in de roos. Voor een stoere boot met uitstraling bleek een levendige afzetmarkt te bestaan die alleen maar gegroeid is, niet in de laatste plaats door de stijgende populariteit van woningen aan het water met een eigen steiger in de achtertuin.



Niets zo leuk als met een reddingvaartuig b.d. boodschappen bij de supermarkt te doen. Toch is de sloep in de loop der jaren geëvolueerd tot een luxevaartuig wat weinig meer opheeft met de rigide oersloep. Veel pk’s, kabelaringen met kopleguaan, kostbare kussensets en complete kombuisjes lijken het ooit zo stoere te veranderen in varende picknickmanden. Toch kan het gelukkig nog steeds. Een authentieke reddingsloep, met het S.I nummer er nog in, geschikt gemaakt voor recreatief gebruik waarbij het behoud van het originele karakter voorop staat. De Lifeboatcompany in IJmuiden is zo’n bedrijf die dit aanbiedt. Veel is mogelijk, begin alleen niet over een kussensetje.

De Lifeboatcompany is een initiatief van Rob Fenstra en Bob Bruinsma. Het begon allemaal met het verbouwen van een Viking reddingsloep tot een vaartuig voor eigen gebruik. Die werd echter al verkocht voor ze de boot zelf in gebruik konden nemen. Ook de volgende nummers haalden de eigen ligplaats niet maar vonden gretig aftrek als bijvoorbeeld een grachtenboot in Amsterdam. Naast stoer en onverwoestbaar is budget ook een reden om te kiezen voor een gebruikt casco met nieuwe techniek. Dat laatste kun je namelijk ook eenvoudig houden waarmee de aanschafprijs niet de pan uitrijst.
De sloepen worden ingekocht in o.a. Bangladesh of een andere plaats waar schepen worden gesloopt. Rob heeft aardig wat frequent flyermiles op z’n conto staan om de inkoop nauwgezet te begeleiden. Vanuit Nederland ongezien de sloepen laten verschepen geeft een container met verrassingen, je moet er naartoe om de beste exemplaren er tussenuit te halen. Hier aangekomen gaan de casco’s in de opslag om zodra er een opdracht is omgebouwd te worden. Wat altijd plaatsvindt is het inbouwen van een nieuwe of indien gewenst een ruilmotor op een verstevigde fundatie. Van jarenlange stilstand op een zeeschip is er van de originele motor en schroefas niet veel meer over. Ook de aandrijflijn wordt daarom altijd vernieuwd met een verse watergesmeerde schroefas. Eveneens standaard is een nieuwe vloer en ballast waarna er al voor ca. € 15.000,- een betrouwbare dieselsloep aangeboden kan worden. Luxer kan met bijvoorbeeld een stootrand, zonnedekje of een hydraulische besturing.



Veel, zoniet alles is mogelijk. Om dit duidelijk te maken steken we van wal met wat uiteindelijk de eigen boot van Rob is geworden en tevens dienst doet als demoschip. Het is een 10 meter exemplaar met een roemrijke voorgeschiedenis. Het casco heeft gediend op de Pacific Princess. Inderdaad, de Loveboat uit de gelijknamige televisieserie. De voormalige reddingsloep is uitgerust met een trawlerachtige opbouw voorop, slaapplaatsen in het vooronder en een grote open kuip voor vissen of andere buitenbezigheden. Met een 85PK Perkins en behoorlijk wat navigatieapparatuur biedt de sloep ook buitengaats flink wat mogelijkheden. Tussen de pieren van IJmuiden krijgt ze de kans dat te bewijzen. Met een invarende zuiger en uitvarende vissers en containerschepen maakt de boot geweldige schuivers op de deining van een meter die wild verstoord wordt door de hekgolven van deze offshorejongens. Voor de opvarenden is onder deze omstandigheden het comfort wat ver te zoeken. Iets vastgrijpen en je schrapzetten om niet airborne te geraken is het devies. De boot kan het echter makkelijk hebben. Ze blijft bestuurbaar en pikt een paar paaltjes alsof het niet meer dan gebruikelijke kost is. Wat opvalt is dat er maar nauwelijks water aan dek komt. Desalniettemin zijn we blij met de beschutting die het stuurhuis onder deze toch wat gure omstandigheden biedt.
Naast casco’s met ervaring is het ook mogelijk te kiezen voor een nieuwbouwromp. Deze is gebaseerd op een gaaf exemplaar van een Vikingsloep waar een mal van gemaakt is. Om het stuurgedrag van de boot te verbeteren is de kiel verdiept wat ook meer ballast op een goede plaats geeft. Een derde voordeel is dat de schroefas dieper onder water uitkomt, tenslotte vaar je meestal niet met 30 man rond, een aantal waar het originele ontwerp op is gebaseerd. Het roer is bij een nieuwe sloep niet meer aangehangen maar doorgestoken en zo geplaatst dat er een wel zo veilig schroefraam ontstaat. Met een klein balansdeel is de boot met minder inspanning een stuk beter te manoeuvreren.

Het verschil tussen deze nieuw gebouwde of een opnieuw opgebouwd gebruikt casco is €2000,- Ondanks de verschillen in vaareigenschappen blijven echter veel gegadigden kiezen voor het origineel. Een onvervalste redder die met veel respect voor karakter en gevoel voor techniek een lang en gelukkig tweede leven ingaat.

Voor meer informatie:
Lifeboat Company IJmuiden
www.lifeboatcompany.nl
[email protected]
T: 06 15054217
Bezoek op afspraak

Facebook Comments "De Lifeboatcompany - Zoals het ooit begon is nog steeds mogelijk"




                         My IP