Serious Yachts Gently 36, Onderscheidend vermogen

Artikel - Serious Yachts Gently 36, Onderscheidend vermogen

Derk Bonsink ging in 1982 van start met zijn bedrijf Bonsink Yachtpainters en heeft zich sindsdien ontplooid tot één van de meest gerenommeerde jachtschildersbedrijven ter wereld. Er zijn binnen het bedrijf zo’n 70 mensen werkzaam. Aanvankelijk bleven de werkzaamheden beperkt tot het schilderen en restaureren van exclusieve jachten, maar sinds 2007 voert Bonsink ook een eigen scheepslijn onder de naam ‘Serious Yachts’.



Als mede-eigenaar van ‘Jachthaven de Kranerweerd’ in Zwartsluis bouwt Derk zijn jachten op eigen grond en zoveel mogelijk met eigen mensen. Het eerste motorjacht uit de lijn is de luxueuze Serious Yacht 1380, een jacht dat een klassieke uitstraling combineert met een prachtig modern interieur. Het tweede model, welke wij in dit verslag beschrijven is de Serious Yachts Gently 36. Van dit model is momenteel ook een cabrioletuitvoering in aanbouw dat kan worden bezichtigd op de werf in Zwartsluis.

De Gently 36 heeft het vermogen zich te onderscheiden van elk ander jacht dat op de markt wordt aangeboden. Er wordt op geen enkele wijze van derden gekopieerd in het ontwerp en dat is een grote pluim aan het adres van ontwerper Arnold de Ruyter waard! Het schip valt dan ook bij veel mensen in de smaak en het heeft een hoge “aaibaarheidsfactor”. Het is overduidelijk een chique verschijning maar “protserig” of “patserig” zal geen mens de Gently vinden. Eerder smaakvol en bescheiden.



Dit laatste komt voornamelijk door de zeer hoge mate van afwerking. Qua schilderwerk (logisch met de werfachtergrond) en afwerkingniveau weet de boot een zeer goede indruk te maken. We durven zelfs te beweren dat er op dit vlak geen tweede schip in deze klasse op de markt is. De kunstig “gehoute” opbouw zorgt mede voor een eigen gezicht met een knipoog naar het verleden. Het is bijna niet te zien dat we hier te maken hebben met een stalen constructie. Je zou zweren dat het een vakkundig gemaakte mahonie opbouw is. Zelfs de houtverbindingen zijn gepenseeld! Ook de spiegel is op deze wijze beschilderd en doet denken aan de fraaie Riva’s van de gelijknamige Italiaanse topwerf. Wel de “lusten” maar niet de “lasten” van een houten opbouw. Prima oplossing!

Vrijwel alle vaklieden welke bij de werf werkzaam zijn hebben hun vak net als Derk Bonsink zelf, geleerd in de megajachtbouw. Ze bouwen, ten opzichte van wat ze gewend zijn, een ronduit klein schip maar kunnen niet anders dan op het allerhoogste niveau werken. En dat uit zich in een verbluffend fraai eindresultaat. De werf beschikt over een eigen roestvrijstaalafdeling en ook hier ligt het niveau op ongeëvenaarde hoogte met schitterende RVS-details.



De “vanafprijs” ligt op een stevige € 290.000,= maar is in vergelijking met de concurrentie ronduit redelijk te noemen indien men de prijs-kwaliteit verhouding in ogenschouw houdt. Denk niet dat u voor deze prijs een uitgeklede versie krijgt. Standaard wordt de Gently uitgerust met onder andere een boegschroef, boiler, heteluchtverwarming, teak op de kuipbanken, elektrisch toilet, douche, ankerlier, elektrisch strijkbare mast, acculader, omvormer en een log- en dieptemeter. Dit is absoluut niet kaal maar ronduit compleet te noemen.

De Serious Yachts Gently 36 is een zogenaamde semi-bakdekker. Dit wil zeggen dat het voordek en de gangboorden op romphoogte geplaatst zijn. Dit geeft een enorm ruimte-effect in het interieur. Onder het voordek kunt u bij wijze van spreken “touwtje springen” en in de salon lopen de kasten onder het gangboord door. Deze zijn daardoor enorm diep en dat is natuurlijk erg prettig op een schip dat bedoeld is om er heerlijk lange tochten mee te maken.

Doordat de gangboorden op romphoogte liggen is gekozen voor een reling zoals men op zeiljachten treft. Roestvrijstalen scepters (wegneembaar!) met rvs-draad zorgen ervoor dat de fraaie “gehoute” opbouw en de prachtige lijn van het schip niet verstoord worden. En laten we eerlijk zijn; met dergelijk brede gangboorden is het niet nodig om tegen de reling te “hangen” want je wandelt eenvoudig naar voren en als dit “hangen” nodig wordt met bijvoorbeeld hoge golven op ruim water, heeft niemand iets op het voordek te zoeken! Als een opdrachtgever echt een massieve reling wenst valt er natuurlijk wel met de werf te praten…..



De zeer zorgvuldig geïsoleerde machinekamer is eveneens een technisch hoogstandje. Prachtig installatiewerk, een zeer solide motorfundatie (weinig trillingen) en prettig veel ruimte om de motor zodat alles goed toegankelijk is. De machinekamer bereiken we vanuit de gigantische ruimte onder de kuipvloer. In deze ruimte is de vuilwatertank met pomp geplaatst en ook vinden we hier de acculader en omvormer. Deze zijn niet zoals bij de meeste jachten in de machinekamer ingebouwd want deze gevoelige apparatuur houdt helemaal niet van warmte. Vreemd eigenlijk dat we dit niet vaker tegenkomen. De levensduur en capaciteit van deze kostbare apparaten zouden behoorlijk verlengd, c.q. verhoogd kunnen worden.

In de enorm grote kuip vinden we aan weerszijden achter de 4 openslaande deuren, kasten waarvan 1 in gebruik is als gasbun en de ander als ruimte voor bijvoorbeeld landvasten en schoonmaakmiddelen. In de kuipbanken eveneens aan weerszijden bakskisten van minimaal 1.30m. diepte. Ruim voldoende om grote fenders rechtop in op te bergen maar ook voor bijvoorbeeld fietsen of een rubberboot. In de spiegel is een degelijke stalen deur geplaatst welke toegang geeft tot het geïntegreerde zwemplateau. Alle standpijpen en slijtdelen zijn, zoals we verwachten van een werf op niveau, van roestvrijstaal.

Het interieur van de Gently 36 is niet minder verrassend. Prachtig, mat gevernist en ingekleurd mahonie geeft een warme en behaaglijke sfeer. Niet beklemmend donker zoals veelal bij het gebruik van dusdanige houtsoorten en dit komt mede door het vele glas en de lichte betimmering van de wanden en plafonds. De salonbank is zeer comfortabel met een goede zithoogte zodat eenieder naar buiten kan kijken. Een erg leuk en vernuftig detail is de klapbare rugleuning van de salon bank aan de achterzijde. Men kan kiezen of de rugleuning naar de kuip of naar binnen is gericht. Het zitgedeelte van deze bank is uit te trekken zodat er een extra 2-persoonsbed ontstaat. Door de overhang (ca. 60 cm) van het kajuitdak is het mogelijk om met regenachtig weer toch de 4 openslaande deuren geopend te houden. Hierdoor vinden wij een kuiptent niet noodzakelijk. Je kunt als het ware droog buiten zitten terwijl het regent. Als het echt stormachtig wordt met slagregens is het onder een klapperende kuiptent met beslagen ruiten zeker niet comfortabel en kies je al gauw voor de warme en stille salon.

Drie treden lager komen we in een praktisch ingerichte kombuis met koelkast (inclusief vriesvak), een combi magnetron, een driepits gaskookplaat en een afzuigkap van geborsteld roestvrijstaal. Geen smoesjes meer dat het behelpen is in de scheepskombuis, gewoon koken als thuis! Tegenover de kombuis is een natte cel met een elektrisch toilet en een ruime, afgescheiden doucheruimte. Hier vindt u eveneens de toegang naar de bergruimte onder de stuurstand waar bijvoorbeeld een wasmachine kan worden ingebouwd. Geheel voorin vinden we de eigenaarshut met ruim vrijstaand (Frans) bed welke gemakkelijk bereikbaar is. Door het eerder omschreven bakdekconcept is er erg veel ruimte boven het bed en zal u zich niet snel opgesloten voelen. Dit is anders dan in veel concurrenten met deze afmetingen!



De vaareigenschappen van de boot zijn bijzonder prettig. Allereerst is het casco lekker zwaar gebouwd van 5 millimeter kwaliteitsstaal met spanten om de 40 centimeter (dit zien we nog maar weinig) en ten tweede heeft de Gently een uitzonderlijk lange waterlijn. De steile neus en het geïntegreerde zwemplateau zijn hier debet aan en deze waterlijn zorgt ervoor dat de rompsnelheid erg hoog is voor een 11-meter schip. Met de 114 pk motor is een kruissnelheid van 7,5 – 8 knopen (15 km/u) gemakkelijk haalbaar. Voluit haalt het schip 9 knopen en dat is ronduit snel te noemen. De Gently loopt fantastisch rechtuit en behoeft erg weinig stuurcorrecties.

De Gently is natuurlijk uit te rusten met “lekkere” extra’s zoals een groot (elektrisch) schuifdak in de salon, generator, Kabola centrale (vloer)verwarming en nog leuker; een draadloze afstandbediening waarmee zowel de motor als de stuurinstallatie kunnen worden bediend. Een mobiele 2e stuurstand welke het zeer eenvoudig maakt om solo met het schip te manoeuvreren of vanuit de kuip te sturen. In combinatie met een elektrische motorbediening is het een prijzige optie van zo’n € 10.000,= maar wij bestelden hem erbij als we ons een dergelijk schip konden veroorloven!

Met de Gently 36 heeft de werf “Serious Yachts” een geweldig schip op de markt gezet dat een geheel eigen gezicht heeft en zich kwalitatief kan meten met de top van de Nederlandse jachtbouw in dit prijssegment.

Er staan meerdere modellen op stapel. Van deze Gently is een grote zus getekend met een lengte van 13.50 en een breedte van 4.60m welke op de markt gebracht wordt als Gently 45. Verder komt de werf met een drietal trawlermodellen met flybridge: Gently 50, Gently 57 en Gently 60. Last but not least; een echte “eyecatcher” in de vorm van een fantastisch gelijnde, snelvarende “louncheboat” van maar liefst 16 meter lang, gebouwd in aluminium. De bekendere 1380 blijft natuurlijk ook te bestellen en is er eveneens als cabriolet.



Met al deze modellen is er een serieuze speler op de markt bijgekomen en daarmee is de naam “Serious Yachts” in 1 keer verklaard en blijkt hij bijzonder goed gekozen! Een merk waarmee iedereen “serieus” rekening kan en mag houden…….

Specificaties:
Verkoop
De Kranerweerd Jachtmakelaardij
Het Oude Diep 5-7
8064 PN Zwartsluis
Tel :038-386 7351
Email : [email protected]
Internet : www.seriousyachts.nl en www.kranerweerd.nl

CE-markering B
Lengte 11.00 m
Breedte 3.80 m
Diepgang 1.10 m
Kruiphoogte 2.50 m
Gewicht 14.000 kg
Motor Vetus Deutz DT 44 114 pk
Dieseltank 2 x 230 ltr geïntegreerd in vlak
Water 500 ltr geïntegreerd in vlak
Vuilwatertank 120 ltr
Romp 5 mm staal
Opbouw 4 mm staal
Verfsysteem Strak geplamuurd en gespoten 2 componenten
Boordnet 12V + 230 V walstroom + Mastervolt lader/omvormer
Verwarming Eberspächer hetelucht
Vanafprijs € 290.000,--

Facebook Comments "Serious Yachts Gently 36, Onderscheidend vermogen"