Al 800 jaar hetzelfde model

Artikel - Al 800 jaar hetzelfde model



In een tijd van nieuwer, sneller, slanker en lichter moet je maar durven om nog steeds in een model boot te blijven varen dat in de twaalfde eeuw door de Phoeniciërs werd gebruikt om de Middellandse zee over te steken. Toch doen vissers in Spanje, Marokko, Turkije, Griekenland en Italië het nog iedere dag. En met hen duizenden pleziervaarders.

Mijn eerste kennismaking met de Mediterrane Llaud was op het Schapenstrandje (Cala des Motons) in Ibiza in de zeventiger jaren. Het was tijd voor een ochtenddutje op het strand om de vermoeidheid van de reis kwijt te raken, alvorens aan de echte vakantie te beginnen. Er stond een behoorlijke golfslag die zorgde voor een lekkere branding. We lagen nog maar net te soezen, toen we het plof-plof-plof van de dieselmotor van een visser hoorden. Zonder zich iets van de golven aan te trekken stuurde hij zijn boot recht op het strand af, liet de vaart eruit lopen en parkeerde de Llaud schuin op de kiel op het strandje. Uit de bun werden enkele tientallen kilo's verse vis in de gereedstaande kistjes geschept, de boot weer achteruit het water ingeduwd om veertig meter verder aan de zijkant van de baai geparkeerd te worden op twee schuin in het water stekende boomstammen voor een klein huisje op de rotsen. Ik was zwaar onder de indruk van het gemak waarmee dit gebeurde en de stabiliteit en stevigheid van die boot.



Al in 1970 was een op Mallorca wonende Nederlander net zo onder de indruk van de gedragingen van deze sloepen als ondergetekende en is begonnen ze te bouwen in polyester onder de merknaam Majoni. Sinds 1995 voert Terranautic dit merk in Nederland en inmiddels varen er heel wat rond op onze wateren, vooral omdat wij in een land wonen met vrij veel wind en deze sloepen daarvoor uitermate geschikt zijn.

De afmeting van deze sloepen wordt aangeduid in 'palmos' (handpalm omtrek = 20 cm.). Er worden vier modellen gevoerd, De Majoni 31, 36, 40 en 45, die respectievelijk 6.45 m, 8.10 m, 8.40 m en 9.00 m lang zijn. De diepgang loopt hierbij op van 45 tot 100 cm. Omdat vroeger in Spanje belasting werd geheven over de lengte van het schip werd de ruimte in de breedte gezocht en gevonden, waardoor een grote zijwaartse stabiliteit is ontstaan. De Majoni's hebben brede gangboorden en een geringe diepgang, zodat je er makkelijk mee in klein, ondiep water kunt varen door gebieden waar je anders moeilijk zult komen. Je kunt rustig met twee mensen aan één kant van de sloep naar voren lopen of met meerdere personen aan één kant gaan zitten zonder het gevoel te krijgen dat je om zal slaan. Dat komt mede door de ballast van zand en polyester in de kiel, waardoor deze S-spant zo'n 1650 kg. weegt. Bij de 7, 8 en 9 meter modellen wordt ook nog eens een hardhouten lijst onder de kielbalk gemonteerd, zodat je met deze boten makkelijk het strand op kunt lopen. Verder sturen deze sloepen door de lange kielbalk kaarsrecht achteruit. En als je snel vooruit vaart gedragen ze zich alsof je op een veel groter schip zit, waarbij het opvalt dat er maar weinig hekgolf getrokken wordt. Een groot voordeel in wat smaller water, waardoor deze sloep ook als werkboot gebruikt kan worden door natuurbeheerders, havenmeesters of boeren.



Wij hebben een tochtje gemaakt met de Majoni 31, die standaard met een 30 pk Volvo wordt geleverd. Deze sloep heeft een ruime kuip met de motor in het midden, waar vroeger de visbun zat en is zelflozend. De motorkist dient tevens als opstap naar de kajuitdeuren, die naar de zijkant openslaan. De zitplaatsen hebben een goede hoge rugsteun en aan de spiegel zit een speciale voetsteun om makkelijk – met het roer als handgreep – naar binnen te stappen. Dat roer heeft trouwens die typisch Mediterrane vorm, waardoor je makkelijk staand met de helmstok tussen je benen kunt sturen en volledig overzicht hebt rondom de boot. De boordinstrumenten en bedieningshandel zitten keurig weggewerkt aan de zijkant van de kuip onder handbereik van de stuurman. Een hydraulische besturing met een stuurstand behoort ook tot de mogelijkheden, voor diegenen die meer gewend zijn aan een stuurwiel.

De kajuit is ruim met een dubbelgeschaald, geïsoleerd dak en veiligheidsglas in de aluminium ramen. We vinden een rvs gastoestel aan stuurboord en een rvs spoelbak aan bakboord. Er is ruim plaats voor twee mensen om te slapen. Deze kajuiten zijn zo ruim dat leden van de club van lange mensen die tot 2.15 m. lang zijn in een Majoni '36 kunnen slapen. Je kunt er ook makkelijk met zes volwassenen binnen zitten. Deze Majoni's zijn goedgekeurd door de Spaanse marine en behoren tot de categorie B. Op het voordek vinden we de typische opstaande balk die kenmerkend is voor deze schepen en die stevig genoeg is om te slepen of het anker aan vast te maken.



Als extra accessoires kunnen we noteren; houten mastset, latijns zeil, rvs zwemtrap met houten treden, teak in de kuip, op het dek en op het zwemplateau, een elektrische ankerlier en een koelkast. De prijzen variëren vanaf € 40.300,- voor de Majoni 31 met een 30 pk Volvo tot € 60.000,- voor de Majoni 36 met een 75 pk diesel.

Verder is Terra Nautic dealer van;
Janmor walk around en sundeck
Yamaha buitenboordmotoren
Terhi Roei-, vis- en consoleboten
Walkerbay Roei- zeil- en motorboten
Prins consoleboten
Corsiva sloepen
Lodestar rubberboten
Atlanta boottrailers
Kalf boottrailers
Terra Nautic
Vechtdijk 1, 8035 PA Zwolle
tel: 0529 – 427171
www.terranautic.nl

Facebook Comments "Al 800 jaar hetzelfde model"




                         My IP