Koning Boegschroeven - Strak op het hemd

Artikel - Koning Boegschroeven - Strak op het hemd



Het inbouwen van een boegschroef in een polyester romp in twee dagen met daarbij een levenslange garantie dat er geen osmose kan optreden is niet iets wat iedere werf zal aanbieden. Daarom waren wij op bezoek bij De Koning boegschroeven in Kampen om eens te kijken hoe ze dat klaar spelen.

Het begint met een grote kennis van boten die over de jaren door het uitvoeren van de meest uiteenlopende reparaties is opgebouwd en waarvan de gegevens zijn opgeslagen in een database. Daardoor weten ze bij De Koning al bij de aanvraag van de offerte waar ze moeten kijken. De plaats van de accu, de motor en schakelaar, de joystick, de lengte van de kabels en uiteraard de precieze plaats waar de tunnel in de voorsteven moet komen te zitten zijn allemaal bekend en de materialen voor een volledig autonoom laadsysteem kunnen van te voren worden besteld. ÒWijn slijpen hier niet maar bouwen exact op maat van de tunnel. Dat gebeurt met een speciale boor, die wij zelf hebben ontwikkeldÓ vertelt Hans de Koning. ÒVan te voren wordt vanaf ŽŽn kant een gat geboord en vervolgens worden met behulp van een pasbus kogellagers aangebracht, die ervoor zorgt dat de tunnel precies op de goede plek komt. Daarna wordt met een grote holle boor aan twee kanten een gat in de romp gezaagd, waar de buis voor de boegschroef precies in past. Strak op het hemd, noem ik dat.Ó



Hierna worden de uitstekende delen van de buis afgeslepen en aan de romp gelamineerd met behulp van UV technologie, een speciale UV-lamp/powerbox en UV-hars die binnen twee minuten volledig! doorhardt. ÒDit systeem is gebaseerd op dezelfde technieken die de tandarts gebruikt om een tand of kies te repareren. Het voordeel is dat deze hars vocht nodig heeft, dat we tot -15¡C kunnen werken en dat met deze methode de constructiestijfheid van het schip volledig behouden blijft. We plaatsen meestal een speciale 6-blads schroef van Vetus die weinig stroom gebruikt, veel stuwkracht heeft en lekker stil is. Ó Daarop volgt buiten een demonstratie bij 13¡C met twee losse stukken buis die aan elkaar worden geplakt en waar je vijf minuten later op kunt staan. Het afgelopen jaar zijn op locatie of in de eigen werkplaats 89 complete installaties van boegschroeven uitgevoerd. Als mensen een trailerbare boot hebben kan dat tussen Û200 en Û400 op een installatie schelen en ze hebben in Kampen ook een kraan voor boten met staande mast tot hun beschikking. Verder voert het bedrijf alle voorkomende reparaties en onderhoud uit aan polyester sloepen en sportboten, plaatst dieselmotoren en is bezig met een uitbreiding voor de verwarmde en beveiligde stalling van boten.


Facebook Comments "Koning Boegschroeven - Strak op het hemd"