Marco 860AK - Tijdloos ontwerp nieuw leven ingeblazen

Artikel - Marco 860AK - Tijdloos ontwerp nieuw leven ingeblazen



Hoewel staal de Nederlandse jachtbouw van motorkruisers domineert is er in het aanbod onder de tien meter een belangrijk aandeel weggelegd voor kruisers met polyester als bouwmateriaal. Veelal zijn dit boten van Scandinavische oorsprong. Gebaseerd op een eeuwenoud spitsgatontwerp koppelen ze zeewaardigheid aan een hoge kwaliteit. Beperkingen kennen deze boten echter ook in de vorm van binnenruimte en snelheid. Een Hollandse evenknie die hier al sinds jaar en dag een antwoord op biedt is de Marco 8.60 AK.



Is een polyester motorjacht wat al sinds 1979 gebouwd wordt gedateerd? Die vraag heeft Jachtbouw 2000 gedeeltelijk met ja beatwoord. Gebleven is de rompvorm. Een knikspant met een v-vormig onderwaterschip. Met voldoende PK’s een halfglijder en een achterschip waar een volwaardige eigenaarshut in past. De boot heeft echter een grondige verjongingskuur ondergaan. In het oog springen een opnieuw vormgegeven kajuitopbouw en -deklayout. Onderdeks heeft de Marco geprofiteerd van nieuwe technieken en -materialen waarmee de accommodatie een eigentijdse sfeer heeft en efficiënter geproduceerd kan worden.

Enkele honderden Marco’s bevaren inmiddels de wateren in Nederland, maar ook in andere Europese landen. Zodra je erop gaat letten zie je in bijna elke haven wel een exemplaar liggen. In de jaren ‘90 nam Jachtbouw Succes de bouw en verkoop over, sinds de doorstart van deze werf brengt Jachtbouw 2000 de boot op de markt. De tijd staat dus niet stil. Het concept van eenvoudig en daardoor betaalbaar vormde in vroeger dagen de basis van het succes. Met het toenemen van de welvaart, een nieuwe generatie watersporters en een geheel andere tijdsgeest past die visie niet meer. De vraag naar eenvoud is verruild voor een hang naar luxe en kwaliteit. De sloepenmarkt is daar een levendig voorbeeld van. Aan de nieuwe versie van de Marco 8.60 AK ligt dan ook een totaal andere formule ten grondslag. Een hoog niveau in gebruiksgemak en kwaliteit waarbij een scherpe prijs mogelijk wordt gemaakt door efficiënte seriebouw.



Met dit in het achterhoofd heeft Jachtbouw 2000 de Marco 8.60 AK op een aantal belangrijke punten verbeterd. Door de gangboorden rondom te laten doorlopen kun je nu van zwemplatform tot boeg bewegen zonder je door een tent te moeten ritsen. Een dubbele RVS railing en handgrepen op het kajuitdak maken een ommetje wandelen tot een veilige aangelegenheid. Daarnaast is de open kuip nu zelflozend en met een verlaagde en brede instap zeer goed toegankelijk gemaakt. Dit komt mede door de railing dezelfde lijn als van de instap te laten volgen, mooi en functioneel. De kwaliteitsverbetering is terug te zien in de toegepaste materialen en bouwtechnieken. De houten vloeren zijn vervangen door polyester binnenschalen. Het levert niet alleen een kortere bouwtijd op maar ook meer stijfheid aan de constructie. Daarbij is schoonmaken veel eenvoudiger en lakken hoeft niet. De boot is met meer polyester en minder hout zo’n 800 kg zwaarder geworden. Dat lijkt erg maar is het niet. Door het lage zwaartepunt waar deze gewichtstoename zit komt het ten goede aan de vaareigenschappen. In een vergelijking met de vorige versie van de Marco is er meer koersvastheid en ligt de boot wat makkelijker stil voor een brug zonder alle kanten op te waaien.
Ook de ergonomie van de boot is stevig onder handen genomen. Aan boord van deze nieuwe Marco is dan ook zowel boven- als onderdeks geen scherpe hoek meer te bekennen. Het verlaagde, neerklapbare windscherm en de gemoderniseerde drie-delige kap geven de boot bovendien een veel sportiever uiterlijk. Deze kap is een buiskap, kuiptent en cabrioletkap in één en afzonderlijk wegneembaar of neer te klappen. Het behoort tot de standaarduitrusting waarmee ook met slecht weer de Marco niet aan de kant hoeft te blijven. Ook standaard is een set ruitenwissers met dubbele arm op de voorste twee ramen van het windscherm. Het buitenleven op deze boot speelt zich af in een grote open kuip. Een twee- tot driepersoonsbank tegen de achterkajuit en een zonnematras op het dak ervan is het domein van de meevaarders. De stuurstand is aan stuurboord geplaatst en voorzien van een verstelbare stuurstoel. Een uit polyester opgetrokken dash geeft informatie over de motor en kan met voldoende ruimte voor inbouw- en opbouwapparatuur naar smaak uitgebreid worden. Het overgebleven vloeroppervlak kan worden benut met een tafeltje in het midden en eventueel een extra stoel aan bakboord. Achter het windscherm is verder genoeg ruimte voor een waterkaart indien deze meevaarder een actieve navigator is.



Voor het interieur van de Marco heeft Jachtbouw 2000 zich laten inspireren door wat hip is in de sloepenwereld. Een goede zet om een klassiek ontwerp toch bij deze tijd te laten horen met als uitdaging optimaal gebruik te maken van de beschikbare ruimte. Het resultaat is een fris en modern ogend interieur, waarin tal van slimme opbergmogelijkheden zijn verwerkt. Vooral de kastjes met kunststof roldeurtjes in de kombuis en achter de halfronde zithoek geven veel extra bergruimte en werken het interieur lekker strak af. Er is veel licht, lucht en ruimte met raampartijen rondom die deels zijn te openen en stahoogte van 1,95 meter tot in de natte cel. Deze toiletruimte is daarmee ook een bruikbare douche wat een prestatie is op een boot van 8,6m. In de kunststof vloer is de afvoer opgenomen, een pomp in de bilge handelt het douchewater verder af. Toiletwater loost in een vuilwatertank in het achterschip. De natte cel heeft verder nog een wasbakje met spiegel en een makkelijk schoon te houden aftimmering. Dat geldt overigens voor het gehele interieur. Het lijstwerk is wel van kersenhout maar al het plaatmateriaal uit HPL, kunststof met een houtprint. Een mooie print want nergens komt het interieur plastiekerig over en heerst er dezelfde scheepse sfeer als op een volledig met hout ingetimmerd jacht. De kombuis aan bakboord beschikt over een 3-pits gasstel, een ronde spoelbak met nog steeds wat werkruimte over. Een koelkastje en bergruimte in lades zitten onder het werkblad. Ook aan deze zijde kun je ventileren door het raam open te schuiven en zit er een permanente ventilator boven de keuken.
De achterkajuit is door de kuip gescheiden van de kajuit en herbergt een dubbel bed van 2,10 x 1,43 meter aan bakboord en een kastenwand aan de andere zijde. Ertussenin blijft voldoende vloeroppervlak over. Vier patrijspoorten zorgen voor licht en in geopende stand voor ventilatie. Het is een volwaardig onderkomen hoewel stahoogte hier natuurlijk wel ontbreekt. Onder het bed wordt de ruimte grotendeels in beslag genomen door de watertank. Meer slaapplaatsen kunnen worden gecreëerd door de tafel bij de zithoek in de salon te laten zakken.

Een van gasveren voorzien luik in de kuipvloer geeft toegang tot de Motor en appendages. Een Mitsubishi Solé Mini 62 met interkoeling, gekoppeld aan een watergesmeerde schroefas met homokineet en stuwdruklager. Wierpot en brandstoffilter zijn goed en snel bereikbaar. Rondom de motor is opvallend veel bewegingsruimte om onderhoud uit te voeren. Alle geïnstalleerde techniek is overzichtelijk en zorgvuldig ingebouwd. Jachtbouw 2000 bouwt de Marco 8.60 AK volledig in eigen beheer en streeft een hoge kwaliteitsstandaard na. Met een lange historie in het bouwen van luxe motorjachten zoals de Succes schepen, is er veel expertise in huis om die standaard ook daadwerkelijk te halen.

De Marco 8.60 AK is een polyester halfglijder met een V-romp en een lange kiel. Met de standaardmotorisering is deze motorboot een waterverplaatser, maar met een zwaardere motor van 140 pk haalt hij volgens opgave van de werf een topsnelheid van 30 km/uur. Bij deze testboot ligt de top op 14 km/uur. De 60 pk Sole maakt dan 3000 toeren met een alleszins redelijke geluidswaarde bij de stuurstand, met de motor onder de voeten. Prettiger vaart het op rompsnelheid van ca. 13km bij 2200 RPM. Sturen met de Marco is een voorspelbaar genoegen. Rechtuit valt er niet veel te corrigeren wat manoeuvreren ook een stuk overzichtelijker maakt. Het is een boot met vaareigenschappen die je vooral toestaan ontspannen bezig te zijn.



De Marco 8.60 AK heeft een flinke opwaardering gekregen waarmee het concept weer volop meedoet. Toch is het klassieke karakter gebleven en blijft het een herkenbare boot voor een jong gezin of ouderen die er een comfortabel onderkomen in vinden. De vanafprijs van €109.500 is zo’n €10.000 hoger ten opzichte van het oude model maar daar krijg je dan ook meer boot en een hogere kwaliteit voor terug. De standaard uitvoering is compleet en vaarklaar. Er zijn pakketten beschikbaar waarmee het comfort wordt opgewaardeerd. Een set met een boegschroef, douche, boiler, zonnematras, kachel, en een zwemplateau kost € 16.625,-. Voor € 125.000 heb je dan een onderhoudsvriendelijke en makkelijk te hanteren boot met een groot vaargebied. En dat voor een lange tijd want ook de eerste Marco’s varen nog steeds.

Maten en gewichten:
Lengte: 9,00 m
Lengte waterlijn: 8,60 m
Breedte: 3,05 m
Diepgang: 0,80 m
Kruiphoogte: 2,45 m
Waterverplaatsing: ca. 4.800 kg
CE-markering: C
Diesel: 2x 70 liter (rvs) in motorruimte
Drinkwater: 140 liter (kunststof) onder bed eigenaarshut
Vuilwater: 90 liter (kunststof) in motorruimte
Motor: Mitsubishi Solé Mini 62, 60 pk bij 3000 toeren, met A-flex homokinetische aandrijfset met druklager en drieblads bronzen propeller.

Voor meer informatie:
Jachtbouw 2000
Oudeweg 32, 8316 AC Marknesse
Telefoon: 0527-201705
www.jachtbouw2000.nl
[email protected]

Facebook Comments "Marco 860AK - Tijdloos ontwerp nieuw leven ingeblazen"




                         My IP