Volbloed sloep met snelheidspotentie

Artikel - Volbloed sloep met snelheidspotentie



In een sloep kun je niet hard varen blijkt een loze kreet zodra de gashandel op een Espevaer eens flink in zijn werk zet. De werf in het Friese Grou is erin geslaagd een onderwaterschip te ontwikkelen waarmee in de uitvoering met een kleine diesel een behoorlijke snelheid kan worden gehaald. Een zware jongen van 125PK past echter ook onder de kap waarmee deze sloep een respectabele topsnelheid neerzet.

De Espevaer 27 Open ziet er met een scherpe boeg, verdiept voordek en een rond lopende spitsgat chique uit. Een echte luxe sloep maar waarbij het robuuste van de originele reddingsloep is behouden. Op het voor ons liggende exemplaar is veel hout als optie toegepast in de afwerking. Het potdeksel van de boot is standaard al voorzien van teak en vormt vooral door de forse breedte het beeld van de boot. Het laat de gematigde zeeg zien en een volle, vrij ronde kop die onder de kabelaring met een knik en een waaier overgaat in een rechtlopende boegdeel. Het achterschip is spits maar niet geveegd. De lijn is eerder negatief wat wordt versterkt door het rondlopende aangehangen roer. Het geeft de boot meer drijfvermogen achterin wat de vaareigenschappen op snelheid ten goede komt. Het onderwaterschip speelt daarin een nog grotere rol. De ronde vorm van een originele reddingsloep graaft zich veel teveel in zodra je vermogen toepast. Met de boeg naar de hemel wijzen geeft niet echt het luxe sloepengevoel dus gaat slenteren het best. Bij de Espevaer is het onderwater eerst V-vormig en wordt dan al snel vlak met harde kimmen. Aan weerszijden van de lange kiel is het vlak zelfs licht hol. Achterin loopt het recht en zo vol mogelijk door. De esthetiek is echter wel bewaard gebleven. Er is geen stuk steiger aan de boot geplakt om vertrimming te voorkomen. De optielijst voorziet in een tweetal boven de waterlijn gemonteerde zwemplateau’s met het roer ertussen. Daaronder doen twee trimplaten uit het zicht hun werk. Zo kan de vertrimming nog worden aangepast aan het vaargedrag.



Het interieur van de boot voorziet in alle behoefte aan comfort voor een dagtocht of langer. Onder de buiskap vind je de mogelijkheden die een vaste kajuit ook biedt. Onder de zitting aan stuurboord is een pomptoilet te plaatsen. Je zit er tegen de beschutting van het keukenblok aan. De buiskap kan verticaal worden afgesloten zodat van enige privacy op deze open boot zowaar sprake kan zijn. Voorin is de u-bank tot een slaapplaats te maken waarbij je bedje dus niet gespreid wordt boven het toilet. Wel zo handig.
Het keukenblok is een onderdeel van de binnenschaal. Het geeft een naadloze afwerking zonder moeilijke hoeken. Er is bovenop een spoelbak met een kraan geplaatst en daarnaast een electrische kookplaat. Een opvallende keuze op een sloep, een los gaskomfoortje is doorgaans de oplossing. Een strakke glazen plaat staat echter wel een stuk netter en is in vergelijking met gas aan boord veel veiliger. Een AGM150Ah accu levert de benodigde stroom, genoeg om een uur op te koken zonder dat de motor aanmoet. Voor het laden is een 3-traps Victron geïnstalleerd die ook een walstroomaansluiting bediend en een 220V stopcontact om bijvoorbeeld een laptop op aan te sluiten. Zo is de stroomvoorziening goed voor elkaar. In de console is een compressorkoelkast geplaatst van 45L die door deze appendages een extra lange autonomie heeft . Een beugel bovenop doet dienst als handgreep en houdt ook hetgeen in de keuken staat op zijn plaats in zeegang. Dit gedeelte beslaat het voorschip waar de kuipvloer verdiept is en op het vlak ligt. Waar de buiskap kan worden afgesloten is de vloer hoger en zelflozend. Een volledige tent is dus niet strikt noodzakelijk.
In dit verhoogde gedeelte bevind zich de stuurstand met een rondzit erachter. Aan weerszijden een instaptrede en voor nog meer meevaarders twee kleinere banken. Een motorkist fungeert als tafel met het stuurwerk daar aan vast. Een modern vormgegeven console met een RVS en metallic afwerking van het dashboard. Terecht staat in een hoek het logo van Espevaer gegraveerd.



Standaard wordt de boot aangeboden met een Yanmar van 21PK. Een 3 cilinder met indirecte koeling die een watergesmeerde schroefas aandrijft. De boot komt er op binnenwater prima mee vooruit. De waterverplaatsing is 2650 kg wat 8,2 pk per ton geeft. Een ouderwetse norm in de beroepsvaart is 3 pk per ton. Maar voor wie toch liever wat vermogen over heeft of plannen bezit ruige vaartochten te ondernemen kan er gekozen worden voor een 30, 54, 75 of 125pk Yanmar diesel. Met deze zwaarste variant varen we een stuk over het Pikmeer bij het Friese Grou.

De boot heeft bij de stuurstand en de keuken handgrepen. Dat is prettig want zodra je goed gas geeft is staande het evenwicht zo verloren. De boot versneld als de brandweer met deze overdaad aan pk’s. Aan boord blijft de rust echter bewaard. De boot wil graag recht vooruit en hoe hard lijkt niet uit te maken. 38km/u is de topsnelheid. Van een overmatige hekgolf is dan geen sprake. Wel is de boeggolf fors en wordt er aardig wat water aan de kant gesmeten. Zodra de wind erop staat kan het een beetje motregenen in de boot. Een sprayrail op de juiste plaats moet nog gemonteerd worden waarmee de boel wel helemaal droog zal blijven. Van ons mag het echter zo blijven, zo af en toe eens proeven waar je in vaart komt de navigatie ten goede en past prima bij het karakter van de boot.
Langzaam of snel laat de Espevaer zich van een koersvaste kant zien. De keerzijde daarvan is dat ze geen zin heeft in een slalom. Een bocht op snelheid gaat stabiel zonder helling of wegglijden. Er is alleen wel wat ruimte voor nodig. Varen is in deze stand is spectaculair, alsof je in een comfortabele SUV toch terrein gaat rijden. Ook voor een langere vaartijd is het goed uit te houden. Motorgeluiden en trillingen blijven voldoende op de achtergrond om nog steeds een gesprek te kunnen voeren. Maar rekening houdend met medewatersporters, de bepalingen ter plaatse en de rust aan boord is zo’n 20 km/u een prettige kruissnelheid.



Espevaer Jachtbouw is sinds 1997 een totaalwerf waar zowel de inbouw van nieuwe motoren en elektrische installaties plaatsvindt als onderhoud, reparaties, winterstalling en ligplaatsen naast de bouw van compleet nieuwe schepen. Zowel staal als polyester/vinylester worden verwerkt. In staalbouw biedt Espevaer een uitstekende kwaliteit in een eigenzinnig klassieke vormgeving. Voor de kunststof sloepen geldt hetzelfde. De rompen worden hand lay-up met vinylester gelamineerd. Een variant op polyester waarvan de kans op osmose is uitgesloten. Onderwater is een epoxycoating toegepast.
De installatie van de techniek ziet er verzorgd en overzichtelijk uit. Afsluiters en hoofdschakelaars zijn goed te bereiken zonder in de weg te zitten. De motorkist met console gaat wel wat zwaar omhoog en zal de lust om olie te peilen enigszins kunnen beperken op deze loungeboot. De vloerluiken passen rammelvrij in hun sponning en ook andere interieuronderdelen komen niet tot leven onder het geweld van de Yanmar. Het geeft aan dat de Espevaer een goed geconstrueerde boot is met veel gebruiksmogelijkheden. Ook op zee voor een tocht naar de eilanden kun je met deze powersloep prima uit de voeten. Snelheid betekent tenslotte naast spektakel ook een groter vaargebied.

Maten en gewichten:
Loa 8,10m
Breed 2,75
Diepgang 0,65
Kruiphoogte 1,15
Materiaal vinylester/polyester
Motor Yanmar 3 cilinder 21PK diesel
Prijs standaarduitvoering 67.500,-

Voor meer informatie:
Espevaer Jachtbouw
Singel 24
9001 XP GROU
Tel: 0566 - 621084
B.g.g.: 06-54387522
[email protected]

Facebook Comments "Volbloed sloep met snelheidspotentie"