Smalland 24 - Kwaliteit behoudt zijn prijs

Artikel - Smalland 24 - Kwaliteit behoudt zijn prijs



Het is niet de eerste keer dat wij een proefvaart maken bij deze Loosdrechtse bouwer en net als de vorige keer kwamen wij enthousiast terug in de haven na genoten te hebben van een zonovergoten lentetocht op de eerste en tweede plas.

Dat enthousiasme ontstaat iedere keer vanzelf als je vaart in een boot die tot in de kleinste details een afspiegeling is van vakmanschap en de beslissing om niet tevreden te zijn tot het gestelde doel is bereikt. Natuurlijk hangt daar een prijskaartje aan, maar die meerwaarde wordt tijdens iedere tocht vergoed door het plezier dat je hebt tijdens het varen. En uiteraard ook door de eventuele inruilwaarde, wanneer je mocht besluiten op een andere boot over te stappen.



Er worden maar twaalf tot vijftien boten per jaar gebouwd op de werf. De rompen komen uit Turkije waarbij ze volgens de hand lay-up methode gemaakt worden met een kleur gelcoat die van te voren door de toekomstige eigenaar is uitgezocht. De eigen rompvorm zorgt ervoor dat tijdens het varen nauwelijks een hekgolf wordt getrokken en dat scheelt in de energie die nodig is om het schip zijn gang te laten houden. Bij de Smalland 24 met zijn 3-cilinder 30 Pk Volvo Penta is dat maar 1,5 liter per uur, zodat je met een volle tank van 50 liter zo'n 33 uur kunt varen. Goed voor 300 km kruisen. Het is ook een prettig gevoel te weten dat je rustig door een smal kanaal of mooi natuurgebied kunt varen, zonder dat de wallenkant beschadigd wordt of schepen die daar aangemeerd liggen last hebben van de doortocht. Verder wordt de romp voorzien van een massief teakhouten deklijst, vaste bolders voor en achter, vier verzinkbare rvs kikkers, een forse kopleguaan en kabelaring rondom. De achterspiegel is net als de steven mooi afgewerkt met een massief houten rand die precies de vorm van de boot heeft, de mooie achtersteven sterk accentueert en ervoor zorgt dat het kopse hout niet inwatert. En natuurlijk wordt de kwaliteit bevestigd en beschermd door een deklaag op de houten delen van zes tot acht lagen lak.

Ook op het voorÐ en achterdek ligt massief teak, waarvan de delen met de ronding van de romp zijn gezaagd en meegelegd. Datzelfde teak vinden we ook weer terug als kuipvloer en op de instaptrede met een evenwichtige afwisseling tussen ruw en gelakt hout. De voorkant van de kuip is gevuld met een ruime bank rondom met een luxe kussenset, inclusief hoge rugkussens voor een aangename zit, wat belangrijk is als je een lange tocht wilt maken. Onder het luik wordt de kuiptafel opgeborgen, onder de banken aan bakboord en stuurboord bevinden zich grote bakskisten, die helemaal doorlopen. Voorin onder een klep is een eenvoudig toilet met elektrische pomp geplaatst en natuurlijk verbonden met een vuilwatertank.
Verder vinden we een wasbakje met draaikraan en elektrische pomp met een watertank van 50 liter, een 1-pits gasstel met een losse gasfles en een 12 volts 45 liter koelkast, die verborgen zit in een mooie teakhouten kast. Verder horen een vlaggenset, anker, brandblusser, bordjes met naam en plaatsnaam, 4 landvasten en vier stootwillen, een uitgebreide eigenaars handleiding tot de standaard uitrusting. Dit alles met CE keur. Zes Led lampen zijn aangebracht voor de verlichting in de kuip.



TECHNIEK
Het zijn niet alleen de visuele aspecten die goed tot hun recht komen. Ook het auditieve aspect van het varen met deze sloep is prettig. Til de motorkap maar eens op tijdens het varen. Als hij weer dicht is realiseer je je dat alleen het geluid van de schroef en de botsing tussen romp en water te horen is. En dat is een uitermate prettig geluid, waar je uren naar kunt luisteren zonder vermoeid te raken.
Voor de voortstuwing worden - afhankelijk van de modellen Ð 3 of 4 cilinder Volvo Penta's gebruikt. Bij de Smalland 21 van 6.35 lang en 2.35 breed is dat standaard een 3 cilinder 20 pk, bij de Smalland 24 van 7.15 m lang, 2.45 m breed een 3 cilinder 30 Pk terwijl de Smalland 26 van 8.05 m en 2.75 m breed voortgestuwd wordt door een 40 Pk diesel. Dat laatste model heeft trouwens een CE keur voor tien personen. En voor de liefhebbers zijn ze in Loosdrecht bezig met het ontwikkelen van een kajuitmodel voor de 26 voeter, die in het najaar zal worden gepresenteerd.
Alle modellen steken 65 cm diep. En, indien gewenst, kan ook een zwaardere motor worden geplaatst. Voor de stroomvoorziening staan een of twee accu's van 70 Ah aan boord, die voldoende vermogen leveren voor alle aanwezige apparatuur. Verder ligt onderin een 50 liter dieseltank met een 70 liter tank voor de grootste maat sloep plus uiteraard een vuilwatertank.
Bovenop ligt of staat verder een buiskap en met aanritsbare achtertent van Fred Schot plus een dekzeil met aluminium draagframe, dat aan de voorkant van de kuip in het gat van de tafelsteun past en makkelijk geplaatst kan worden, zodat het regenwater er mooi vanaf loopt. Al het beslag is van luxe rvs.

PRIJSKLASSE
Smalland sloepen horen thuis in het hogere prijssegment. De kleinste 21 voeter ligt net onder de 45,000 euro, de grootste van 26 voet is net geen 80,000 euro. Smalland sloepen worden geleverd met een garantie van twee jaar, een uitgebreide CE handleiding en een D classificatie. Alle modellen hebben dezelfde uitstraling van perfect vakmanschap, dure materialen en klasse afwerking, die verkregen is door meer dan 30 jaar ervaring in het bouwen en restaureren van dit type schepen.



OORDEEL
Net als vorige keer blijf ik bij mijn zelfde beoordeling. Smalland sloepen zijn makkelijk te varen, hebben een uitstraling van kwaliteit en lijken mij uitstekend geschikt voor wat oudere mensen die een ruim en makkelijk schip willen, waar ze nog jaren plezier van kunnen hebben.

Hans Heikoop
Scheepstimmerwerk en onderhoud
Oudloosdrechtsedijk 113B
1231 LS Loosdrecht
tel: 035-5828411

[email protected]
www.smallandsloep.nl
www.hansheikoop.nl

Facebook Comments "Smalland 24 - Kwaliteit behoudt zijn prijs"




                         My IP