Nieuwe crossover ski- en wakeboardboot

Artikel - Nieuwe crossover ski- en wakeboardboot



Wakeboarden is relatief kort geleden, in 1985, in de Verenigde Staten ontstaan. In San Diego ontwikkelde Tony Finn, een verwoed surfer, een wakeboard. Een surfplankje dat leek op een snowboard. De hekgolf van een boot wordt gebruikt voor het uithalen van heftige stunts en capriolen. Je kunt een sprong maken door hard op de golf af te gaan waarmee je deze als schans gebruikt. Niet iedere sportboot is daardoor geschikt als wakeboardboot, er moet wel een flinke hekgolf getrokken kunnen worden. Een waterskier daarentegen wenst vlak water, totaal tegenovergesteld. Correct Craft’s Nautique modellen herbergen een serie crossovers die van beide markten thuis zijn. Met enkele technische ingrepen biedt de boot verregaande controle over de vorm en hoogte van de hekgolf. De laatst geïntroduceerde is de 216V. Een enigszins klassiek gestylde sportboot met een missie.

Correct Craft
Walter C Meloon was de oprichter van Correct Craft in 1925 wanneer een eerste runabout van 14ft onder deze naam op het water verscheen. In de periode voor- en vlak na de oorlog groeide werf als kool en bood een tweede vestiging in Titusville de mogelijkheid ook grote cruisers te bouwen naast mahonie runabouts. Tot begin 60er jaren is louter in hout gebouwd. Walter C. Meloon “had never seen a fibreglass tree” dus dat nieuwerwetse bouwmateriaal werd in eerste instantie buiten de deur gehouden. Tot Leo Benz het ontwerp van de eerste Ski Nautique indiende. Een op waterskien toegesneden sportboot in polyester. Sindsdien heeft de werf zich gespecialiseerd in ski- en sinds het ontstaan van de sport ook in wakeboardboten.



De werf brengt hedentendage drie series op de markt, een skiboot, wakeboardboot en een crossover. Bij een skiboot is het belangrijk dat de hekgolf zo laag en vlak mogelijk is zodat de waterskier daar geen last van heeft. De Correct skiboten hebben dan ook een daarop aangepast onderwaterschip en een middenmotor voor een betere gewichtstrim. De wakeboardversie is eigenlijk tegenovergesteld daaraan, daar is een steile hekgolf juist gewenst om tot spectaculaire jumps te komen. Om dit te bereiken hebben deze boten een motor achterin flink wat motorvermogen om de juiste golf op te wekken. Een ander kenmerk is de toren van aluminium of RVS buizen boven het windscherm. Hieraan wordt de wakeboardlijn gehaakt. Door het hoge aangrijpingspunt en een fikse golf onder het boardje is succes in de lucht verzekerd. Met een crossover zijn beide disciplines mogelijk. Deze boten zijn ook voorzien van waterballast voor een beter controle over de golf.

Het nieuwste model crossover is de Nautique 216V. Een 7 meter lange ingetogen ogende muscleboat waarin een 409 PK sterke PCM motor geplaatst kan worden. Verwacht echter geen brulgeluiden uit deze V8, zowel bij het starten, slenteren als volgas is een prachtige roffel alleen op de achtergrond te horen. Bijna jammer dat het niet luider klinkt. We varen hier echter op een wakeboardboot waar het ritme van de muziek de aard van de tricks op het wakeboard bepaald. Het gaat om de sport waarop het materiaal zoals deze boot geheel is toegesneden. De aan een straalaandrijving denkende speakers op de toren hebben dus een duidelijke functie evenals de imposante geluidsinstallatie erachter. De toren op deze nieuwe Nautique is revolutionair. Doorgaans is dit buizenstelsel klapbaar maar kost dat toch enige inspanning. Deze toren heeft een enkel scharnierpunt om berging en doorvaarthoogte te bepreken. Voor gewichtsbesparing is het uit geanodiseerd aluminium opgetrokken en voor een mooie look met clearcoat afgewerkt. Het resultaat is een glanzend zwart geheel waar een bimini op past, flink wat wakeboards en waar de nieuw vormgegeven speakers een plaats hebben gekregen. Deze zijn naar voren of naar achteren te richten, al naar gelang wie er in een pompende beat wil zitten.



Een andere noviteit is de vorm en afwerking van het windscherm. Het raam loopt vloeiend rond door maar eindigt abrupt met een op het eerste gezicht alleen maar mooi RVS ornament. Dat blijkt echter ook een luchtinlaat van het motorruim te zijn en verzorgt mede de ventilatie van de bilge. Een good voorbeeld hoe vorm en functie naadloos samen kunnen gaan. Het interieur is geschikt voor maar liefst 12 personen. Achterin onder de zitplaatsen is overal waar mogelijk in bergruimte voorzien. De luiken zijn netjes van gasveren voorzien en kunnen rammelvrij worden geborgd. Voorin de open boeg zijn nog eens 4 zitplaatsen te vinden, toegankelijk via het wegklapbare middendeel van het windscherm. De stuurman heeft een ultiem vormgegeven dash voor zich. Blauw oplichtend en veel custom made wijzerplaten om informatie over de navigatie, motor, tanks en trimplaten overzichtelijk maar vooral toch ook op aantrekkelijke wijze te presenteren.

De Nautique is voorzien van een V-drive met een vaste schroefas. De 5-blads schroef en het ogenschijnlijk kleine roer zijn uit brons vervaardigd evenals de vinnen in het voorschip. Deze verzorgen koersstabiliteit onder hoge snelheid en voorkomen dat de boot uit een hard genomen bocht glijdt. Het voordeel van een schroefas boven een hekdrive is een betere gewichtsverdeling en meer veiligheid voor de weer aan boord stappende wakeboarder. De schroef zit tenslotte een stuk verder weg. Ook blijft het zoekerige stuurgedrag van een snelle boot onder lage snelheid achterwege.



De Nautique 216V weegt leeg zo’n 1800kg. Trailerbaar mits de auto het aankan. Het vaargebied kan daarmee alle wedstrijdbanen in den lande of verder weg zijn. Voor liefhebbers van skiën of wakeboarden, zowel professioneel als recreatief. De bouwkwaliteit is onberispelijk. Ook op de venijnige golfslag van het Sneekermeer vangt de boot onder hoge snelheid de klappen soepel op. Geen verontrustend gedreun of irritant gerammel. De boot ligt als een tank in z’n spoor en doet exact wat de piloot hem opdraagt. Niet alleen de lay-out van het interieur is toegespitst op het beoogde doel, ook in technische zin is dit het geval. De laatste innovaties van Correct Craft is een vanaf de cockpit te bedienen hydro-gate, een soort centrale trimplaat met een spannend profiel waarmee de hekgolf in hoogte en richting gecontroleerd kan worden. Zero Off is een andere uitvinding. Een op de snelheid van een GPS gebaseerde regeling die zeer nauwkeurig voor een gelijkmatige bootsnelheid zorgt. Cruciaal voor de rider op z’n board. Een versnelling van de boot op een verkeerd moment is meestal het einde van de oefening.

In de wakeboardshop van importeur Reineman in Sneek is een brede variëteit aan funartikelen voorhanden die goed bij de aard van deze Correct Craft passen. Tubes, matrassen, bananen en andere fruitvormen, je kunt het zo gek niet bedenken of het is er in opblaasversie die je met veel geweld achter een boot aan kunt sleuren. De leukste vinden we het Sumopak. In dit opblaaspak wordt je meegetrokken, meer niet. Je moet maar zien waar je terecht komt en hoe je stuitert. Sturen of balanceren kan niet. Almar Reineman zelf heeft het naar eigen zeggen 1x getest, en dat was een meer dan voldoende ervaring.
Reineman Watersport is leverancier van boten en materialen aan alle grote ski- en wakeboardevenementen in Nederland. Ook kleding, boards en andere accessoires zijn in de wakeboardshop verkrijgbaar. Op de locatie in Sneek zijn altijd een aantal modellen ski- en wakeboardboten te bewonderen en paraat voor een proefvaart of instructie.



Maten en gewichten:
Lengte over alles: 6.38 mtr
Lengte met zwemplatform: 7.04 mtr
Breedte: 2.41 mtr
Diepgang: 0.74 mtr
Leeg gewicht: 1.769 kG
Inhoud brandstoftank: 175 ltr
Maximum personen: 12 personen / 816 KG
Motorenkeuze: 343 tot 409 PK

Meer informatie:
Reineman Watersport
Zwolsmanweg 4
8606 KC Sneek
+31 (0) 515 - 432622
[email protected]
www.reineman.nl

Facebook Comments "Nieuwe crossover ski- en wakeboardboot"




                         my-ip