Icelander 27 - Stoere spitsgatter met saildrive

Artikel - Icelander 27 - Stoere spitsgatter met saildrive



Al geruime tijd worden Icelandersloepen voor Nederland ge•mporteerd door Jachthaven Achterbos in Vinkeveen. Zoals de naam al doet vermoeden zijn het stoere zeewaardige sloepen. Een overnaadse spitsgatromp met kabelaring en kopleguaan. Afhankelijk van de uitvoering met teak afgewerkt aan dek en op de kuipvloer. Er waren al een 22- en 23voeter, nu is daar een 27- bijgekomen. Vooral het verschil in binnenruimte is groot. Niet alleen de lengte maar ook de plaats van de motor is daar verantwoordelijk voor. Onder het bescheiden achterdekje is een diesel te vinden waar in de klassieke opstelling deze centraal in het leefgedeelte staat.

Icelandersloepen staan bekend om hun aangename vaareigenschappen. Daar valt ook bij deze nieuwe 27 niets op af te dingen. De boot versnelt soepel naar de rompsnelheid en blijft lekker stabiel in het spoor. Veel te corrigeren is er niet. In deze eerste Icelander 27 is een zwaardere motor gebouwd die met 40pk letterlijk ruim voldoende is. Standaard wordt een 30PK Lombardini geplaatst om de 2300kg sloep comfortabel voort te bewegen. Deze motoren zijn licht en stil. Ook de saildrive van Lombardini is een slanke vin. Dat maakt de plaatsing in de beperkte ruimte van het achterschip mogelijk. Een luik met gasveren geeft toegang tot de machinekamer. Hieronder is de motor in een isolatiekist ingekapseld. De saildrive staat er bijna loodrecht onder en komt uit op dezelfde plaats waar bij een asinstallatie de schroef zit. Het past allemaal aangezien de filters, peilstok en impeller goed te bereiken zijn. Dicht vertaalt de extra isolatie zich in extra stilte. Een mooie brom die prima bij een conversatie te water past. Van trillingen is bij een saildrive nog minder te merken dan met een goed ingebouwde schroefasinstallatie. In deze Icelander gaan de wijnglazen dan ook niet rinkelen zodra het gas erop gaat.

Het achterschip is niet alleen maar spits gemaakt maar ook mooi geveegd. Van voor naar achter loopt er daardoor een behoorlijke zeeg die nog wordt versterkt door de verhoging van het potdeksel rond het voorschip. Toch is de kop niet te hoog. Ook zittend blijft het uitzicht naar voren uitstekend.



Onderwater zijn in de rompvorm trimvlakken opgenomen die het ingraven van het achterschip op hogere snelheid moeten voorkomen. Ze zijn groot en stevig. Ook als eerste trede van de zwemtrap een nuttige voorziening. Op snelheid blijft de boot inderdaad keurig vlak liggen. Ook van een hekgolf is geen sprake. Het lijkt alsof de trimvleugels wat er aan golf ontstaat snel weten af te vlakken. Zo heb je ook met een snor voor de boeg nog steeds respect voor de wallenkant van een kwetsbaar natuurgebied zoals de trekgaten van de Vinkeveense plassen. Op open water, met een kleine 6bft, laat de Icelander zien waar de roots liggen. Er staat op dit water met deze windrichting en Ðkracht een venijnige golfslag waar niet iedere boot zich prettig op voelt. Zoniet dit voormalige reddingvaartuig. De Icelander vervolgt onverstoorbaar haar koers, gedurende de hele tocht is geen enkele druppel buis- of opspattend water aan dek gekomen. Maar goed ook want de standaard buiskap was nog niet klaar voor deze eersteling terwijl de kussens dat al wel waren. Achteruit varend toont de Icelander een prettige eigenschap, van een overmatige wielwerking is geen sprake. Al met een klein beetje vaart valt op het roer prima te sturen en parkeer je de boot waar je hem wil hebben. Van verlijeren is met flink wat wind nauwelijks iets te merken. Een boegschroef is dan ook niet van levensbelang maar wel handig op een lengte van 8,25M. Een 25KGF exemplaar wordt standaard ingebouwd.

Het interieur
Met het optionele teak op voor- en achterdek en op het potdeksel rond de kuip doet de boot luxe en comfortabel aan. Instappen gaat midscheeps met een in de mal opgenomen 2-treeds trapje. Netjes met antislipteak afgewerkt en voldoende groot om zonder uitglijer aan boord te komen, ook als je wat moeilijker ter been bent. In de kuip valt direct het gemis van de motorkist op waarna de winst aan loopruimte. Je kunt je lekker bewegen aan boord zonder dat medeopvarenden daar last van hebben. In het voorschip is een rondzit opgenomen met een superieure rughoogte en Ðsteun. Ook de zittingen zijn voldoende lang voor onze Hollandse beenlengte. De standaard buiskap is wat hoger gehouden zodat lange personen er ook rechtop onder kunnen zitten. De kap misstaat een sloep als deze niet, door de lengte van de boot valt de hoogte van de kap mooi weg. Met een eenvoudige handeling klap je de boel natuurlijk net zo makkelijk neer. Het is vooral handig als slechtweervoorziening. Midscheeps is aan weerszijden in consoles voorzien die standaard van een 90 liter koelkast, een wasbakje en gaskomfoor zijn voorzien. Er is dan ook nog een kastje voor het kommaliewant. Een wegneembare tafel is makkelijk plaatsbaar in het voorschip waarmee de mogelijkheden tot het bereiden van een eenvoudige maaltijd compleet zijn. Achterin zit de stuurman op een u-bank achter de stuurstand. Deze is getooid met een rond afgewerkt lombardinipaneel, tankmeters, een schakelpaneel en 12V aansluiting. Onder de banken is flink wat bergruimte te vinden en toegankelijk gemaakt met een stevig luik. Voorin is een afgesloten ruimte waarin het toilet. Standaard een chemische maar als optie is hier een pomptoilet met vuilwatertank ingebouwd. Twee deurtjes achter het rugkussen geven toegang tot de toiletcabine. Door de zitting ook nog weg te klappen loop je er gemakkelijk in. Binnen kun je van een volwaardige natte cel spreken. Aan de zijkanten is nog in kastjes voorzien. Zodra de boot wordt achtergelaten in de haven is het tevens een goede bergplaats voor alles wat los zit.



Compleet en vaarklaar
Icelandersloepen worden compleet en vaarklaar aangeboden. In de standaard uitvoering kun je instappen en wegvaren, tot aan een stootwil is inbegrepen. De prijs van een standaard Icelander 27 is Û 64.995,-. Kabelaring met kopleguaan, complete kap met achtertent en oprolbaar voorraam, teak op instap, motorkist en rond de kasten, keurig ingebouwde diesel met alle appendages, accu, schakelpaneel, kussenset, boegschroef sanitair en kookgelegenheid, het zit er allemaal bij. Inspraak is daarbij nog steeds mogelijk. De romp is in alle kleuren te verkrijgen. De kussens en de kap zijn daar weer op af te stemmen. Extra luxe is nog mogelijk met de optielijst als menu. Er word dan meer teak toegepast zoals op het dek of dashboard. Een touwsnijring, kuipverlichting of een lederen kussenset, er is veel mogelijk. Een aantal Icelanders zijn in plaats van een afwerking in teak van Flexiteek voorzien. Een milieuvriendelijker alternatief voor deze steeds schaarser wordende houtsoort. Ook is flexiteek schier onverwoestbaar en kun je het met een hogedrukspuit reinigen.

Andere Icelanders
Zusterschepen van de Icelander 27 zijn de 22 en 23. Samen vormen de boten een familie met een eigen gezicht. In de vele mogelijkheden die de sloepenmarkt biedt is dit al een aansprekende prestatie op zich. De scherpe standaardprijs, degelijke bouw in combinatie met een keurige afwerking en complete aflevering zou daar wel eens aan ten grondslag kunnen liggen.

Maten en gewichten:
LOA 8,25m
Breedte 2,65m
Diepgang 0,80m
Doorvaarthoogte 1,30m
Waterverplaatsing 2300kg
Motor Lombardini 30pk
Diesel 80L
Water 40L

Voor meer informatie:
Jachthaven Achterbos
Achterbos 22b
3645 CD Vinkeveen
Tel. 0297 212260
[email protected]
www.icelanderboats.eu

Facebook Comments "Icelander 27 - Stoere spitsgatter met saildrive"




                         My IP