Tyvano Targa 1020 Hybrid

Artikel - Tyvano Targa 1020 Hybrid



Hoe lok je een zeiler in een motorboot. Zelfs als deze er nog niet echt aan toe is maakt de Tyvano Targa Hybrid een goede kans de aanstaande overstapper een laatste definitieve zet te geven. Niet in de laatste plaats vanwege de hybride aandrijving die muisstil varen op een elektromotor mogelijk maakt.

Jachtbouwer Stella Nova bouwt al een aantal jaren de Tyvano Breva motorjachten. Stoere, pilot-achtige ontwerpen met opvallend goede vaareigenschappen. De Tyvano Targa heeft eenzelfde romp maar geheel andere opbouw. Sturen vindt buiten plaats achter de kajuitopbouw met vast windscherm. We maken een proefvaart met de eerste Tyvano Targa Hybrid, een wereldprimeur uit Heeg.



Aan dek
De Tyvano Targa is een brede boot en dat merk je bij het aan boord gaan. De aanvangsstabiliteit is hoog. Met een breedte van 3,85m en een laag zwaartepunt door de geringe kruiphoogte niet verwonderlijk. Door deze forse breedte is er lekker veel ruimte aan dek. De gangboorden zijn breed en lopen vanaf de boeg door tot aan de spiegel. Zodra met slecht weer de kuiptent is dichtgeritst hoeft deze niet opengemaakt te worden voor degene met dekdienst. Je komt overal bij zonder de rust in de kuip te storen. Ook het aan boord stappen vanaf de boorden of spiegel is gemakkelijker dan wanneer de gangboorden ter plaatse bij de kuip worden getrokken. In de kuip zit de stuurman op een stoel achter het dashboard met aan de andere zijde plaats voor een meevaarder. Achterin is een rondzit gemaakt met een onderbreking voor de deur naar het zwemplatform. Ondanks de gangboorden rondom is de kuip een riante ruimte. De mindere breedte valt niet op, het maakt het er eerder gezelliger op. Het windscherm heeft drie grote voorste ramen en een tweetal mooi afgeronde zijramen. De voorste ramen zijn wat hoger dan de lijn die de zijramen aangeeft. Het uitzicht naar voren is zo optimaal maar het is ook mogelijk een minder hoog raamprofiel te kiezen waarmee de boot nog wat stoerder uit de ogen kijkt.
Door het ontbreken van een salon annex stuurhuis is de kajuitopbouw lang en laag. Op het kajuitdak is een RVS mast geplaatst die indien gewenst vanaf de stuurstand gestreken kan worden. Voor de doorvoer van de bedrading is hier een degelijke zwanenhals gebruikt. Rondom is een RVS railing toegepast. Hiervoor is een ovale buis gebruikt. Het prijsverschil tussen ronde en ovale buis wordt grotendeels veroorzaakt omdat het buigen een stuk moeilijker is. Het loont echter wel want het staat een stuk chiquer en ligt prettiger in de hand. De achter- en middenbolders zijn in de lijn van de railing opgenomen en ook uit dezelfde buis gemaakt. De railing maakt het een sierlijke knik naar beneden om het uitzicht in de kuip niet te verstoren. Verder zijn er nog handrailingen boven de zijramen geplaatst die ook alweer mooi in de lijnen van de boot meelopen. De gangboorden en het voordek zijn behandeld met antislip loopdekkenverf. De kuip is afgewerkt met Flexiteek. Een look-a-like houtsoort van kunststof. In tegenstelling tot echt teak kun je hier wel een hogedrukreiniger opzetten zonder iets te beschadigen. Het ziet er wel uit als hout maar een exacte kopie van een echt teakdek is het niet. Het staat wel netjes. Bij de boeg is de ankerlier te vinden, het anker zelf is in de boeg opgenomen.



Het interieur
De ingang naar de kajuit doet sterk aan die van een zeilboot denken. Een plexiglas schutboord die ook als deur te gebruiken is met een lichtdoorlatend schuifluik en -garage daarboven. De kajuit baadt zich daarmee in een zee van licht. Het comfort in de kajuit is volledig voor twee. Een ruime U-vormige kombuis met een ronde keramische kookplaat, een keurig ingetimmerde wasemkap erboven en een koelkast eronder. Het middengedeelte biedt veel werkruimte met op werkhoogte een magnetron ingebouwd. Aan de andere zijde een spoelbak. De kastdeurtjes onder de gangboorden zijn met het Tyvano logo verfraaid. Tegenover de pantry is de dinette. Eveneens in een U-vorm en op een podium geplaatst voor een beter uitzicht naar buiten. De tafel is niet van het wiebeltype, je kunt er fatsoenlijk aan eten zonder angstvallig je glas wijn in de gaten te houden. TV kijken kan ook vanaf deze bank. Een LCD scherm klapt uit het plafond boven de kombuis. Verder naar voren is aan stuurboord een toilet te vinden en aan bakboord de douchecabine. Hier is ook ruimte te vinden voor bijvoorbeeld een wasmachine. In beide natte cellen is voorzien in een wasbakje. De vloeren zijn waterdicht gepolyesterd en net als de wanden gemakkelijk schoon te maken. Door de vloer nog wat lager te leggen is ook onder de douche voldoende stahoogte. Een kingsize douchekop is in het plafond gebouwd. Ventilatie gaat door de patrijspoorten te openen en met paddestoelventilatoren op het kajuitdak. Met slecht weer kunnen de poorten voorzien worden van een regenkap. Helemaal voorin is de eigenaarshut. In deze boot is een V-vormig bed geplaatst wat met een zogenaamd honeymoonstuk tot een geheel is te maken. Een flink vluchtluik zorgt voor lichtinval, ventilatie en natuurlijk een vluchtweg bij calamiteiten. Het is een ruime hut waarin geen opgesloten gevoel ontstaat. De wanden zijn afgewerkt met teakhout, de plafonds door de hele boot zijn van veel lichter essenhout. Een al te donker effect wat een houten scheepsinterieur wel eens kan hebben blijft daardoor achterwege.

De techniek
Standaard wordt in de Tyvano Targa 1020 een 60 pk Solé diesel geplaatst. Een diesel die bekend staat om zijn solide bouw, lage uitstoot en gunstige PK/KG verhouding. In deze Hybrid uitvoering is de boot voorzien van een Steyr 85 pk diesel die voorzien van een geïntegreerde vliegwielgenerator en elektromotor. Deze extra aandrijving staat in lijn met de diesel en kan met een ingebouwde koppeling ondersteuning bieden aan de diesel bij het accelereren. Met een 7kW vliegwielgenerator is een aparte set voor de stroomvoorziening aan boord niet meer nodig. De opgewekte stroom wordt opgeslagen in een accubank onder de kajuittrap. De diesel heeft geen startmotor meer nodig, de elektromotor heeft deze functie overgenomen. Maar het grootste voordeel is natuurlijk geluidloos varen op kruissnelheid. De winst voor het milieu hoort in dit rijtje ook thuis mits de gebruikte stroom met zonne- of windenergie is opgewekt. Zodra je de accu’s door middel van walstroom oplaadt, staat daarvoor toch een kolencentrale te roken en blijft er van milieuwinst alleen plaatselijk een effect over, daar waar je vaart.

Aan geluidsisolatie en ontdreuning is met een sandwich van ongeveer 35mm, veel aandacht besteed. De natte uitlaat is voorzien van een waterlock met een zwanenhals. Tussen de motor en de schroefas is in een homokinetische koppeling voorzien met een trillingsvrije aandrijving als gevolg. Een watergesmeerde RVS schroefas drijft een vierblads schroef aan. Er zijn twee stalen brandstoftanks met een inhoud van 320 liter elk. Deze zijn voorzien van een dubbel voorfilter met een waterafscheider. Het koelwater wordt zoals het hoort via een wierpot aangezogen. Voor het sanitair zijn twee tanks van 200 liter samen met een boiler en een hydrofoor buiten de machinekamer ingebouwd. Dit om het systeem zo legionella ongevoelig mogelijk te maken.



De Tyvano Targa’s hebben een spannend onderwaterschip. Op de waterlijn verspringt het staal ongeveer 6cm naar binnen en loopt dan verder door naar een vrij diep V-vormig voorschip met een vlakkere achterzijde. Die spraylijn is bij snelvarende boten bedoeld voor de stabiliteit en om de boeg droog te houden, op deze waterverplaatser is het vooral een extra versteviging van de romp, genereert het lift en wordt het natte oppervlak kleiner en smaller. Een goede en mooie keuze op een vrij brede boot. Het achterschip is voorzien van een schroeftunnel. Ter plaatse van de kielbalk is een halfrond in het vlak gemaakt waar de schroef in uitkomt met het roer, op een mindere diepgang, erachter. Het rendement van de gehele voortstuwingsinstallatie is hierdoor hoog. De aanstroming van water naar schroef en roer is ook beter. Alles bij elkaar een opvallend zorgvuldig uitgewerkt onderwaterschip wat dan ook verantwoordelijk is voor even opvallend goede vaareigenschappen.

Het water op
Varen met de Tyvano Targa 1020 Hybrid is sensationeel. Niet omdat er bij het openzetten van de gashendel zoveel geweld ontstaat maar eigenlijk juist door het geheel ontbreken daarvan. Tenminste, in de electrische stand. Je moet echt naar de kant kijken om te merken dat je vaart. Ook van trillingen is geen sprake. In deze stilte vallen andere geluiden op die normaal niet hoorbaar zijn zoals een golf die tegen de romp klotst. Voor zowel dieselen als elektrisch varen wordt dezelfde gashendel gebruikt. Elektrisch werkt de hendel proportioneel. Ook een ultra- lage snelheid is mogelijk. Indien gewenst kun je hiermee wel heel erg voorzichtig een box inkruipen. Met een forse diesel heb je vaak ook een forse aanvangssnelheid wat bij dergelijke manoeuvres minder prettig is.
Een boegschroef is optioneel. Geen gekke gedachte want je kunt inderdaad zonder. Het roer helemaal om en de boot draait om de as zonder merkbaar snelheidsverlies. Het gaat allemaal vlot en heel soepel. Achteruitvaren is met deze boot even gemakkelijk als vooruit. Met de 85PK diesel vaart de boot met 15 km/u op topsnelheid, de kruissnelheid is zo’n 12,5 km/u bij respectievelijk 3300 en 2200 RPM. Elektrisch varend ligt de best renderende snelheid op ongeveer 7,5 km/u, de maximum snelheid op 10 km/u. Het vaargebied van de 1020 is zeer uitgebreid met een kruiphoogte van 2,20m en een diepgang van één meter. De boot voelt zich op de Friese wateren prima thuis maar van wat tegenwind op het IJsselmeer of de Wadden schrikt ze ook niet terug.



Conclusie
De Tyvano Targa 1020 heeft een standaardprijs van € 171.000,-. De boot wordt voor dit bedrag vaarklaar opgeleverd maar is niet overkompleet. Een koelkast, verwarming en warmwatervoorziening is wel standaard maar een boeg- of hekschroef weer niet. Ook een roerstandaanwijzer of bijvoorbeeld een CD speler staan op de optielijst. Daar is wel wat voor te zeggen. Er is veel ruimte voor wensen van de klant waarmee iedere Tyvano naar smaak en gerief is in te richten. Daarbij kunnen opties en accessoires ook later worden ingebouwd. Voor iets als een hekschroef is dat geen probleem. Zolang de wensen ten aanzien van de uitvoering niet al te zwaar op de optielijst leunt, wordt er veel boot aangeboden voor een scherpe prijs. Daarbij zijn de vaareigenschappen, kwaliteit en afwerking van hout en staalwerk prima. Een primeur op deze boot is natuurlijk de aandrijving. Geluidloos slenteren door een natuurgebied of in alle rust bijliggen voor een brug zijn slechts enkele voordelen van de combinatie diesel en elektrisch varen.

Maten en gewichten:
LOA 10.38 meter
Diepgang 1.02 meter
Breedte 3.85 meter
Kruiphoogte 2.20 meter
Motor 60 pk Solé
Gewicht 9500 kg
CE categorie: C (B mogelijk)
Standaardprijs vanaf € 171.000, -
Hybrid uitvoering vanaf € 199.000,-

Voor meer informatie:
Stella Nova
De Draei 31-33
8621 CZ Heeg
T. 0515 - 444 236
F. 0515 - 443 778
www.tyvano.com
[email protected]

Facebook Comments "Tyvano Targa 1020 Hybrid"