Grand Shadow Cabin

Artikel - Grand Shadow Cabin



Een trend in de sloepenbranche is om de open modellen te voorzien van een kajuit. Dat is niet in de laatste plaats ingegeven door de wens om over een bruikbare natte cel te kunnen beschikken tijdens de vaart. Overnachtingsmogelijk-heid en een kop koffie kunnen zetten zijn dan mooi meegenomen. Het resultaat is vaak een concept wat net te weinig van het ene, open varen, of het andere, een kajuitboot, biedt. Bola Watersport brengt echter sinds kort een kajuitsloep naar eigen ontwerp op het water die werkelijk twee gezichten heeft. Onderdeks beleef je de grand shadow als een kruiser met accommodatie maar buiten in de kuip is het toch echt een open klassieke reddingsloep.



Beide gebruiksmogelijkheden haalt de Grand Shadow uit een forse lengte van 7,60m. De breedte is gematigd met 2,45m en houdt de boot trailerbaar. Het voorschip wordt benut voor de kajuit, in het achterschip is met een rondzit en een stuurstand tegen de kajuit veel ruimte in de openlucht gecreëerd. Het stuur zit aan stuurboord met aan de andere zijde een meevaarderplaats. Beide plekken zijn afgewerkt met een halfrond polyester vormdeel. Het dashboard en –kastje vinden er een plaats in. Een losstaande aan de vloer bevestigde zetel doet dienst als stuurstoel. Optioneel is een klein teakhouten windscherm te plaatsen waar een kuiptent aan bevestigd wordt. Zonder scherm neemt een buiskap deze functie over. De zitbank achterin heeft een behoorlijk hoge rug waardoor je lekker beschut zit. Met zes personen kun je nog steeds gemakkelijk een plaats vinden. De kuipvloer is uit hout en zit vast. Luiken geven toegang tot de motor, het stuurwerk en het vlak.



Onderdeks is de Grand Shadow voorzien van een volledige accommodatie. De enige concessie is de stahoogte. Indien deze bereikt zou moeten worden wordt de kajuitopbouw wel wat erg hoog waar uit esthetisch oogpunt niet voor gekozen is. Een verstandige keuze die de klassiek aandoende lijnen van de boot ten goede komen. De zithoogte is wel toereikend. Op de bank kom je met de kruin niet tegen het plafond aan te zitten. Als toiletruimte is een forse cel geplaatst. Vooral de lengte en breedte zorgen ervoor dat er geen claustrofobisch gevoel ontstaat. Een patrijspoort zorgt voor de ventilatie. Er kan een onderwater-toilet met tank in geplaatst worden of een chemische variant. Voorin is een twee-persoons bed geplaatst die om te bouwen is tot dinette. Een lattenbodem is het vulstuk tussen de banken. De tafel kan zowel in de kuip als in de kajuit worden gebruikt. Een kombuis vervolmaakt de mogelijkheden van de kajuit. Het gebrek aan stahoogte is wel een beperking maar desgewenst kan de kajuitopening worden vergroot waarmee het werken achter het fornuis toch staand kan. Ook het ventileren van kookluchtjes gaat zo veel beter. Er zit een koelkast is, een spoelbak, los gasstel waar ook in de kuip mee gekookt kan worden en een corian werkblad met voldoende werkruimte. Uiteraard is onder het keukenblok in bergruimte voorzien.



De aandrijving van de Grand Shadow wordt verzorgd door een Vetus-Mitsubishi. Standaard door een 3 cilinder van 28PK. Optioneel is ook een 4 cilinder te plaatsen van 33PK, het kan prettig zijn onder alle omstandigheden vermogen over te hebben maar ook met de lichtere driepitter kom je prima uit de voeten in deze Grand Shadow. Het vermogen wordt door een vaste schroefas en 3-blads schroef in voortgang omgezet. Een boegschroef is te plaatsen als hulp bij het manoeuvreren. Deze staat op de optielijst aangezien montage niet strikt noodzakelijk is. Zonder is de boot nog steeds prima een box in te sturen.



Het casco van de Grand Shadow wordt in Turkije gefabriceerd. Het polyesterwerk ziet er mooi strak uit. De intimmering en Montage van de motor en appendages gebeurt op de werf van Bola Watersport. Komende uit de installatie-techniek met botenverkoop als inmiddels geheel uit de hand gelopen hobby, is met name in de afwerking van het electrische systeem deze achtergrond te herkennen. Nergens een losse, niet te identificeren draad maar alles genummerd in goten. Ook de inbouw van de motor is met een dergelijke zorg omringd. Technisch klopt de boot als een bus. Bouwnummer twee die we bekijken heeft echter wel wat onvolkomenheden in de afwerking. Met redelijk wat polyester schaaldelen zit er niet zo heel veel hout in de boot verwerkt en dat is onder de loep gezien niet mooi gedaan. Bouwnummer drie ligt in de naastgelegen haven en laat zien waar de werf toe in staat is zodra het over kwaliteitsverbetering gaat. Een scheepse en strakke afwerking rond het concept van de boot mooi af. Ook op het ergonomische vlak zijn de kinderziektes eruit. Het resultaat is een makkelijk te hanteren kajuitboot met de aspiraties van een open sloep. Met een diepgang van 60cm en kruiphoogte van 1,60m is het vaargebied wijds. Temeer daar de verre oorsprong van een boot als deze in het reddingwezen ligt. Ook op wat groter water voelt de Grand Shadow zich thuis. Het is daarbij een aangenaam klassieke verschijning die met verschillende kleurstellingen op smaak kan worden gebracht.



Maten en gewichten:
Materiaal Polyester
Aandrijving Vetus
brandstof Diesel
Lengte 7.60m
Breedte 2.45m
Hoogte 1.60m
Diepgang 0.70m

Voor meer informatie:
BoLa Watersport
Kalmoeskade 2a
2635 CB Den Hoorn
Ruud Boks: 06-522 034 50
Jeroen Langelaan: 06-474 969 56

Facebook Comments "Grand Shadow Cabin"




                         my-ip