Romtech RMT600 - Een 'cash & carry' sloep met klasse

Artikel - Romtech RMT600 - Een 'cash & carry' sloep met klasse



Het is wel even vreemd als je op de website van Romtech begint. Een kleine sloep met een vaste prijs, waar je zelf de nodige accessoires bij kunt zoeken en als je klaar bent met aanvinken weet je precies hoeveel Euro's je in totaal kwijt bent.

Onmiddellijk rijst dan de vraag. OK, de prijs is redelijk, de uitrusting compleet, maar wat koop ik daar dan voor. Om dit te beantwoorden zijn we naar Groningen gereden en hebben daar uitgebreid rondgekeken in de showroom en een flink stuk gevaren.

Roer met vinnen
De RMT-600 is een overnaadse rondspant met een aangehangen roer met twee zijvinnen, die er Ð volgens het ontwerp van ingenieur Steven ter Horst - voor zorgen dat de sloep bij alle snelheden puur op de waterlijn blijft varen en daarmee de beste effici‘ntie bereikt qua snelheid en brandstofgebruik. Die vinnen kunnen daarnaast ook gebruikt worden als opstap en samen met de handgreep op de spiegel als zwemtrap worden gebruikt. Ook achteruitvaren kan daardoor in een nagenoeg rechte lijn omdat de schroefwerking bijna helemaal wordt opgeheven. Hierdoor is het makkelijk manoeuvreren en kan met een redelijk lichte motor een behoorlijke kruissnelheid worden gevaren.



De sloep heeft een lengte van 6.12 m, een breedte van 2.22 m en een maximale diepgang bij volledige belading van 0.55 m. De doorvaarthoogte varieert tussen 1.02 m en 0.92 m met de buiskap naar beneden, afhankelijk van het aantal personen aan boord. De RMT-600 heeft een CE type C goedkeuring, is ontworpen voor het varen in kustwateren, grotere baaien, riviermondingen, meren en rivieren waarbij condities tot windkracht 6 en golfhoogten tot en met 2 meter kunnen worden doorstaan. Dit heeft - ondanks het geringe gewicht van 875 kg - te maken met de bouwwijze die zeer sterk is omdat er een extra geweven vezelmat wordt aangebracht in het polyester van de romp. Verder zijn bodem en romp rondom met elkaar verlijmd waardoor extra torsiestijfheid ontstaat en een luchtkamer gevormd wordt voor extra drijfvermogen. Daardoor blijft bij een belasting van 6 volwassen personen met volledige bagage deze sloep altijd nog 20 cm boven het water uitsteken.

Technische gegevens
De waterverplaatsing (beladen) is 1375 kg, het leeg gewicht maar 875 kg. De boot wordt aangedreven door een Vetus 2-cilinder diesel van 11 Pk die met trillingsdempers gemonteerd is op de ingelamineerde, watervaste houten fundering. De motor staat in een goed geluiddempende kist in het midden van de kuip die schuin naar achteren geklapt kan worden voor het regelmatige kleine onderhoud.



Aandrijving is door middel van een watergesmeerd schroefassyteem met Vetus schroef en geluiddemper op de gepolijste RVS uitlaatdoorvoer met terugslagklep. Waterafscheider, groffilter en brandstofafsluiter zijn standaard. Het motorpaneel heeft een toerenteller, voltmeter en controlelampjes.
In de stuurstand een hydraulische stuurcilinder en stuurpomp met noodafsluiter dmv een driewegklep. Ook is er een voorziening voor een noodhelmstok. De meter van de 42 liter brandstoftank in de voorpiek zit aan de zijkant van de stuurstand evenals een 12V aansluiting voor accessoires. Verder een handbediende lenspomp en brandblusser plus een blusopening met breekglas aan de voorzijde van motorkast. Verder heeft men alleen Vetus producten gemonteerd zodat reserve onderdelen overal verkrijgbaar zijn. De koper krijgt een volledige garantie van ŽŽn jaar die door Romtech aangevuld wordt middels een jaarabonnement op Bootgarant, dat sinds maart samenwerkt met Unigarant verzekeringen van de ANWB. Hierdoor heeft de klant zeven dagen per week gedurende 24 uur pechhulp bij en op het water. Het voor- en achterdek zijn zelflozend met hoogglans gepolijste huiddoorvoeren en het schip is goed afgewerkt.

De bolder aan de voorkant zit verankerd op een stalen plaat zodat er zonder problemen gesleept kan worden. De geleiders voor de landvasten hebben zowel aan de binnen- als de buitenzijde RVS beschermstrippen om de lak niet te beschadigen.



De deksels van de opbergruimtes zijn licht en sterk door de ingebouwde schuimkern. In zowel de voor- als achterplecht zijn makkelijk waarneembare luiken met een snapsluiting.
Ook bijzonder is de constructie rondom de boot voor de kabelaring. Hiervoor is een speciale holling aangebracht aan de bovenkant waar romp en dek samenkomen, zodat de kabelaring altijd op zijn plaats blijft zitten zonder steunen of schroeven. De Romtech RMT-600 wordt maar in ŽŽn uitvoering in standaardkleur blauw geleverd tegen een vaste ÒcompleetprijsÓ van Û 21,750.00, die concurrerend is door de standaard bouwmethode. Compleet betekent in dit geval met potdeksel, vloer, voor- en achterdek, tafel op de motorkist van teak, een kabelaring met kopleguaan, complete kussenset en een buiskap.
De boot vaart makkelijk en licht stabiel op het water. Dat merk je niet alleen tijdens het varen, maar bv. ook tijdens het in- en uitstappen waar de stabilisatievinnen op het roer zeer goed hun werk doen. De uitvoering is in alle details goed en er zijn goede kwaliteit materialen gebruikt. Als enige minpunt zou ik de lichte motoriseren kunnen opmerken, maar voor iemand die een kleine, makkelijke sloep wil hebben voor rustig recre‘ren is dit een uitstekend product.

Facebook Comments "Romtech RMT600 - Een 'cash & carry' sloep met klasse"