De Rebel 1475 Tiller - De kleinste telg uit de LUND-familie

Artikel - De Rebel 1475 Tiller - De kleinste telg uit de LUND-familie



De reclamemakers van Lund hebben voor deze boot de volgende reclameslogan bedacht: ‘THERE ARE SMALL BOATS AND THERE ARE BIG SMALL BOATS.... ‘ Alle reden om samen met Steef Meijers eens te kijken of die bewering echt opgang doet. Met veel plezier hebben we daarom de uitnodiging van de firma IJsselport aanvaard om tijdens een dagje vissen te kijken wat er van deze bewering overeind blijft.

Eerste indruk
De eerste indruk van de boot, die bij aankomst al keurig op de trailer op ons staat te wachten, is positief. De boot oogt meteen al stabiel vanwege de brede spiegel en vormt met de 30 pk Honda een mooi compleet plaatje. Samen met de door Frank reeds gemonteerde elektromotor en kleurendieptemeter van Humminbird zorgt de Rebel 1475 Tiller ervoor dat je meteen zin hebt om al je visspullen er in te laden en te vertrekken. Daarvoor is overigens ruimte genoeg. Naast twee ruime hengelkasten aan de zijkant ligt er een zeer groot werpplateau voorin de boot. Daaronder is naast heel veel bergruimte ook een brede bun gemonteerd en vanzelfsprekend is alles via luiken goed bereikbaar.
Tegen de achterspiegel is ruimte voor de benzinetank, accu's e.d., keurig weggewerkt achter een met drukknopen te bevestigen kleed. De vloer is vlak en breed en er is dus duidelijk alle ruimte voor het netjes wegzetten van je tassen met kunstaas. Er blijft dan meer dan voldoende ruimte over om tijdens een dril van plaats te kunnen wisselen als dat nodig is. Kortom, een hele mooie, ruime boot en prima geschikt om eens aan de tand te voelen op de IJssel.



Vaareigenschappen
Het traileren gaat heel vlot en met zijn lengte van 4.50 meter en eigen gewicht van 245 kilo moet deze boot volgens mij ook met een 30 pk Honda-motor (82 kg) en de nodige andere gewichtige zaken die meegaan op een visdag, ook nog goed met een kanteltrailer te hanteren zijn. Dat geeft natuurlijk extra mogelijkheden. Vanzelfsprekend is er ook ruimte gemaakt voor een derde stoel op het werpplateau. We besluiten om eerst maar eens een stukje te gaan trollen. De passagiersstoel wordt daartoe meteen naar voren verplaatst, want ik vind Steef best aardig, maar de stoelen zijn wel erg dicht bij elkaar geplaatst. Dat geeft je het gevoel dat je bij elkaar op schoot zit en dat vist natuurlijk niet prettig. Overigens is er ruimte genoeg om nog een extra base verder naar voren te monteren.

De IJssel staat door de vele regenbuien van de laatste tijd flink hoog en stroomt behoorlijk hard. Bovendien staat de wind ook nog eens schuin tegen, maar de boot stuurt gemakkelijk en is goed langs het talud te voeren. Dat levert al gauw enkele snoekbaarsjes op, maar we zijn hier voor een boottest. We besluiten een stukje verderop te kijken. Dat dat vol gas gebeurt, moge duidelijk zijn. Ook nu stuurt de boot opvallend gemakkelijk en hebben we geen last van buiswater, ondanks de stevige wind. Ook bij het sturen van scherpe bochten en zelfs als we vol gas een hekgolf nemen, geeft de boot geen krimp. Eerlijk gezegd had ik ook niet anders verwacht. De fantastische stoelen die er in staan, zorgen er mede voor dat onze achterwerken de klap van de sprong over de hekgolf ook zonder schade doorstaan.



In een luwe hoek, waar we de nodige waterplanten zien staan, besluiten we even een stukje uit te werpen. Steef staat voorin en vangt al gauw een grote baars van 45 centimeter aan het afgekloven prototype van mijn Cormoran Jerkman. Helaas is het binnentikken van een jerkbait voor mij wat lastiger. Ik mis namelijk de bank achterin en ben gedwongen om een stukje lager te staan. Het vissen met een ondiep lopend plugje biedt uitkomst en als ik als bonus een mooie winde mag vangen, is de pijn al een stuk minder. Toch zou ik, als het mijn eigen boot zou zijn, achterin wel een verhoging (laten) maken. Er is daar ruimte genoeg voor.

Tijdens het werpend vissen drift de boot prima en is eenvoudig bij te sturen als dat nodig is.
We verkassen weer naar de rivier om daar te verticalen achter de kopjes van een paar strekdammen. De 84 lb elektromotor van Motorguide is nu erg prettig, want die heeft genoeg kracht om de boot in de felle stroming toch goed te sturen. We vangen allebei enkele snoekbaarsjes. De boot is goed op de juiste stek te houden en de aanbeten komen spijkerhard door. Als Steef tussen neus en lippen door vermeldt dat ik mijn regenbroek beter kan aantrekken, ben ik net op tijd om dat te doen. Even lijkt het of de wereld vergaat en dat er boven ons evenveel water is als onder ons. Even later vissen we weer verder, maar een nieuwe plensbui, met onweer deze keer, verplicht ons om een schuilplek te zoeken. Van de flinke hoeveelheid regenwater die is gevallen, hebben we in de boot verder geen last. Die is snel verdwenen en kan desgewenst door de bilgepomp worden weggepompt.
Als de bui voorbij is en ik na nog een poosje verticalen nog een mooie maatse snoekbaars op de dropshot heb gevangen, besluiten we om terug te varen naar de trailerhelling. We meten nog even een topsnelheid van 44 kilometer per uur via de GPS. Daar is helemaal niks mis mee.



Conclusie:
De Rebel 1475 Tiller is een nette boot zonder onnodige franje. Met zijn lengte van 4,50 meter en breedte van 1,87 meter past hij nog keurig in een standaard garagebox. De fabrikant adviseert minimaal 25 pk, maar ik zou toch de voorkeur geven aan een 30 pk, gewoon om wat over te hebben. De standaard elektronica in de boot is functioneel en compleet. Het geheel geeft eigenlijk teveel boot om een beetje degenererend van ‘instapmodel’ te spreken, al gaat het hier dan om de kleinste Lund.

Facebook Comments "De Rebel 1475 Tiller - De kleinste telg uit de LUND-familie"